Jeg tænkte på at have glatspontet træpanel i loftet (hvidmalet) og har set fra nogle foruminlæg og hørt fra byggefagfolk, at et alternativ er at købe fyrretrægulv og sætte det i loftet, dels fordi det er relativt billigt og dels fordi det er udtørret, så man ikke får så store revner. Er der nogen, der har nogen erfaring med dette? Fungerer det godt, hvor købte I gulvet, ser det godt ud osv? Så, at de havde et billigt fyrretrægulv på byggmax, til 100kr/kvm fx...

Der findes jo færdig slatlæget panel at købe hos f.eks. xl byg som du slår ind uden sprækker, så tørrer det til ca. 3mm. Det er vigtigt ikke at lade det tørre for længe, før man slår det på! så bliver sprækkerne ret tætte...

• Synes
Olsbx
  • Laddar…
Jeg skal sætte fyrretræsgulv fra byggmax i mit loft i sommerhuset. Alt er indkøbt. Skal bare sætte det op ^^

Bullebupp sagde:
Jeg skal sætte fyrretræsgulv fra byggmax i mit loft i sommerhuset. alt er indkøbt. Skal bare sætte det op ^^
Spændende! Hvilket tidsperspektiv har du på det, og havde du tænkt dig at male det?

Inden for en måned skal det være på plads, havde jeg tænkt. Havde ikke tænkt at male det, eventuelt skal det olieres. Jeg bruger det samme fyrretræsgulv på gulvet, synlige tømmermure og spær. Så det bliver træ allround. Har næsten lagt hele gulvet. Og det var meget forskellig kvalitet på gulvene. De første pakker jeg åbnede var alle plankerne 100% perfekte, ingen mærker, helt glatte og fine. Så åbnede jeg en anden batch af længere gulvbrædder, og der kunne 1/8 brædder være 100%, de som ikke var 100% havde "barkårer", huller efter frafaldne knaster og knaster som stadig sad var meget grimme med hakker i osv. Her har man nok brugt et træ som var dårligt, tror jeg. Jeg regnede med 20% spild, og jeg tror det lige præcis vil gå at få gulvet færdigt med det.

Senest redigeret:
Jeg satte glatspont i loftet i vores nye badeværelse, som blev færdigt for to måneder siden. Jeg har lasurbehandlet loftet to gange med Herdins loft- og panelhvid. Jeg er rigtig tilfreds.

pelpet sagde:
Jeg satte slätspont i loftet i vores nye badeværelse, som blev klart for to måneder siden. Jag har laseret loftet to gange med Herdins tak- och panelvitt. Jag er rigtig nöjd.
Sjovt! Hvor købte du slätsponten, og har du lyst til at lægge et billede op?

Jeg tog systemkameraet frem, så forhåbentlig kan man få et godt indtryk af, hvordan det virkelig ser ud. Du kan klikke på billederne for at se den højopløste version.

Sponten og loftlisten er købt hos Karl Hedin.
Artikel 10 003425135, Salningslist furu hvid 19x27mm, ca 20 kr/lpm
Artikel 30 262685, Siljan panel glatspont 15X120 Gran, ca 20 kr/lpm

Loftbeklædning i hvid træpanel og indbygget lysarmatur i et badeværelse med flisebelagte vægge og ovenlysvindue.

Hvidt, glat loftspanel med monteret lampe og tilstødende flisevæg.

Hvidt loft med glatpanel af gran og en ventilationsanordning ved loftskanten. Udsyn til kvistvindue og nogle ledninger i øverste hjørne.

Hvidmalet træpanel på loft lavet af Siljan panel slætspont 15x120, grantræ. Synlige søm og let tekstur i træet.

Hvidmalet træpanel, set fra en vinkel, monteret på en væg eller loft; glat, bred plankeprofil med let synlige trækorn.

Senest redigeret:
  • Synes
corre og 3 andre
  • Laddar…
pelpet sagde:
Jeg fandt frem systemkameraet, så forhåbentlig er det muligt at få en god fornemmelse af, hvordan det virkelig ser ud. Du kan klikke på billederne for at se den højopløste variant.
Det blev rigtig flot det der! Tusind tak for billederne, man holder aldrig op med at blive forbløffet over, hvor hjælpsomme folk på byggahus er!

Takker. Jeg har selv haft en masse gavn af forummet, så jeg synes, at jeg kan forsøge at give tilbage, når jeg har noget at bidrage med.

Værd at tilføje kan være, at vindueslysningerne er lavet i en almindelig limtræsplade af fyr, såkaldt hobbyskiva, som jeg også har malet med samme farve. Håndværkeren, der byggede badeværelset, mente, at det ville være en bedre løsning end en glat plade.

Jeg havde tænkt at bruge høvlet fer og not i mit loft også, dog havde de det ikke hverken hos Beijers eller Byggmax, og det var dem jeg havde at vælge imellem. Det føles som om fyrretrægulvet er nogenlunde det samme, bare lidt dyrere.

Jeg har anvendt råspont på vægge og loft i mit 8-kantede kaminrum (indendørs kaminrum). Savede siden ned i loft, glatte ud på væg. Eftersom rsp er noget forskelligt høvlet bliver der en sprække på den glatte side. Malet med blåtonet olielasur på vægge. I loft med fortyndet hvid Alcro udendørsgrund.

Senest redigeret:
Tak i uterum lavet af økonomisk fyrretræsgulv fra Byggmax, anvendt som både loft og væg, med indbygget belysning.
Brugte dette til tag på del af udestue, også til væg blev klokkerent. Furugolv ekonomi fra Byggmax

Vægbeklædning af bejdset træ med to små rektangulære vinduer og blomster i en vase på vindueskarmen.
Bejdset væg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.