Halløj!
Har købt en villa bygget i 1980, som vi i begyndelsen af februar fik nøglerne til. Vores første projekt blev stuen, hvor vi hurtigt og nemt ville male væggene om. Det eskalerede snart til, at vi begyndte at lægge renoveringsgips (6mm) over de gamle spånpladevægge, da vi indså, at de var ret ujævne, og at der var mange sprækker i de gamle overflader rundt om vinduer og døre (se vedhæftet).
Den første væg er nu gipsat. Vi har været nødt til at pusle lidt mod slutningen, så det passede godt ude i hjørnerne og rundt om alle vinduerne, hvilket har medført, at vi har lidt større sprækker på op til 7mm mellem nogle af pladerne (se vedhæftet). Nogle pga. lidt sjusk og nogle pga. skade efter montering.
Min overvejelse. Hvordan fikser jeg disse sprækker på bedste måde? Jeg vil selvfølgelig minimere risikoen for, at nye sprækker opstår. Jeg ville være glad, hvis jeg kunne undgå at skære/sav nye plader, da netop disse var lidt besværlige at have med at gøre...
Er afstanden mellem pladerne så pass små, at jeg bare kan spartle til med samlespartel/bredspartel, eller skal der noget andet, lidt grovere til?
Bør man bruge glasfiber- eller papirstrimmel i samlingerne?
Taknemmelig for svar!
Mvh