Vi har et 30'er hus, som vi renoverer kælderen på. Vi fræser skjult el ind i kælderens betonvægge. Væggene er pudset med kalkpuds. Hvad kan man med fordel bruge til at fylde i efter fræsningen? Jeg vil gerne have noget, der ikke synker og kan klare mindst en dm. Det må også gerne hærde/afsætte ret hurtigt, så jeg ikke behøver at vente så længe, før jeg pudser. Jeg har også et par gennemgående huller efter gamle gasledninger, som skal fyldes, og kan jeg bruge det samme til disse huller?

Tak!

tompax
S SJfunkis sagde:
Vi har et 30-tals hus som vi renoverer kælderen på. Vi skærer riller til skjult el i kælderens betonvægge. Væggene er pudset med kalkpuds. Hvad anvender man passende for derefter at fylde i efter fræsningen? Jeg vil gerne have noget, der ikke synker og kan klare mindst en dm. Det må også gerne hærde/brænde relativt hurtigt, så jeg ikke behøver at vente så længe, inden jeg pudser. Jeg har også et par gennemgående huller efter gamle gasledninger, der skal fyldes, og kan jeg anvende det samme til disse huller?

Tak!
Fyld i med puds i rillerne bare. Antager at disse ikke er bredere end et par centimeter, så det er bare at pudse på. Har du større huller, så tag et stykke mursten af passende størrelse og mure ind bare.

• Synes
SJfunkis
  • Laddar…
tompax tompax sagde:
Fyld blot med puds i sporene. Jeg antager, at de ikke er bredere end et par centimeter, så det er bare at pudse over.
Har du større huller, så tag et stykke mursten af passende størrelse og murer det ind.
Tak for dit svar! Hvor dåserne sidder bliver det lidt dybere, ca. 7 cm. Mener du, at jeg skal tage samme kalkpuds som jeg skal have yderst?

En mursten er jo godt som udfyldning i hullerne.

Bedste svar

tompax
S SJfunkis sagde:
Tak for dit svar! Der hvor dåserne sidder bliver det lidt dybere, ca. 7 cm. Du mener, at jeg tager samme kalkpuds som jeg skal have yderst?

En mursten er jo god som udfyldning i hullerne.
Når det kommer til at fylde ud, og i betragtning af at du alligevel har betonblokke som grundlag, så ville jeg nok tage en cementpuds. Den er jo lidt stærkere.

Hullerne hvor dåserne sidder optages alligevel for det meste af dåserne, så det bliver vel det lille tilbageværende rundt om dåserne, antager jeg? Så det fungerer godt der også. Altså man kan fylde ud ganske fint med puds, det går rigtig godt. Køb en billig mur- og pudsbrænde B, så bliver det perfekt. Derefter pudser du ovenpå med kalkpuds. Du behøver ikke vente indtil det er knastørt med at pudse ovenpå, det er godt hvis det stadig ikke har hærdet færdigt. Fylder du hullerne og rillerne ene dag, så er det perfekt at pudse næste dag.
Sprøjt lidt tyndt med vand ovenpå, hvis du vil have, at det skal blive ekstra godt der, hvor du har fyldt i lidt tykkere, ellers risikerer du, at der kommer smalle revner. Tag en blomstersprøjte eller noget sådan, der kan sprøjte så fint, tyndt. Det skal du begynde med ca. 2 timer efter, du har pudset færdig, for da har det hærdet så meget, at det holder.
Men sprøjt ikke for meget, så det løber væk, bare lidt tyndt, så det holder sig fugtigt.

På overfladepudset med kalkpuds behøver du ikke sprøjte vand.

Håber dette bliver dit bedste svar. Held og lykke med projektet! :)

Senest redigeret:
  • Synes
SJfunkis
  • Laddar…
tompax tompax sagde:
Når det kommer til at fylde ud, og med tanke på at du alligevel har betonblokke som grund, så havde jeg nok valgt en cementpuds. Er jo lidt stærkere.

Hullerne hvor dåserne sidder optages alligevel til største del af dåserne, så det bliver vel det lille der er rundt om dåserne, antager jeg? Så det fungerer godt der også. Altså man kan fylde ud ret godt med puds, det går aldeles udmærket. Køb en billig mur- og pudsblanding B, så bliver det perfekt. Så pudser du ovenpå med kalkpuds. Du behøver ikke vente til det er snustørt med at pudse over, men det er godt hvis det stadigvæk ikke har hærdet færdigt. Fylder du i hullerne og rillerne den ene dag, så er det perfekt at pudse dagen efter.
Sprøjt lidt tyndt med vand ovenpå hvis du vil have det til at blive ekstra godt der hvor du har fyldt lidt tykkere, ellers risikerer du det bliver smalle revner. Tag en blomstersprøjte eller noget lignende som kan sprøjte sådan fint, tyndt. Det skal du begynde med ca. 2 timer efter du har pudset færdigt, for da har det hærdet så meget at det holder.
Men sprøjt ikke for meget så det løber væk bare :) ...bare lidt tyndt så det holdes fugtigt.

På overfladepudsen med kalkpuds behøver du ikke sprøjte vand.

Håber dette bliver dit bedste svar. Held og lykke med projektet! :)
Supersvar! Tak!

• Synes
tompax
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.