Hej,
Billedet er taget ned i en loftsfagskasse fra loftet. Tværstængerne er i vejen for løseuldisolering, som skal sprøjtes ned. Kan jeg fjerne dem, eller har de stadig en funktion?
De er sømmet indefra, så jeg tror, at de blev sømmet op som modhold til den liggende planke til højre, under den planke går en stående 2” spænet plankevæg. Der er flere lignende tværstivere længere nede i loftsfagene, stængerne er 1” tykke og 4” høje. De findes kun i de fag, der har en væg under.
Huset er et kataloghus bygget i 40'erne. 1,5 plan med kælder, stående 3” planker i ydervægge.
Billedet er taget ned i en loftsfagskasse fra loftet. Tværstængerne er i vejen for løseuldisolering, som skal sprøjtes ned. Kan jeg fjerne dem, eller har de stadig en funktion?
De er sømmet indefra, så jeg tror, at de blev sømmet op som modhold til den liggende planke til højre, under den planke går en stående 2” spænet plankevæg. Der er flere lignende tværstivere længere nede i loftsfagene, stængerne er 1” tykke og 4” høje. De findes kun i de fag, der har en væg under.
Huset er et kataloghus bygget i 40'erne. 1,5 plan med kælder, stående 3” planker i ydervægge.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det må være noget, der havde en funktion i forbindelse med rejsningen af huset, inden råsponten på taget kom på. Jeg kan ikke komme på nogen anden fornuftig forklaring. Kom byggesættet fra Svenska Trähus i Tranås?
Tak for svar.
Jeg er ret sikker på, at det er sådan. Den brede planke, der ligger mod loftet, er spikret mod tværstangen for at have noget at spikre indervæggen mod og fastgøre det spontede loft i. Men har dens formål helt udlevet nu?
Har den 2” tykke planke under nogen bærende eller stabiliserende funktion? Måske byggede man bare indervægge sådan før, hvad ved jeg.
Vetlandahus er producenten, tror de senere blev myrenäs.
Jeg er ret sikker på, at det er sådan. Den brede planke, der ligger mod loftet, er spikret mod tværstangen for at have noget at spikre indervæggen mod og fastgøre det spontede loft i. Men har dens formål helt udlevet nu?
Har den 2” tykke planke under nogen bærende eller stabiliserende funktion? Måske byggede man bare indervægge sådan før, hvad ved jeg.
Vetlandahus er producenten, tror de senere blev myrenäs.
J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
I princippet brugte man ikke 2" planker til bærende vægge. Man havde dog ikke den samme strukturerede tilgang til, hvad der var bærende og ikke, som vi har i dag. Det kan være ret håbløst at ændre planløsningen i et hus med plankestolpe. Intet, som jeg kan se fra dit billede, tyder på, at reglerne har nogen funktion i dag, men det er jo en skrivebordsløsning.
Klik her for at svare

