Hej,

Billedet er taget ned i en loftsfagskasse fra loftet. Tværstængerne er i vejen for løseuldisolering, som skal sprøjtes ned. Kan jeg fjerne dem, eller har de stadig en funktion?

De er sømmet indefra, så jeg tror, at de blev sømmet op som modhold til den liggende planke til højre, under den planke går en stående 2” spænet plankevæg. Der er flere lignende tværstivere længere nede i loftsfagene, stængerne er 1” tykke og 4” høje. De findes kun i de fag, der har en væg under.

Huset er et kataloghus bygget i 40'erne. 1,5 plan med kælder, stående 3” planker i ydervægge.

• Taget fra et tagrum, viser billedet tværstykker i et spærkammer, der potentielt blokerer for isolering. En skraldepose og ledninger ses.
Det må være noget, der havde en funktion i forbindelse med rejsningen af huset, inden råsponten på taget kom på. Jeg kan ikke komme på nogen anden fornuftig forklaring. Kom byggesættet fra Svenska Trähus i Tranås?

Tak for svar.

Jeg er ret sikker på, at det er sådan. Den brede planke, der ligger mod loftet, er spikret mod tværstangen for at have noget at spikre indervæggen mod og fastgøre det spontede loft i. Men har dens formål helt udlevet nu?

Har den 2” tykke planke under nogen bærende eller stabiliserende funktion? Måske byggede man bare indervægge sådan før, hvad ved jeg.

Vetlandahus er producenten, tror de senere blev myrenäs.

J justusandersson sagde:
Det må være noget, der havde en funktion i forbindelse med opførelsen af huset, inden rawsponten på taget kom på. Jeg kan ikke komme på nogen anden fornuftig forklaring. Kom byggesættet fra Svenska Trähus i Tranås?

I princippet brugte man ikke 2" planker til bærende vægge. Man havde dog ikke den samme strukturerede tilgang til, hvad der var bærende og ikke, som vi har i dag. Det kan være ret håbløst at ændre planløsningen i et hus med plankestolpe. Intet, som jeg kan se fra dit billede, tyder på, at reglerne har nogen funktion i dag, men det er jo en skrivebordsløsning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.