Jeg har et hus i Thailand. Det er 10 år gammelt. Det har en terrasse på 97 kvm. Det er belagt med klinker 33x33. Jeg har plejet at vaske klinkerne med højtryksrenser, men for et stykke tid siden skete der noget mindre sjovt. En tid efter jeg vaskede, kunne jeg se, at nogle af fliserne havde rejst sig. Når jeg kiggede nærmere, kunne jeg se, at ca. 20 stykker er løse, når jeg banker på dem. Efter et stykke tid blev det flere, i alt ca. 40 stk. Jeg overvejer, hvad jeg skal gøre, og kommer i tanke om, at jeg kan bruge PL60 på tube, som ikke bygger. Jeg begynder at bruge dette, men efter et stykke tid kan jeg se, at fliserne har sluppet på nye steder. Så giver jeg op. Det må gøres om helt.

Jeg overvejer, hvorfor dette er sket, og kommer frem til følgende. Fliserne er ikke lagt i kakelfix men i cement! Når jeg sprøjtede, er vand trængt ind, hvor fugen har været dårlig. Så har vandet gjort, at fliserne er blevet trykket op. Fliserne er nu væk og nye skal lægges. Så er der et problem. Cementunderlaget, som ellers er jævnt, har mange huller. For at der ikke skal gå for meget fix til, er jeg begyndt at fylde hullerne med tyndtflydende pudsmørtel, som jeg stryger ud med en bred stålspartel, som jeg har tapet fast på et skaft. Det går godt. Men så overvejer jeg, om det bliver stærkt nok til at fæstne fliserne på. Det er jo 30+ her, så det tørrer meget hurtigt. Og hvordan er det, pudsmørtel, er det en kalkmørtel?

Så er mit spørgsmål, har jeg brug for at gøre det stærkere? Hvis jeg har brug for det, hvordan gør jeg det stærkere, hvad kan jeg blande i? Skal jeg blande i cement eller en anden tilsætning fra Sica? Jeg vil ikke begynde at blande sand og cement, men tage udgangspunkt i pudsmørtel, der har en fin struktur. Nu har jeg allerede lagt dette på mere end halvdelen af overfladen, kan jeg i efterhånden påstryge et produkt, der gør underlaget stærkere?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.