Synes træfiberskiver, der ikke indeholder tilsat lim, er sympatiske både af miljø- og sundhedsmæssige årsager. Ville det være muligt at have det i stedet for OSB bagved gipsen? Altså med henblik på at få en væg, der er let at bore i og hænge ting op på? Eller er hardboard for smuldrende/skrøbelig til at fungere?

Det mest almindelige limfrie alternativ bag gips er råspont. En træfiberskive type masonite er ikke meget at skrue i.

• Synes
pwb
  • Laddar…
Råspont er så klart det bedste alternativ, men også det dyreste og mest arbejdskrævende.

Masonit bag gipsen giver ingenting, bedre da med dobbeltgips hvis det skal være limfrit.

• Synes
Pumabjörnen og 1 anden
  • Laddar…
P pwb sagde:
Råspont er selvfølgelig det bedste alternativ, men også det dyreste og mest arbejdskrævende.
Mest arbejdskrævende ja, men ikke nødvendigvis det dyreste. I mit hus har man brugt resttræ til væggene (præfabrikerede indervæggselementer). Dette koster ikke meget overhovedet, men fungerer tilstrækkeligt godt, selvom det nogle gange sker, at der ikke er bæreevne, men så må man flytte skruen et par centimeter.

Jeg lagde et indlæg i en anden tråd her i forummet for nogle år siden:
- https://www.byggahus.se/forum/threa...plyfa-bakom-gips-dum-ide.290085/#post-2647330

I mit hus (40-tal) er der masonite på tretex på væggene. Selv synes jeg, at masonite er et helvede både at skrue i og at sømme i. Hårdt som beton er det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.