Hej allesammen!

Ny på forummet som medlem, men har i lang tid været en læser af alle de interessante tråde her på byggahus.se. Nu er jeg selv nybolig ejer og står over for et lille problem. Huset er bygget i 1980 og er et étplanshus med indrettet kælder. Huset fik en besigtigelsesanmærkning på en ydervæg i kælderen, hvor tapetet (glasfilt) var misfarvet og boblet. Ved fugtmåling er den nederste del af denne væg tør og fin, men i overkanten af væggen, lige under jordniveau, er væggen meget fugtig.

I dag tog jeg mig af det hele og rev tapetet ned. Det var nok i sidste øjeblik, da tapetet allerede havde en svag muggen lugt. Puds havde løsnet sig der, hvor fugtskaden var tydelig. Jeg fjernede så meget puds jeg kunne, og nu står jeg her uden egentlig at vide, hvad næste skridt er. Jeg har en Woods affugter kørende i rummet, da jeg formoder, at det er godt, hvis jeg tørrer væggen ordentlig ud.

Se vedhæftede billeder. Det er altså kun i overkanten, problemet egentlig findes, og lige under jordniveau. Hvad ville I gøre? Reparer pudset og derefter male med silikatmaling eller lignende? Er det nok? Vil væggen da ånde bedre, end som det nu har været tilfældet, med en glasfilt i vejen?

Ser frem til jeres svar med taknemmelighed, hilser en forvirret nybolig ejer :)

• Billede af en kældervæg med fjernet tapet og skadet puds under et vindue; tegn på fugtproblemer.
  • En kældervæg med fjernet tapet, synlig fugtskadet puds tæt på et lille vindue, papir og værktøj spredt på gulvet.
  • Billede af en kældervæg med fjernet tapet, der viser fugtskade og skadet puds under et vindue i øverste del af væggen nær loftet.
Jeg havde først repareret det og derefter pudset med ny puds. Vi blev derefter anbefalet af colorama at male med sokkelfarve, og det har fungeret godt i et år nu.

En lille opdatering. Nu erkender jeg min uvidenhed inden for materialekundskab :)

Det jeg kaldte puds på det tidligere billede, er intet andet end almindelig spartelmasse indser jeg nu. Har nu fjernet alle tapeter på hele væggen. Tilbage er spartelmasse nogle steder. Bag ved dette er der puds.

Mit spørgsmål nu er, kan jeg banke resten af spartelmassen af, og derefter male direkte på pudsen? Når jeg kører hånden over pudsen, falder der masser af sand. Er det sådan puds opfører sig? Kan man male direkte på det, eller bør jeg gøre noget andet?

Det interessante er, at selve pudsen ikke ser ud til at være særligt beskadiget, derimod tapet og spartelmasse? Burde pudsen ikke også have sluppet?

Se nyt billede nedenfor.

• En væg med fjernede tapeter, synligt spartel og puds. Lyset kommer fra en lille vinduesåbning øverst. Skabe er synlige til højre.
Senest redigeret:
Allerførst bør du sikre, at fugttilførslen udefra stoppes.
Det er tydeligt på dine billeder, at fugten kommer ind i nærheden af jordoverfladen og så spreder sig noget nedad.

Lad så væggen tørre ordentligt, det kan tage meget lang tid.
Så kan du male med silikatmaling, hvis du vil.

Bare fjern alt løst, inden du pudser/maler!

Tak for jeres svar! Nu hvor jeg har fjernet en del spartelmasse, ser jeg en plet på væggen, hvor det er tydeligt vådt. Det er meget tæt på jordniveau, så jeg gik ud for at tage et kig. Udenfor ligger der belægningssten (munksten). Jeg fjernede nogle sten. Under disse ligger stenmel og derefter en måtte, som jeg antager er en sådan, som man normalt lægger først, inden man lægger belægningssten? Under denne måtte er der sand. Ret vådt sand.

Er sand et kapillarbrydende materiale, eller er det rent ud sagt forkasteligt at have sand mod væggen? Men hvorfor er det kun et problem lige under jordoverfladen? Det føles så mærkeligt. Jeg har gravet sand væk fra det mest fugtige sted i håbet om, at det tørrer lidt hurtigere, men hvad fylder man op med derefter?

Det føles ikke så presserende at grave sig helt ned til dræningen, når problemet tydeligvis findes på jordniveau. Men hvad sker der, hvis jeg fjerner problemet ved jordniveau, vil fugten så flytte sig ned ad et hak på væggen i stedet? Ja, pokker tage det...spørgsmålene er mange!

Kan det være, at den der belægning inkl. underlagsarbejde spøger...det stemmer jo i det mindste med placeringen af fugtproblemerne...

Senest redigeret:
Hvordan er tilstanden udenfor huset? Ingen nedløbsrør i nærheden, der leder vandet ind?
Sandsynligvis løber vandet let i sandlaget og finder vej ind i betonen.
Det næste lag, som jeg formoder er ler, slipper jo ikke vandet igennem lige så let, og derfor ville jeg tro, at hvis du bare kan få fjernet "overfladevandet," så er problemet løst.

Huset er meget godt beliggende på den måde, at der ikke er nogen højder omkring huset, hvorfra vand kan løbe (i det mindste ingen nævneværdige højdeforskelle), men lige nærmest huset ved stenlægning er det muligt, at hældningen ikke er god nok. Ikke så man kan se det med det blotte øje, men det skal selvfølgelig undersøges.

Nedløbsrørene er forbundet med regnvandsledningerne, og det synes ikke at være noget større problem med dem, da man i så fald ville mene, at fugten burde have koncentreret sig mere omkring disse, og måske også på et dybere niveau.

Burde jeg altså måske fjerne sandlaget synes du? Og genfylde med granitskærver? Kunne det fungere? Jeg behøver ikke at have belægningsstenene lagt tilbage på plads, synes ikke, at det er så pænt alligevel.

Edit: Skal også nævne, at den våde plet på indersiden af betonvæggen, som jeg opdagede, nu er helt væk efter, at jeg har gravet jorden udenfor, hvor pletten var, samt sat en affugter ind i nogle timer. Ved ikke om det er affugteren eller gravearbejdet, som har resulteret i, at det er tørret, men det føles godt i hvert fald.

Senest redigeret:
Hej!

Havde jeg været som dig, så ville jeg også tage et kig bagved garderoberne...

J P-A

• Synes
snj
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.