Rev en sidste lille 5 cm stump gulvsokkel i et hjørne. Opdagede til min overraskelse, at den var vandskadet på bagsiden (svagt misfarvet). Gipsvæggen bag soklen var også porøs. Da jeg begyndte at pille ved gipsen opdagede jeg, at den var lidt gulfarvet og en stank spredte sig.

Det lugter omtrent som et dårligt rengjort offentligt toilet. Lidt sødlig duft, det som jeg opfatter som lugten af rigtig gammel urin. Træværket bagved var misfarvet men ikke rådnet.

Nu er min overvejelse, kan dette være en "almindelig" vandskade, som jeg i så fald er helt uforstående overfor hvor den kommer fra, det er en indvendig væg, dog kun ca. 30 cm fra et indgående hjørne på ydervæggen. Eller er det netop hvad lugten indikerer, gammel urin. Ifølge oplysninger var den forforrige ejer lidt boheme, havde et dusin katte og en eller flere hunde, til naboernes fortrydelse. Den forrige ejer talte om, at de havde været nødt til at sanere visse rum for katte-lugt.

Den bohemeagtige ejer flyttede for 23 år siden. Soklen jeg fjernede har sandsynligvis siddet der siden en gennemgående renovering i 1960.

Kan en almindelig vandskade i kombination med råd (selvom det ikke var rådnet) skabe en sådan lugt, nogen der ved? og er det rimeligt, at gammel urin stadig kunne lugte efter snart 25 år?

Hvis det virker sandsynligt, at det er en almindelig vandskade, bør jeg jo undersøge, hvordan det kommer sig, så det ikke er noget, der burde udbedres.

Jeg har i forbindelse med nedrivningsarbejde fundet en ret alvorlig vandskade i den anden ende af rummet, vand fra køleskab og fryser i køkkenet havde ødelagt bundremmen på en indvendig væg. Derfra til denne skade er der 4 meter under et marmorgulv, skaden var meget lokal, havde ikke skadet mere end ca. 50 cm væk fra køleskabet og fryseren. Og først og fremmest lugtede det ikke, selvom bjælken kunne rives med fingrene.

formentlig er det den tidligere ejers rum til missarna du er inde og roder i :-[
måske ikke så let at være kat, og ikke nå ud ;D
Men selvfølgelig, det sidder i, lugten efter kattpis, usch fy.
Ellers kan visse isolering også lugte af pis.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.