Skal jeg have fugtspærre under klinker ved området omkring varmepumpen?
Jeg skal lægge klinker i kælderen. Jeg tænkte at undlade fugtspærren på det meste af området og kun have det, hvor det er nødvendigt, dvs. i et vådrum og eventuelt under varmepumpen. Ved siden af varmepumpen er der gulvvarmefordeler og lidt værksted.
Jeg anslår, at der kan løbe vand ud på gulvet fra varmepumpen en gang ved installation, men derefter maks en gang om året.
Under klinkerne er der 150 mm beton, 100 mm flamingo, dampspærre (som følger betonen op og kommer op over betonoverkanten) og yderligere 100 mm flamingo samt kapillarbrydende materiale.
Skal jeg have fugtspærre under klinker ved området omkring varmepumpen?

En anden overvejelse er, hvordan jeg skal lægge klinker mellem kældervæggen og betonpladen. Skal klinker lægges ud over flamingoen? Det er vigtigt at huske ikke at belaste helt oppe bagtil...
Kælderen er nedsænket og ved siden af/uden for betonpladen er der naturligt klippe, som kan være både kold og fugtig.
Ja, ikke i overensstemmelse med hvordan man skal bygge alt nyt fra starten, men sådan kan det blive, når huset blev bygget for 100 år siden, og jeg nu har sænket kældergulvet, drænet og isoleret og støbt ny plade i kælderen. Selvfølgelig ville jeg gerne have fjernet kældervæggene og resten af huset og bygget nyt, som man skal, men det ville have været for meget arbejde.

Inden for kældervæggen satte jeg 5 cm flamingo som form før støbningen, så jeg har i det mindste 5 cm rum mellem flamingoen under betonen og kældervæggen.
Hvor burde klinkerne ende, og hvordan forsegler jeg mellem klinkerne og klippevæggen, der er kældervæggen?
Min idé er at fuge skummet igen mellem ydervæggen og betonen og så lade klinkerne skæres figurativt, så de går frem til klippen, og fuge de sidste centimeter mod klippevæggen.

• Skitse viser en källarvæg med plastisolering, betong, og tunnfärgad grus. Betongplatta ligger ved siden af berg.
Ifølge hvad jeg har læst mig frem til både her og andre steder, skal kælderen kun tæthedsbelægges, hvor gulv/væg udsættes for vand dagligt. Dvs. ved bruseren, resten af badeværelset behøver ingen tæthedsbelægning. Så jeg ville nok sige nej ved din varmepumpe. Der kommer vel ikke til at stå vand på gulvet hver dag?

Resten har jeg ingen anelse om.

Edit: læste mere grundigt nu og så, at det var isoleret under betonen. Da vettefan faktisk.

BirgitS
JLyck JLyck sagde:
Ifølge hvad jeg har læst mig frem til både her og andre steder, skal kælderen kun have vandtæt belægning der, hvor gulv/væg bliver udsat for vand dagligt. Altså ved brusebadet, resten af badeværelset behøver ikke vandtæt belægning.
Men gælder det ikke kun, når det er uisoleret betonplade?
Her er der jo flamingo og dampspærre under.

Måske skal man bruge standardreglerne med vandtæt belægning på hele gulvet med 5 cm opbuk mod væggene?

Tilføjelse:
Så ikke, at du havde ændret dit indlæg, før jeg svarede.

• Synes
JLyck
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.