Hej!
I sommer begyndte flere kældervægge at få bobler og revner med saltudfældninger (altså indvendigt) visse steder. På billederne er det en ydervæg, men de øvrige to er to indervægge (ingen billede på). Det er langt nede på væggen. Målte med en fugtmåler for træ og kunne stikke en smule ind i den porøse væg. Giver udslag på maks. ca. 32%. Bor i Norrbotten, så lige nu er der ret tør og kold luft, men om sommeren bliver der ret fugtig luft i kælderen.
Luften lige nu er på ca. 30% i kælderen.
Jeg overvejer at lægge cementpuds som reparation, da det ånder, og male med silikatmaling.
Bør jeg blive bekymret, eller er der noget andet, der kan være godt at tænke over?
Huset er bygget i 1954.
I sommer begyndte flere kældervægge at få bobler og revner med saltudfældninger (altså indvendigt) visse steder. På billederne er det en ydervæg, men de øvrige to er to indervægge (ingen billede på). Det er langt nede på væggen. Målte med en fugtmåler for træ og kunne stikke en smule ind i den porøse væg. Giver udslag på maks. ca. 32%. Bor i Norrbotten, så lige nu er der ret tør og kold luft, men om sommeren bliver der ret fugtig luft i kælderen.
Luften lige nu er på ca. 30% i kælderen.
Jeg overvejer at lægge cementpuds som reparation, da det ånder, og male med silikatmaling.
Bør jeg blive bekymret, eller er der noget andet, der kan være godt at tænke over?
Huset er bygget i 1954.
Ser ligesådan ud i vores kælder, som jeg har udredt problemet, bør du dræne om, banke løs puds væk, påfør rødgrund, lad det hærde, påfør c-mørtel, lad det tørre i nogle måneder, mal med silikatmaling. Sæt en affugter ind
gerne en sorptionsaffugter så du slipper for at tømme støvle kvart i timen.
Tak for svar! Havde en mand her fra et firma som også har drænet rundt om dette hus for cirka 20 år siden. Han sagde at det ikke er usædvanligt for ældre huse med kældre med disse blæreformationer, og eftersom det mestendels er indervægge, så er det svært mistænkt at fugten kommer fra pladen nedenunder og at pladerne i 1954 var lavet af andet materiale end i dag, hvilket kan forklare fugttransporten.Schwen92 sagde:
Ja, hvis det er drænet for 20 år siden, så skal du jo ikke behøve at dræne igen, medmindre det er gjort helt forkert. Som I siger, det er helt sikkert kapillarkraften, der trækker fugten op, og det kommer du ikke udenom (på nogen rimelig måde i hvert fald). Som altid handler det om god ventilation, varme og ikke-organiske materialer for at få et sundt indemiljø for både dig og huset.
Fugt op på indvendige vægge. Der er vand under pladen, som sandsynligvis ligger direkte mod jord, almindeligt på den tid. Har du et skab eller lignende, lav et hul ca. 30 cm i diameter og grav ned til 0,5 meter og se, om det fyldes med vand. Den eneste måde er da at sætte en pumpebrønd så dybt som muligt og få fjernet vandet. Gulvet må ikke have en tæthedsbelægning af maling eller tætmåtter, så går fugten op i væggene.
Tak for svar. Føles lidt besværligt at grave et hul dog. Har et tæppe, der ånder i et rum. Gulvet var tidligere malet med plastikmaling (som skallede af), og jeg skrabede alt den maling af, før tæppet kom på plads. I øvrigt er der klinker og malet betongulv. Der blev så mange blærer flere steder i sommer, som ikke er i forbindelse med de nyfixede områder.J jonaserik sagde:Fugt op på indervægge. Så er der vand under pladen, der sandsynligvis ligger direkte mod jorden, almindeligt på den tid. Har du et skab eller lignende, lav et hul ca. 30 cm i diameter og grav ned til 0,5 meter og se, om det bliver fyldt med vand. Den eneste måde er så at lave en pumpebrønd så dybt som muligt og fjerne vandet. Gulvet må ikke have et tætningslag af maling eller tætmåtte, da fugten så stiger op i væggene.
Hej! Vi har lidt samme problem (drænering lavet for 20 år siden og fugt i indervæggene nedefra) men vi har også forhøjet fugtniveau i ydervæggen tværs over indervæggene.
Fik en forklaring at dræneringen sandsynligvis ikke er helt godt lavet og at vandet ”sidder fast” på klacken udenfor og så finder en vej ind i underkanten på indervæggene langs armeringen.
Tror I at det passer? Eller er det jordfugt i kombination? Eller bare jordfugt som spreder sig til ydervæggen fra indervæggene? Føles ikke som om vi kommer udenom en drænering, eller hvad tror I?
Tak for hjælpen!
Fik en forklaring at dræneringen sandsynligvis ikke er helt godt lavet og at vandet ”sidder fast” på klacken udenfor og så finder en vej ind i underkanten på indervæggene langs armeringen.
Tror I at det passer? Eller er det jordfugt i kombination? Eller bare jordfugt som spreder sig til ydervæggen fra indervæggene? Føles ikke som om vi kommer udenom en drænering, eller hvad tror I?
Tak for hjælpen!
Medlem
· Sverige
· 5 688 indlæg
Foranstaltningen at fjerne tætte overfladelag fra hjertevægge og kældervægge kan vise sig meget succesfulde i nogle tilfælde, bl.a. vores.
Vi drænede ikke om, da der ikke var indikationer på, at dette var nødvendigt, bare udførte netop ovenstående. På med i dette tilfælde reparationsmørtel, dvs. ret finkornet, lade tørre nogle måneder (det er nødvendigt, da der kræves en del vand i pudsningsprocessen). Derefter på med silikatgrund og -farve.
Har holdt fint i 20 år siden foranstaltningen, så jeg føler mig tryg ved, at dette kan være en god metode.
Forudsætningen er selvfølgelig, at man ikke har en høj fugtbelastning nedefra, at eksisterende dræning fungerer. I vores tilfælde ret uproblematisk, da huset ligger højt i området, ingen betydelige fugtbelastninger udefra via jord. Og som sagt, den gamle dræning fra cirka 1972 fungerede stadig godt.
Vi drænede ikke om, da der ikke var indikationer på, at dette var nødvendigt, bare udførte netop ovenstående. På med i dette tilfælde reparationsmørtel, dvs. ret finkornet, lade tørre nogle måneder (det er nødvendigt, da der kræves en del vand i pudsningsprocessen). Derefter på med silikatgrund og -farve.
Har holdt fint i 20 år siden foranstaltningen, så jeg føler mig tryg ved, at dette kan være en god metode.
Forudsætningen er selvfølgelig, at man ikke har en høj fugtbelastning nedefra, at eksisterende dræning fungerer. I vores tilfælde ret uproblematisk, da huset ligger højt i området, ingen betydelige fugtbelastninger udefra via jord. Og som sagt, den gamle dræning fra cirka 1972 fungerede stadig godt.
Jorden er altid fugtig, og jordfugten kan man ikke dræne sig fra uanset hvor meget man betaler for foranstaltningen. Enig med Harald B. Bedste måde at håndtere moderat jordfugt i en kælder er at lade den passere.
Alle tætte overflader vil skalle af/blære før eller senere. Puds med samme puds som det er pudset fra begyndelsen og mal med den rigtige maling som lader dampen slippe ud.
Alle tætte overflader vil skalle af/blære før eller senere. Puds med samme puds som det er pudset fra begyndelsen og mal med den rigtige maling som lader dampen slippe ud.
Tak for svaret! Jeg er helt enig med jer, men det er fugten nederst i ydervæggene, der bekymrer mig. Gravede lidt op på ydersiden, og det ser ud til, at dræneringspladerne ligner hvidt flamingo, slet ikke som jeg havde forventet. Jeg troede, det ville være som podrän. Ved I, hvad de kan have drænet med? Tak!!!!
Sandsynligvis ikke, Platonmåtten har en længere levetid end det. Det virker som om det er fugt, der trænger op nedefra gennem betonen, der skaber det problem.C Ccc Ccc sagde:
Det eneste, jeg ser, der kunne være et problem udefra, er hvis drænrørene er stoppet, så vandet ikke ledes væk til stenkiste/afløb og vand fylder op i jorden, og at det så trænger ind bag måtten.
Tjek om det er muligt at filme drænrøret for at se, om det er stoppet, ellers er det nok jordfugt, der trænger op gennem gulvet.
Der er naturligvis en chance for, at de, der lavede dræningen, ikke trak Platonmåtten ud over soklen, som fundamentmuren står på, men det er svært at tjekke, medmindre man har billeder eller graver ned et sted og kigger.