Tænkt mig bygge nogle fuglekasser.
Ved at man skal undgå trykket træ, men kunne man have det i bunden og taget?
Eller afgiver det en lugt som fuglene ikke kan lide?

Impregneret er ikke nødvendigt i en redekasse, træet ånder så godt i den åbne konstruktion, at det ikke rådner særlig hurtigt.

Trykimprægneret er dog ikke så giftigt, som rygterne siger, kobbersalte er ikke særlig farlige i modsætning til arsenik og krom, som man brugte før i tiden. Hvis vi kan have imprægneret i gulvet på udegrillpladsen, så kan en fuglekasse også have det. En fuglekasse er godt ventileret og slet ikke som at have imprægneret indendørs. Men hvad sker der så med kassen, vil den blive liggende i skoven og lække kobber til jorden, når den falder ned om 10 år? Eller vil nogen tage besværet med at køre den til genbrugsstationen og sortere som imprægneret?

Hvis der mod forventning skulle flytte en hvidrygget flagspætte eller en anden akut truet art (fjeldgås?) ind i kassen, ville jeg revurdere lidt, så sæt ikke kassen i en rådden asp, er du venlig. Men jeg tror, at hvilken som helst fugl, der flytter ind, har mere gavn af en kasse end de tager skade af et terrassegulv.

Senest redigeret:
Trykket træ er vel ofte høvlet også? og fuglekasser skal have en grov overflade

• Synes
Abies koreana
  • Laddar…
P Plutus sagde:
Trykt træ er vel ofte høvlet også? og fuglekasser skal have en grov overflade
Gør det virkelig noget, hvis "bund og tag" tilfældigvis er høvlet? Men jeg ville bruge ubehandlet træ overalt. Det føles lidt overarbejdet og unødvendigt med flere forskellige varianter af træ i en fuglekasse.

Det går sikkert godt med trykimprægneret, så længe det er moderne brædder uden arsenik. Fuglene har næsten ingen lugtesans, så de er ligeglade.

Hvad angår høvlet/uhøvlet, så har det ingen som helst betydning for småfugle. De hopper op til hullet.

Måske er det dog unødvendigt med trykimprægneret. En redekasse holder ganske længe uden nogen som helst behandling. Jeg maler dog mine med tre-fire lag linolie maling på både indersiden og ydersiden, men det gør jeg mest for min egen skyld. Men jeg har fuld belægning i alle redekasserne, så fuglene har i hvert fald ikke noget imod fine redekasser. :)

• Synes
multix
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.