Hvilket har bedst isoleringsevne?
Er fogskum sundheds-/miljøfarligt?
Hvor langt rækker en flaske fogskum?
Den eventuelt højere pris på skum; er det værd at betale for at slippe for at dreve?

Jeg har trukket en tynd stribe med fugeskum udefra som vind- og regnbeskyttelse. Indenfor lægger jeg isolering og afslutter derefter med en bundliste og fugemasse.

Ifølge vinduesleverandører og mange tømrere, jeg har talt med, skal der isoleres. Det går betydeligt hurtigere at bruge fugeskum, så jeg forstår, at mange håndværkere foretrækker det.

Der findes almindeligt fugeskum, der er tilpasset til pistol (koster cirka 80 kr). Så er der et dyrere fugeskum, som er udviklet til brug ved vinduer. Det er mere elastisk og har en bevægelighed på cirka 10-15 procent. Desuden er det miljøvenligt.

må aldrig skumme et åbningsbart vindue!!

mvh
snickar estwing

Får og får, det afhænger nok af, hvem man spørger.
Derimod skal man sørge for at lægge tynde lag, hvis man skummer noget, der kan åbnes. Risikoen ellers er, at skummet udvider sig i siden i stedet for i længden, og så kan man klemme vinduet fast.

• Synes
makkan99
  • Laddar…
Gonate sagde:
Hvilket har bedst isoleringsevne?
Er fugeskum sundhed/miljøfarligt?
Er kun sundhedsfarligt, medmindre du selvfølgelig spiser det, ved forbrænding og i uhærdet form, da en delkomponent i polyuretan er isocyanat, som anses for at forårsage allergier og astma gennem indånding og hudkontakt.

Men jeg ville ikke bekymre mig, det er tale om så små mængder...

hvad der er bedst kan jeg ikke svare på, men vi skummede samtlige vores vinduer (murstenshus).
Det gik meget hurtigt, var enkelt og sidder godt. (har overlevet 2 storme indtil videre.)
Har ikke haft nogle problemer med åbnebare vinduer.
Det vigtige er vel, at man giver skummet mulighed for at ekspandere både udad og indad, så man ikke risikerer at sætte karmene.

Årsagen til at vi skummede var på anbefaling af 2 uafhængige faglærte tømrere. (igen...murstenshus)

Har også samme overvejelse. Hvad jeg er kommet frem til er, at det er lettere/sikrere at dreje, hvis man er uvant, med tanke på ekspanderingen på skummet. Men hvis man drejer, skal man, hvis jeg har forstået det rigtigt, lægge en diffusionstæt fuge på indersiden, og da bør man først sætte en bundliste til fugen, dvs. det bliver flere trin. Fugeskummene skal være diffusionstætte, hvis jeg har opfattet det rigtigt.

Fugeskum går hurtigt og er let, hvis du har en pistol til skummet. Meget billigere end drev og lige så godt. Sæt små trækile mellem bue og karm rundt om, så kan skummet ikke ekspandere og trykke karmen ud. En flaske skum rækker til mange vinduer.

denne skumpistol I nævner kender jeg ikke til, på det skum jeg har købt sidder der et rør på flasken og det er bare at køre... findes i alle byggemarkeder. Tror det kan være lidt overdrevet med risikoen for sætninger på karmen pga skummets udvidelse. Lod & Kile fast vinduet, sprøjt og sørg for at skummet kan udvide sig både udad og indad. Ingen problemer! Det er, når man har lukkede rum og begrænser udvidelsen, at det kan blive tosset. Havde aldrig brugt skum tidligere, satte 15 vinduer (11 åbningsbare) hvoraf det 1. var sammen med en snedkerven. Intet vindue har haft nogen karm-sætninger. Utroligt smidigt værktøj byggeskum, når man først er begyndt at bruge det, kan man ikke stoppe. :-) Skummet er ufølsomt over for fugt men FØLSOMT over for UV-stråling!

Byggeskum er en praktisk måde at montere vinduer i for eksempel teglhuse eller i murede kælderplaner osv., men det man bør overveje er, at man har færre justeringsmuligheder, hvis man bruger skum sammenlignet med karmeskruer.
Hvilken metode man ønsker at bruge, vælger man jo selv, men et tip er, at med dagens energibesparende vinduer, hvor rammerne vejer meget mere end traditionelle vinduer, får du en belastning i karmen ved hver åbning/lukning af vinduet, og dermed ønsker jeg i hvert fald at have muligheden for at kunne justere vinduet, da jeg tilhører den kategori af folk, der ikke kan lide, når tingene kører trægt/ikke fungerer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.