Her kommer endnu en tråd om bærende vægge eller ej. Jeg håber, at Justus, der har skrevet den fine artikel, har tid til at svare, for selvom jeg er uddannet inden for byggeri, arbejder jeg med noget andet nu og har ikke beregnet konstruktion siden skolen for 15 år siden, så jeg vil gerne vide, om jeg har tænkt rigtigt. Sig til, hvis der mangler information (jeg har også beskrevet, hvordan jeg har tænkt, men i billederne findes næsten alle mål).
Spørgsmålet kort sagt er, om jeg behøver at lægge bjælke eller ej? Hvis ja, er det nok med den ene åbning? Kan jeg uden at risikere taget, forstærke mellem og tage ned med to søjler osv.? Jeg har brug for en sparringspartner, for jeg er rusten.
Som sektionen af huset viser, er spærene W-typ gitterspær, hvilket ifølge træguiden med dimensioner burde være selvbærende i snelastzone 2 op til 11 meter (Dimensionerne er indskrevet i billedet). I mit tilfælde er det 9,53 meter, og den nederste bærearm er med god margen overdimensioneret.
Alle indervægge består af 40x38mm reglar med 13mm spånplade på hver side, noget som i min verden ikke kan have en bærende effekt, men en stabiliserende effekt. En slags KEX-element fra 60'erne, reglarne hviler ikke mod det undertag i råspont, men det er spånpladerne som gør. Dog var loftet oprindeligt loftsrum med opbevaring. I dag er det indrettet (let bjælkelag med råspontgulv og tynd laminat). Ret lavt til loftet, så der kommer jo aldrig et klaver derop, men alligevel bruges det som boligrum i den store del af W og opbevaring ude i skunkene.
Det der er markeret i plantegningen er
1. Dagens åbning til stuen, her er ingen bjælke
2. Kommende åbning
3. Kommende åbning
Fra begyndelsen havde jeg tænkt at erstatte både væg 2 og 3 med limtræbjælke og 2 søjler hver, men så begyndte jeg at spekulere på behovet i betragtning af, hvor svage indervæggene er og om det er muligt at undvære den ene eller den anden (eller begge og bare forstærke mellem bærende bjælker).