Gammel tilbygning på grunden har vægge af pudset mursten. Væggene er 2m høje.
Jeg vil "forhøje" disse vægge for også at fylde gavlene op til kippen (som i dag er træfacade).
Min tanke er at forhøje gavlene med lecablokke, men er usikker på, hvordan jeg skal fastgøre de første lecablokke i den eksisterende mursten. Borer man ned armeringsjern, og i så fald hvor dybt skal man gå? Findes der en bedre måde?
Gavlene indvendigt skal være stærke, da jeg planlægger at fastgøre et chin-up stativ til træning her. Vil jo ikke have, at hele den nye væg falder ind over mig, når jeg hænger der.
Har vedhæftet en sindssyg god skitse, der beskriver planen.
Jeg vil "forhøje" disse vægge for også at fylde gavlene op til kippen (som i dag er træfacade).
Min tanke er at forhøje gavlene med lecablokke, men er usikker på, hvordan jeg skal fastgøre de første lecablokke i den eksisterende mursten. Borer man ned armeringsjern, og i så fald hvor dybt skal man gå? Findes der en bedre måde?
Gavlene indvendigt skal være stærke, da jeg planlægger at fastgøre et chin-up stativ til træning her. Vil jo ikke have, at hele den nye væg falder ind over mig, når jeg hænger der.
Har vedhæftet en sindssyg god skitse, der beskriver planen.
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg er jo ingen murersvend men nærmer mig problemet mere fra en konstruktiv synsvinkel. Nogle spørgsmål. Skal du fjerne taget, inden du murer gavlene op? Hvis ikke, hvordan er taget fastgjort i dag? Er den gamle murstensvæg en helstensvæg?
Man overser ofte, at løftekraften kan blive ret stor, så en form for forankring er nok passende. Skåne er et rigtigt blæsehul nogle steder. Når det gælder muringen af letklinker, anbefaler jeg, at du ser, hvad de førende producenter (f.eks. Weber) skriver om armering. Hvis du skal pudse lecablokkene, er det sikrest at bruge samme type mørtel som anvendt på murstenene. Leca skal pudses på begge sider for at blive tæt.
Man overser ofte, at løftekraften kan blive ret stor, så en form for forankring er nok passende. Skåne er et rigtigt blæsehul nogle steder. Når det gælder muringen af letklinker, anbefaler jeg, at du ser, hvad de førende producenter (f.eks. Weber) skriver om armering. Hvis du skal pudse lecablokkene, er det sikrest at bruge samme type mørtel som anvendt på murstenene. Leca skal pudses på begge sider for at blive tæt.
Hvis det er en ældre bygning, kan den være muret med helstensmur i kalkmørtel. Eftersom ældre stengrund ofte bevæger sig lidt, og kalkmørtel er en smule elastisk, ville jeg i så fald fortsætte opad med samme konstruktion.
Sandsynligvis synes folk, at jeg er fejg, men moderne murværk med cementmørtel revner ofte løs fra ældre murværk med kalkmørtel netop på grund af forskellen i elasticitet.
Sandsynligvis synes folk, at jeg er fejg, men moderne murværk med cementmørtel revner ofte løs fra ældre murværk med kalkmørtel netop på grund af forskellen i elasticitet.
Ja du har med al sandsynlighed ret. Formentlig helsten og hvis mørtelen er som resten af bygningerne, så er den meget ”løs”, og jeg formoder da, at det er kalkmørtel.H heimlaga sagde:Hvis det er en ældre bygning, kan den være muret med helstensmur i kalkmørtel. Eftersom ældre stengrunde ofte bevæger sig lidt og kalkmørtel er en smule elastisk, ville jeg i så fald fortsætte opad med samme konstruktion. Sandsynligvis synes folk, at jeg er forsigtig, men moderne murværk med cementmørtel revner ofte løs fra ældre murværk med kalkmørtel netop på grund af forskellen i elasticitet.
Hvordan laver man kalkmørtel? Kan man da bruge kalkmørtel med større murblokke af typen Leca?
Tak for svaret. Taget skal blive, så jeg tænkte at mure videre op, indtil jeg møder taget. Tagspærene er intakte og kan blive som de er. Det er med største sandsynlighed helsten.J justusandersson sagde:Jeg er jo ingen murersvend, men nærmer mig problemet mere ud fra et konstruktivt synspunkt. Nogle spørgsmål. Skal du fjerne taget, før du murer gavlene op? Hvis ikke, hvordan er taget fastgjort i dag? Er den gamle teglvæg en helstensvæg?
Man overser ofte, at løftekræfterne kan blive ret store, så en form for forankring er nok passende. Skåne er et rigtigt blæsehul visse steder. Hvad angår muringen af lecablokkene, anbefaler jeg, at du tjekker, hvad de førende producenter (f.eks. Weber) skriver om armering. Skal du pudse lecaen, så er det sikrest at bruge samme type mørtel, som er anvendt til teglstenene. Leca skal pudses på begge sider for at blive tæt.
Spørgsmålet er bare, hvordan man forankrer så sikkert, at gavlen ikke falder ind, når jeg begynder at belaste den.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Download Webers projekteringsanvisninger for Lecablock (www.weber.se). Der findes alle tabeller, som man behøver. 250 mm dybe Lecablock, med armering i hvert tredje skift, giver meget stabile murværker. En sådan 8 meter høj og 8 meter lang mur tåler en horisontal vindlast på ca. 120 kg/kvm. Med samme byggemetode vil dine, i sammenhængen små, gavltoppe kunne tåle meget store horisontale laster.
Jeg er ikke så bekymret for selve gavlspidsen i sig selv, men hvordan man forankrer i den eksisterende helstensvæg. Borer man ned armering i den? Tænker at hele gavldelen ellers kunne falde ind eller ud i ét stykke.J justusandersson sagde:Download Webers projekteringsanvisninger for Lecablokke (www.weber.se). Der findes alle de tabeller, man har brug for. 250 mm dybe Lecablokke, med armering i hvert tredje skift, giver meget stabile murværker. En sådan 8 meter høj og 8 meter lang mur kan modstå en horisontal vindlast på ca. 120 kg/kvm. Med samme byggemetode vil dine, i sammenhængen små, gavlspidser kunne tåle meget store horisontale belastninger.
Good point men tror du, det ville få samme effekt med større sten, men med kalkmørtel? Eller er det netop fordelingen med flere små sten, der skaber/bidrager til elasticiteten?H heimlaga sagde:
Tænker da store lecablokke, men (59cm?), men med kalkstensmørtel svarende til den eksisterende væg.
Med tanke på hvor vigtig armering lader til at være, begynder jeg at undre mig over, hvordan mit hus overhovedet kan stå. Det har jo kun helsten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Teglmuren indeholder meget mere mørtel end lecavæggen.
Jeg er i tvivl om at mure leca med kalkmørtel. Helst skal man bruge en bestemt slags tyndmørtel. Så er det nok en bedre løsning at fortsætte med tegl og kalkmørtel, selvom det stiller større krav til murværksfærdigheder. En lecavæg kan ellers forankres i teglet på flere måder. Bor lidt større huller til armering som fyldes igen med mørtel, eller fæste stålbånd med ekspansionsbolt. Gavlspidsen kan desuden fæstnes i tagkonstruktionen på en eller anden måde.
Jeg er i tvivl om at mure leca med kalkmørtel. Helst skal man bruge en bestemt slags tyndmørtel. Så er det nok en bedre løsning at fortsætte med tegl og kalkmørtel, selvom det stiller større krav til murværksfærdigheder. En lecavæg kan ellers forankres i teglet på flere måder. Bor lidt større huller til armering som fyldes igen med mørtel, eller fæste stålbånd med ekspansionsbolt. Gavlspidsen kan desuden fæstnes i tagkonstruktionen på en eller anden måde.
Ok. Ja. Så bor ned i den eksisterende mur for at forankre lyder for mig også som den sikreste løsning. Måske i kombination med en eller anden form for forankring i spærret. Tak så meget for din feedback.J justusandersson sagde:Teglmuren indeholder meget mere mørtel end lecablokken.
Jeg er tvivlsom over for at mure leca med kalkmørtel. Helst skal man bruge en bestemt slags tyndmørtel. Så er det nok en bedre løsning at fortsætte med tegl og kalkmørtel, men det stiller større krav til murerfærdigheder. En lecavæg kan ellers forankres i teglen på flere måder. Bor ned lidt større huller til armering, der fyldes igen med mørtel, eller fastgør stålbånd med ekspansionsbolt. Gavlspidsen kan desuden fastgøres i tagkonstruktionen på en eller anden måde.
Klik her for at svare