Hej!

Er ny på forummet og har ingen anelse om hvorvidt dette ligger i den rigtige kategori. Moderator må gerne flytte tråden, hvis den ligger forkert. :) Under alle omstændigheder: Har brug for lidt hjælp fra jer, der er kyndige og/eller vant til renovering og byggeri.

Har lige flyttet til en andelslejlighed (bygget 2002) hvor tidligere ejere har lavet en soveværelsesvæg med almindelig dør om til en med skydedøre. Jeg kan godt lide løsningen, men det er ikke helt godt lavet: Dørene er skæve og slutter ikke tæt, dørene kan vippe lidt sidelæns hvilket forårsager en helvedes støj om natten når katten ikke kan lade dem være, dørene i sig selv støjer en del når man åbner/lukker, den ene dør vil gerne sidde fast på tilbagevejen, den ene væg sidder ikke fast i gulvet men kan rykkes, soveværelsets lysknap sidder på ydersiden af den nye væg, og lidt andet.

Så jeg føler helt ærligt, at jeg vil få en håndværker til at lave det hele fra bunden, og finde en mere lydløs og flottere løsning. Til sagen hører, at jeg aldrig har renoveret før, så jeg har NUL overblik over hvordan jeg går til værks.
  • Hvilke håndværkere har jeg brug for? Tømrer og elektriker eller er der noget mere? Maler behøves ikke.
  • Hvad er det bedste sted at bede om et tilbud fra seriøse håndværkere?
  • Hvad kommer det til at koste, ca.? Jeg kan sandsynligvis lave lidt selv som at lave nye lister osv. Eller er det bedre at lade håndværkerne ordne alt sådan noget, når de alligevel er i gang?

Er der noget mere, jeg skal tænke på?

Tak! :)

Bor i øvrigt i Stockholm. Kom i tanke om, at det kan være godt at nævne. :)

Det er snedker. Hvad det koster ved jeg ikke, men det lyder som om væggen ikke engang sidder fast.
Riv ned, gør om og gør det rigtigt.
Du kan sikkert gøre det selv, hvis du googler lidt.
Googl f.eks. bygge indervæg.
El er heller ikke svært, det ser du jo, når du åbner, men der kan du jo bede om en elektriker senere.

D danielwerner86 sagde:
Hej!

Er ny på forummet og har ingen anelse om hvorvidt dette ligger i den rigtige kategori. Moderator må gerne flytte tråden, hvis den ligger forkert. :) Hvordan som helst: Skulle have brug for lidt hjælp fra jer, der er kyndige og/eller vant til renoveringer og byggeri.

Har lige flyttet til en andelsbolig (bygget 2002), hvor tidligere ejere har ændret en soveværelsesvæg med almindelig dør til en med skydedøre. Jeg kan lide løsningen, men det er ikke helt godt udført: Dørene er skæve og slutter ikke tæt, dørene kan vippe lidt til siden, hvilket forårsager et pokkers liv om natten, når katten ikke kan lade dem være, dørene i sig selv larmer en del, når man åbner/lukker, den ene dør vil gerne sidde fast på tilbageturen, den ene væg sidder ikke fast i gulvet og kan rykke sig, soveværelsets lyskontakt sidder på ydersiden af den nye væg, og lidt andet.

Så jeg føler helt enkelt, at jeg vil have håndværkere til at lave det hele om fra bunden og fikse en lydløsere og pænere løsning. Til sagen hører, at jeg aldrig har renoveret før, så jeg har NUL styr på, hvordan jeg griber det an.
  • Hvilke håndværkere har jeg brug for? Tømrer og elektriker eller er der mere? Maler behøves ikke.
  • Hvilket er det bedste sted at bede om et tilbud fra seriøse håndværkere?
  • Hvad vil dette cirka koste? Jeg kan sandsynligvis fikse lidt selv, som at ordne nye fodlister og sådan noget. Eller er det bedre at lade håndværkerne ordne alt sådan noget, når de alligevel er i gang?

Er der mere, jeg skal tænke på?

Tak! :)
Hej. Jeg har lige ladet tømrere lave denne løsning to forskellige steder. Altså montere en skydedør. I det ene tilfælde kostede det 15.000 og i det andet tilfælde 20.000. Det burde vel koste cirka det samme at lave om/genskabe i dit tilfælde. Jeg kan sige, at i det ene tilfælde blev resultatet godt, og i det andet tilfælde omtrent som hos dig. En grund er blandt andet, at selve dørene varierer i kvalitet. Den ene slår sig afhængigt af årstid og går periodisk trægt.

Jeg har lært af dette, at væggen bliver alt for spinkel med kun stålregler og gips. Der burde være dobbeltgips eller osb/gips for at blive stabilt. Men så vokser projektet, så hvis man ikke siger noget, så er det enkelgips man får. Det er jo ikke forkert, men ikke særlig godt.

Tak for svaret!

Afventer lige nu tilbud på dette. Havde først fået et på 15.000, men det var kun for at rive den ene halvdel af væggen ned og gøre den lidt tykkere. Håndværkeren sagde, at det grundlæggende problem er, at væggen er for smal til dette. Dog vil jeg benytte lejligheden til at skifte skydedørene samtidig, så da det er nye reglar, er det nødvendigt at rive hele væggen ned.

Hvad kan dette koste mon? 30.000 inkl. nye døre (de koster 9.000)? 40.000?

De sagde også, at de vil forstærke med plyfa; lyder det godt? Det vigtigste for mig er, at det bliver stabilt og relativt lydtæt. Bedre isolering er selvfølgelig et plus også.

D danielwerner86 sagde:
Tak for svaret!

Afventer lige nu tilbud på dette. Havde først fået en på 15.000 men det var kun for at rive den ene halvdel af væggen og gøre den lidt tykkere. Håndværkeren sagde, at grundproblemet er, at væggen er for smal til dette. Dog vil jeg benytte lejligheden til at skifte skydedørene samtidig, så fordi det er nye reglar, skal hele væggen rives.

Hvad kan dette koste tro? 30.000 inkl. nye døre (de koster 9.000)? 40.000?

De sagde også, at de skal forstærke med plyfa; lyder det godt? Det vigtigste for mig er, at det bliver stabilt og relativt stille. Bedre isolering er selvfølgelig et plus også.
Bedst bliver det med dobbelte plader (gips + krydsfiner/OSB). Men væggen bliver så tykkere, end den er nu. Dvs. man skal bygge hele væggen om. Meget dyre døre du sigter efter. Jeg ville ikke købe en indvendig dør for 9.000 (4.000 stykket?). Du kan finde gode døre for 2.000.

Det "burde" koste 20.000, men markedet er som det er. Dette er et lille job på ca. 3 dage, som mange egentlig ikke er så ivrige efter, så de siger sikkert alt mellem 20-30.000. Plus døre da.

Der bliver desværre ikke noget håndværkerfradrag på en BRF-lejlighed.

P Per i Hamrånge sagde:
Bedst bliver det med dobbelte plader (gips + krydsfiner/OSB). Men væggen bliver så tykkere end den er nu. Dvs man skal bygge hele væggen om. Meget dyre døre du sigter efter. Jeg ville ikke købe en indvendig dør for 9.000 (4.000 stykket?). Du kan finde gode døre til 2.000.

Det "burde" koste 20.000, men markedet er, som det er. Dette er et lille job på ca. 3 dage, som mange egentlig ikke er så interesserede i, så de tager sikkert alt mellem 20-30.000. Plus døre så.

Det bliver desværre ikke noget rot-fradrag på en E/F lejlighed.
Er du sikker på, at der ikke bliver noget rot-fradrag? Ifølge skatteværkets web ser det ud som om, det giver fradrag. Se fx https://www.skatteverket.se/privat/...illrotavdrag.106.5c1163881590be297b5899d.html

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
B Bassrunner sagde:
Er du sikker på, at det ikke bliver fradrag? Ifølge Skatteverkets web ser det ud som om, det giver fradrag. Se fx [link]
Sikker og sikker. Ingen af de to job, jeg har hyret håndværkere til i min BRF, kunne få fradrag. Det var de helt tydelige på. Jeg forsøgte ikke at overbevise dem om det modsatte. Men det er klart, de kan tage fejl. Ikke ved jeg.

Ingen mærkeligheder med ROT på en BRF-lejlighed.

Det går aldeles udmærket - hvis man ejer andelsboligen og arbejdet er ROT-berettiget. Derimod kan andelsboligforeningen ikke få ROT-fradrag på arbejder den bestiller.

1 16386 sagde:
Det går aldeles udmærket - hvis man ejer bostadsrätten og arbejdet er ROT-berettiget. Derimod så kan bostadsrättsföreningen ikke få ROT-fradrag på arbejder den bestiller.
Interessant alligevel at to veletablerede snedkerfirmaer kan tage så meget fejl. De mente, at der skal findes en ejendomsbetegnelse for at udstede et ROT-fradrag.

Havde samme problem og væggen er absolut ikke svag i mit tilfælde.
Satte en møbeltass på indersiden af væggen på et strategisk sted.

P Per i Hamrånge sagde:
Interessant alligevel, at to velrenommerede tømrervirksomheder kan tage så fejl. De mente, at der skal være en ejendomsbetegnelse for at udstede et ROT fradrag.
Ret sikker på, at du har en ejendomsbetegnelse. Og rot er ingen problem for en br.

JLyck JLyck sagde:
Ganske sikker på at du har en ejendomsbetegnelse. Og rot er ingen problem for en br.
Nej. Min BRF har ingen ejendomsbetegnelse. Foreningen har en så klart. Men den ejer jo ikke jeg. ROT kobles til ejer OG ejendomsbetegnelsen.

I har sikkert ret. Ville bare dele mine erfaringer, at to uafhængige firmaer har hævdet, at ROT på lejlighed ikke er muligt.

Ejendommen du bor i har en betegnelse, spørg bestyrelsen om denne. Plejer også at stå i årsregnskabet, hvis jeg ikke husker forkert. Den betegnelse kan du så bruge, når du ansøger om ROT. Du er trods alt en del af foreningen.

Disse to uafhængige firmaer tager fejl.

https://www.skatteverket.se/privat/...tetbostadsratt.4.3810a01c150939e893f6b18.html

Dog ifølge skatteverket er det tilstrækkeligt med brf organisationsnummer og lejlighedsnummer.

Måske kan det være, de ikke vil blande skatteverket ind? Eller at du har udført arbejde, som ikke er godkendt til rot.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.