K
Hvordan gør I, der har gjort det før?

Jeg skal opstille en væg med bjælke for at optage lasten fra to spær på den nyligt støbte del. Den nye dør og eventuelt sidelampe skal stå der.

Man kan skimte spær.

Som novice hjemmebygger overvejer jeg, hvordan man plejer at gøre.

Bygger man væggen med rem, stolper, bjælke og rembord og rejser den? Så skal man jo lige hæve spærene lidt, så det ikke kiler fast.

Eller fastgør man rem og stolper hver for sig og derefter tvinger bjælken på plads og ser bort fra rembord/overligger eller hvad det nu kaldes.

Eller gør man det på en anden måde?

• Rød træbygning med åbent trædør, lille trærampe foran indgang. Elboksen til højre, diverse ledninger hænger. Indvendig væg under konstruktion.
Bliver der nogen last på det nye så?
Det bærer jo sig allerede.
Hvad er det i så fald du skal fjerne?

Eller så bygger du den nogen millimeter kortere og slår ind kiler. vil du flexe op tagspærene lidt så slå ind en eller to reglar som stämp.

K
Hvad er det i så fald du skal fjerne?
Væggen med OSB pladen bag døren holder tagspærerne oppe, og den skal rives ned på et senere tidspunkt.

K
Sådan gjorde jeg.

Satte syllen først.

Med hjælp af reglar målte jeg ud, hvor hammerbåndet kom til at placeres lige over syllen.

Bankede de udskårne reglar på plads. Skrueskruede reglar i syllen.

Bankede bærbjælkerne på plads. Sørgede for, at alt var i lod. Skruede sammen.

Tog hjælp af en donkraft og en regel for at lægge lidt pres på spærne for at kunne tvinge bærbjælkerne ind.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.