Halloj!
Jeg er i gang med at planlægge et campervan-byggeri af en let lastbil, typisk Mercedes Sprinter Chassi, og jeg overvejer lidt, hvordan jeg skal lægge grunden for projektet.

Spørgsmålet: Bør jeg forsegle indersiden med en eller anden form for spærrende maling eller grundmaling først?

Tanken er altså et klassisk skab, der er 4200x2000x2000 indvendigt, som jeg skal indrette som autocamper. Jeg tænkte på at sætte døre og vinduer til almindelige boliger og 50 mm isolering samt en eller anden form for gulvvarme.

Men inden det hele, undrer jeg mig lidt over, om nogen har nogle idéer til, hvordan jeg skal forberede skabet. Indretningen fra starten er jo en slags sandwich-konstruktion. Gulvet består oftest af en slags krydsfiner, væggene i noget komposit.

Min tanke er som sagt at forsegle det eksisterende lag med en eller anden form for grundmaling, derefter lime isoleringsplader, lave en ramme og sætte forskellige varianter af pladematerialer afhængigt af, hvilken indretning der skal være der.

Jeg kan intet om at bygge huse (eller campervan), så der er meget nyt her, super sjovt!

Anders.Pettersson Anders.Pettersson sagde:
Halløj!
Jeg er i gang med at planlægge et campervan-byggeri af en let lastbil, typisk Mercedes Sprinter Chassis, og jeg overvejer, hvordan jeg skal lægge fundamentet for projektet.

Spørgsmålet: Bør jeg forsegle indersiden med en slags spærrende maling eller grundmaling først?

Tanken er altså et klassisk skab, der er 4200x2000x2000 indvendigt, som jeg vil indrette som autocamper. Jeg vil sætte døre og vinduer til almindelige boliger og 50 mm isolering samt en slags gulvvarme derinde.

Men inden det hele undrer jeg mig lidt over, om nogen kan have nogle idéer til, hvordan jeg skal forberede skabet.
Fra starten er indretningen jo en slags sandwich-konstruktion. Gulvet består ofte af en slags krydsfiner, og væggene af noget komposit.

Min tanke er, som sagt, at forsegle det eksisterende lag med en slags grundmaling, derefter lime isoleringsplader, opstille en ramme og sætte forskellige varianter af plademateriale alt efter, hvilken indretning der skal være der.

Jeg ved ingenting om at bygge huse (eller campervan), så der er meget nyt her, super sjovt!
https://explorista.se/el-i-campervan-info-lanklista-komplett-guide-till-att-bygga-campervan-del-5/

Der er meget at læse der om forskellige trin...

skoge skoge sagde:
[link]

Der er meget at læse der om forskellige elementer...
Halloj!
Virkelig, har kigget der meget! =) De udgår dog fra en 'plåtis', her kommer jeg jo ikke have nogen plåt på indersiden fra det eksisterende skab. Men som informationskilde har jeg set den før og takker for tippet!

Halloj!
Verkligen, har kikat der meget! =) De udgår dog fra en 'plåtis', her kommer jeg jo ikke have nogen plåt på indersiden fra det eksisterende skab. Men som informationskilde har jeg set det før og takker for tippet!
Personligt ville jeg have revet den eksisterende indretning ud og udgået fra plåtis, så ved du, at det er okay med isolering og evt rust.

skoge skoge sagde:
Personligt ville jeg have revet den eksisterende indretning ud og taget udgangspunkt i plåtis, så ved du, at det er okay med isolering og evt. rust
Jeg tror, at du misforstår, hvad jeg tager udgangspunkt i, der er ikke noget at rive ud, se billedet nedenfor =) Dette er altså det tænkte objekt, det er en slags 27-40mm bred konstruktion sandwich-variant.

En åben lastbil med tomt interiør, nogle stablede dæk og en sæk. En trævogn står op ad væggen. Solskin ses udenfor.

Væggene plejer at være af glasfiber med skum imellem. Er væggene 50 mm behøver du ikke isolere ekstra, medmindre du skal vintercampere i Lappland, skummet har en meget god isoleringsværdi. Så skal du tænke let, let, let. Alt skal være så let som muligt, glem almindelige vinduer og døre. Det, du har brug for, finder du på en campingvogns skrot. Vinduer i plast og glasfiberdør med aluminiumkarm. Jeg ville beklæde (lime) skabet indvendigt med tynd krydsfiner for at få god fastgørelse af indretningen. For campingvogne findes der folie med gulvvarme, hvis du skal have bilen stående med eludtag, ellers må du have vandbåren med glykol i. Varmer finder du også på en campingvogns skrot.

Er det lige den bil du skal have ??
Find ellers en der har kørt som kølebil, de burde have tykkere vægge.

Isakare Isakare sagde:
Væggene plejer at være af glasfiber med skum imellem. Er væggene 50 mm, behøver du ikke isolere ekstra, medmindre du skal vintercampere i Lapland, skummet har en meget god isoleringsværdi.
Så skal du tænke let, let, let. Alt skal være så let som muligt, glem almindelige vinduer og døre.
Det du behøver, finder du på en campingvogns skrot. Vinduer i plast og glasfiberdør med aluminiumsramme.
Jeg ville beklæde (lime) skabet indvendigt med tynd krydsfiner for at få god fæstning af indretningen.
Til campingvogne findes folie med gulvvarme, hvis du skal have bilen stående med eludtag, ellers må du have vandbåret varme med glycol i. Varmere finder du også på en campingvogns skrot.
Tak for svar! Absolut - let er nøgleordet =) En let bil uden baglift kan laste cirka 1000 kg, så det er mit udgangspunkt. Har en blanding af 4, 6, 10 og 12 millimetersplader i mine skitser afhængigt af, hvad der skal monteres. De fleste jeg kigger på, er ikke kølebiler og har 27 mm vægge (eller deromkring), det vil nok ikke række som isolering, tror jeg. Medregnet isolering, indervægge, batterier, solceller, sofa, køkken (ingen køkkenredskaber dog), toilet, en del elektronik, ligger jeg nu på 730 kg beregnet lasteevne, hvilket burde betyde omkring 250 kg tilbage til to personer+oppakning+køkkenredskaber. Af dette vejer isoleringen 75 kg for XPS300-pladerne, måske skal man have de plader, der er 25mm i stedet, hvis det er overkill?

Men grundspørgsmålet er, behøver jeg spærring indvendigt, inden jeg isolerer? :)

Isakare Isakare sagde:
Er det lige præcis den bil du skal have ??
Find ellers en, der har kørt som kølevogn, de burde have tykkere vægge.
Hej!
Ikke helt sikker, den ser interessant ud i hvert fald! Har "kun" kørt 170000 km, hvilket er omtrent halvdelen af, hvad de plejer at have kørt =) Der findes som du siger også kølebiler, dog ikke lige så mange, så det må blive lidt "tage hvad jeg kan få".

Jeg tror, at du misforstår, hvad jeg udgår fra, der er ingenting at rive ud, se billedet nedenfor =) Dette er altså det tænkte objekt, det er en eller anden type 27-40mm bred konstruktion sandwich-variant.

[billede]
Aha, jeg tænkte ikke på, at der findes Sprinter med påbygning, tænkte på typ Sprinter varevogn med plader på væggene.

skoge skoge sagde:
Aha, jeg tænkte ikke på at der findes Sprinter med påbygning, tænkte på typ Sprinter kassevogn med skiver på væggene
Haha, forstod det! Jeg var nok lidt uklar også =)

Tror ikke du behøver at gøre noget med glssfibervægge, det er jo et dødt materiale, og tæt.

Isakare Isakare sagde:
Tror ikke du behøver gøre noget med glssfiberväggar, det er jo et dødt materiale, og tæt.
Check! Gulvet da? Plejer at være typisk plywood? =)

Tror det er aluminiumgulv, er jo bygget til at håndtere gods, pallevogn og paller

Hvis du har brug for at behandle indervæggene afhænger det af, hvad det er for nogle vægge.

750 kg indretning lyder tungt og efterlader ikke meget ekstra til evt. ekstra bagage, og hvert sparet kilo kan ses på brændstofregningen.

• Synes
Bästerortarn og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.