Hej,
Jeg har i dag en varmepumpe, Nibe Fighter 1235 fra 2010 med tilhørende jordvarmeslynge installeret.
Jeg ventilerer ved hjælp af Pax 201 ventilatorer (4W, teoretisk luftgennemstrømning 95m3/h) 3 stk. vådrum fordelt på 2 badeværelser og 1 vaskerum. Disse paxventilatorer kører døgnet rundt.
I forbindelse med renovering af det ene badeværelse havde jeg først tænkt at droppe paxventilatoren og i stedet sætte en isoleret kanalventilator på loftet (etplanshus) for at kunne genbruge den og også ventilere ud et walk-in closet (4m2) samt et skab hvor hjemmebioanlægget skal stå.

Tanken har slået mig om jeg i stedet skulle montere en Nibe FLM 30 til varmepumpen.
Grovtaget skønnet så har jeg brug for fra det ene badeværelse (som er væg-i-væg med walk-in closet og hjemmebioskabet) cirka 15 meter rørføring på loftet. Samt fra badeværelse nr.2 cirka 7 meter. Kedlen står i vaskerummet, så den rørføring bliver fra eksisterende aftræk cirka 2 meter. Jeg tænkte at bruge isolerede spiralrør med renseluge og så få vinkler som muligt. Lyddæmper bør vel også monteres. (tænkte i øvrigt at have det, hvis det bliver kanalventilatorprojektet i stedet)

Jeg ville sætte pris på, hvis nogen kyndig (bedrevidere frabedes i denne tråd) kunne regne på evt. pay off tid for meromkostningen en FLM kontra kanalventilator.
Har fundet en NIBE FLM 30 for 10900 inkl. moms på nettet, kanalventilatoren koster 2600 kr. Omkostning for arbejde og rørføring kan vi lade udenfor. Det, der er interessant, er om FLM kan tilbagevinde sin meromkostning i indkøb kontra at ventilere ud 21 graders luft.
Tak på forhånd :)

Mikael_L
Hvis den teoretiske strøm på 95m3 i timen også er den faktiske, så er det passende strøm til at ventilere et boligområde på 75m2. (Boverkets 35l/s per kvm).
Men under alle omstændigheder tror jeg, at du i ret runde tal kan genvinde noget mellem 5 og 20 kWh /døgn. dvs ca 5-20:- /døgn.

Det er jo svært at vide den rigtige luftstrøm, og jeg ved heller ikke, hvilken virkningsgrad den der fra-luft-modul har, og hvor lav temperatur afluften må have.

Og nu kom jeg på, at det her var beregninger, som om det gjaldt fra-luft-varmepumpe, typ.
I dette tilfælde har du jo allerede en vis COP iom jordvarmen, så det går måske ikke at regne sådan her ...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.