Skal man skære afskæringen væk på gipspladen nærmest inderhjørnerne, eller hvordan gør man?

Hvorfor gipses der ofte horisontalt i USA? (Har set nogle artikler fra USA)

Ja, eller bruge en tidligere delt skive...

Ola78
Væk med fasning i hjørnerne. Glemte det en gang. Svor lange remser bagefter da det tog lang tid at få spartelmassen på plads.

Liggende lyder usundt, men det matcher jo amerikanerne..
Da skal du skære nederste, fasningen. Skære øverste hvis det ikke passer i højden. Men har du 240 i lofthøjde kan det være smart.
Stående: ingen eller maks en skæring.

• Synes
Mia75
  • Laddar…
Hvis man skulle opsætte to lag gipsplader, skal man have flade gipsplader i det første lag? Altså uden affasninger.

For man vil vel ikke spartle det første lag, og affasningerne kunne jo forårsage fordybninger i det andet lag, når man spænder gipskruerne? (har aldrig skruet gips op, så jeg ved ikke, om det kan blive sådan)

• Synes
Qmwgork
  • Laddar…
Sæt OSB først i stedet, så har du noget at hænge billederne i i stedet.

Hvis du sætter dobbelte lag gips, behøver du ikke spartle det første lag. :)

Ola78 sagde:
Jeg skærer altid kanten, da det bliver meget lettere at få hjørnet pænt. Her kan du læse lidt mere om montering i hjørner og rundt om åbninger [link] og her lidt generelt om montering bl.a. nævnes liggende montering [link] Tag og surf rundt på Norgips' hjemmeside, den er meget god, og der findes meget brugbart der.
Tak for linkene.

Det står, at man helst ikke skal montere gipsplader tæt mod gulv eller loft. Men der står intet om indvendige hjørner. Hvordan gør jeg der? Skal jeg måske efterlade 3 mm og fuge derefter?

Ola78
Jeg plejer at gøre som du tænker og fuge. Kigger man på de links, jeg nævnte, så står der, at man skal spartle, men kigger man på Danogips hjemmeside http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/m_partitions/boards/avslutningar.html kan man ifølge dem bruge tætningsmasse i hjørnet, hvis man vil undgå revnedannelse. Brug du fugemasse som du har tænkt, jeg har aldrig bemærket noget negativt ved det.

Hvorfor dobbeltgips? Kan ikke se en eneste grund til hvorfor, medmindre man skal for brandklassificeringen!
Brug OSB, plyfa eller spånplade i stedet. Rigtig praktisk når man skal hænge ting på væggene, og du slipper for ekspanderskruer.
Så er det lettere at gipse hvis du har f.eks. osb bagved, du behøver ikke ramme bjælkerne, men kan bare køre på!
Ang. hjørnerne så lader jeg dem urørte. Hvis man får pladerne til at mødes godt der, så sprækker tapetet ikke. Men selvfølgelig, smid en fuge hvis det er nødvendigt.

Tænk også på at forrykke samlingerne mellem 1. og 2. skivelag.

Chepo sagde:
Hvorfor dobbeltgips? Kan ikke se en eneste grund til hvorfor, hvis man ikke skal for brandklassificeringen! Brug OSB, plyfa eller spånplade i stedet. Rigtig praktisk når man skal hænge ting op på væggene, og du undgår ekspansionsskruer. Så er det nemmere at gipse, hvis man har fx osb bagved, du behøver ikke ramme reglerne, men bare give den gas! Hvad angår hjørnerne, så lader jeg dem urørte. Hvis man får til at pladerne mødes ordentligt der, så revner tapetet ikke. Men selvfølgelig, smid en fugestreng på, hvis det er nødvendigt.
Det er meget vigtigt at skrue gennem OSB'en og ind i reglerne. En OSB bevæger sig et par mm pr. m afhængigt af fugt- og temperaturændringer, mens modsvaret for en gipsplade er nogle tiendedels mm. Risiko for revner m.a.o.

Hvad angår hjørner, så er det spartel og papirstrimmel, der gælder. Især hvis der skal tapetseres. Måske kan jeg overveje at lægge fugemasse i loftsvinklen.

Elvis69 sagde:
Det er meget vigtigt at skrue gennem OSB'en og ind i reglarne. En OSB bevæger sig et par mm per m afhængig af fugt- og temperaturændringer, mens tilsvarende for en gipsplade er nogle tiendedele mm. Risiko for revner m.a.o
Nja.. Pladen bag gipsen, uanset hvad man vælger, skrues jo fast i reglarne, hvilket forhindrer eller i det mindste mindsker bevægelsen. Har ikke bekymret mig om at finde reglen, når jeg har sat gips på spånplade. Hvilket har fungeret udmærket!

• Synes
1alexander
  • Laddar…
Når man sætter OSB, bør man efterlade 2-3mm mellem pladerne for bevægelsesrum.

Ola78
På den anden side, hvis man kigger på Norgips monteringsvejledning under rubrikken lag, skal alle lag skrues i bagvedliggende regel.http://www.norgips.se/index1,187.htm Danogips skriver ikke noget om det, hvad jeg kan finde, så begge er nok lige så rigtige/forkerte. Angående hjørner er det det samme, Norgips anbefaler kun sparteltape, mens Danogips mener, at man også kan bruge fugemasse, rigtigt eller forkert vil der altid blive diskuteret, selv fuger jeg hjørnerne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.