Dette er mit første indlæg på Byggahus.se, håber jeg har postet i det rigtige forum.
Vi planlægger et større udvidelsesprojekt af vores 1-plans helårsfritidshus på 60 kvm BYA med loft, hvor vi vil både bygge ud ca 40 kvm BYA + hæve taget fra 27° (loft) til 45° (1.5 plan) + attefallstilbygning for entré, for at gøre det til en større permanentbolig.
Vi er begrænset af lokalplanen til 100 kvm BYA og 3.0m byggehøjde (forhåbentlig tillades en lille afvigelse på byggehøjden for at få en god overetage og mellemdæk).
Vi har udarbejdet en planløsning, som vi begynder at kunne lide nu, men vi har et problem med, at vi vil have en åben planløsning i stueetagen for køkken/stue og vi får lange spændvidder for vores potentielle tagspær på ca. 7.9m.
I og med maks byggehøjde på 3.0m vil vi have mellemdækket så lavt som muligt.
Vi vil helst ikke have nogen søjle heller, men hvis vi bliver nødt til det, ville det være bedst ved køkkenøen.
Jeg undrer, om nogen har nogle ideer til at teknisk løse dette inden jeg begynder at kontakte tagspærsleverandører, konstruktører etc.?
Jeg har prøvet at regne lidt på mellemdækket, og det ser mørkt ud med helt åben planløsning..
Dog hvis jeg kører med en midterstøtte ved køkkenøen (4.5m fra højre væg), så synes det at kunne gå med 2x45x220 C24 eller 90x225 GL30h cc 600, men det føles som meget træ (kostnad) og fungerer f.eks. en HEA-bjælke som midterstøtte? og behøves en søjle i sådanne tilfælde ved tænkt position? (Jeg har dårlig kontrol på, hvad jeg skal tage i betragtning i beregningerne for den type af bjælke og fordeling)
For tilbygningen vil vi kunne bruge bærende indervægge, så der ser jeg ikke, at vi behøver gøre noget specielt, men det burde gå fint med almindelige rammespær cc 1200 og mellemdæk imellem.
Mere info:
Snezonen 3.0 kN/m²
Tænkt eternittag
Eksisterende bygning: Enplans helårsfritidshus med loft på støbt plade (bygget 2001) med 45x70mm cc 600 bærende ydervægsstolpe (Bliver dette et problem, at det kun er 45x70mm regel?)
Tænkt at efterisolere ydervæggene, skifte nogle vinduer og yderbeklædning på eksisterende bygning ved ombygningen, så lidt indgreb på ydervæggen er mulig ved behov, dog føles det lidt voldsomt at skifte stammerne ud...
Om tegningerne:
Blå vægge er eksisterende bygning
Stiplet linje er potentiel bjælke, som jeg har tegnet ind (HEA for at holde byggehøjden nede?)
X-firkant ved køkkenø er potentiel position for midtersøjle for bjælke.
Er der noget andet, jeg mangler? Kommer punktbelastninger på plade også til at begrænse?
Stueetage (Blå vægge er eksist. bygning)
Tænkt stueetage
Sektionsskitse
fungerer f.eks. en HEA-bjælke som midtersupport? og er en søjle nødvendig i sådanne tilfælde ved den tænkte position? (har dårlig styr på, hvad jeg skal overveje i beregningerne for den type bjælke og opsætning)
Til at begynde med forstår jeg ikke helt din sektionsskitse. Strækker dine spær sig ikke over spændet 7.6m? Du nævner, at de skal strække sig over 7.9m.
Mener du, at du skal bruge en HEA bjælke som en søjlesupport? Eller at dine mellemdæk skal bestå af HEA bjælker? Uanset er det en lang spændvidde uden en søjle. Når det kommer til søjlen, skal du blandt andet kontrollere:
Trykstyrken i forhold til knækning
Bøjningstyrken
Evt. tryk og bøjning interaktion
Den koncentrerede last kan påvirke pladen, det kan f.eks. opstå gennembrydning.
Til at begynde med forstår jeg ikke helt din sektionsskitse. Rækker dine spær ikke over spændet 7.6m? Du nævner, at de skal række over 7.9m.
Mener du, at du skal bruge HEA bjælke som en søjlestøtte? Eller at dine mellemdæk skal bestå af HEA bjælker? Uanset er det et langt spænd uden en søjle. Når det kommer til søjlen, skal du blandt andet kontrollere:
Trykstyrken i forhold til knækning
Bøjningsstyrken
Evt. tryk og bøje interaktion
Den koncentrerede last kan påvirke pladen, det kan fx opstå gennembrydning.
Hej,
Tak for svaret!
7.6m er det indre mål på ydervæggene, og afstanden mellem reglerne, som spærene hviler på, er ca. 7.9m.
Jeg mener, at jeg gerne vil bruge HEA bjælke som det midterste leje for mellemdækket. Helst i niveau med mellemdækket, så det ikke bygger ekstra meget i højden.
Jeg har mulighed for at lave beregningerne selv, men jeg er usikker på, hvilke laster jeg skal inkludere, samt hvilke kriterier der gælder for de berørte dele (HEA-leje, søjle og plade).
Har du nogen input på dette?
Hej,
Tak for svar!
7.6m er indre målene på ydervæggene og afstanden mellem reglerne som tagspærene hviler på er ca. 7.9m.
Jeg mener, at jeg gerne vil bruge en HEA bjælke som midterstøtte for mellembjælkelaget. Helst i niveau med mellembjælkelaget, så det ikke bygger ekstra meget i højden.
Jeg har mulighed for at lave beregninger på dette selv, men jeg er usikker på, hvilke belastninger jeg skal medtage, samt hvilke kriterier der gælder for de berørte dele (HEA-oplag, søjle og plade).
Har du nogen input på dette?
For mellembjælkelaget har du en nyttig last fra loftet, derefter skal du tjekke trykstyrken vinkelret på fibrene ved oplagene.
For selve HEA-bjælken belastes den af opkræfterne fra belastningen af mellembjælkelaget samt i form af stødmoment. Søjlen belastes tilsvarende, med en trykkræft svarende til opkræften og stødmoment fra HEA bjælken. Bemærk; Glem ikke egenvægten for alle berørte dele.
De kriterier, du nævner, er mange, og det er for omfattende at gennemgå her. Det er en del kontroller og ligninger, du skal bruge. Jeg formoder, at når du udfører beregningerne, bruger du noget FEM program? eller noget CAD program med et indbygget program, der løser systemet for dig?
For mellem bjælkelagene har du en nyttig last fra loftet, så skal du tjekke trykstyrken vinkelret på fibrene ved understøtningen.
For selve HEA-bjælken belastes den af understøtningskræfterne fra belastningen af mellem bjælkelagene samt i form af støttemoment. Søjlen belastes til gengæld på tilsvarende måde, med en trykkraft svarende til understøtningskraften og støttemoment fra HEA bjælken. Bemærk; Glem ikke egenvægten for alle involverede dele.
De kriterier, som du nævner, er flere, og det er for meget at gå igennem her. Det er en del kontroller og ligninger, som du skal bruge. Jeg går ud fra, at når du udfører beregningerne, så bruger du et eller andet FEM program? eller et eller andet CAD program med et indbygget program, som løser systemet for dig?
Ja, jeg arbejder med FEM dagligt og har forskellige værktøjer, som jeg kan bruge.
Jeg har prøvet Finnwoods, men der er få HEA bjælker i det værktøj, men det har god støtte til byggestandarderne synes jeg.
Jeg føler, at jeg har relativt godt styr på, hvordan kræfterne bliver i konstruktionen.
Det, der er uklart for mig, er størrelsen af de kræfter, jeg bør tage med i beregningerne baseret på de typiske byggestandarder samt deres kriterier.
Så det er lidt ærgerligt, at det ikke går at tage op her i tråden... Ved du hvor jeg kan få adgang til dem eller hvis du (eller nogen anden) har mulighed for at regne på dette?
Er der noget, der mangler for at kunne udføre en nødvendig beregning?
Dette behøver man absolut ingen FEM-værktøjer for. Det er tilstrækkeligt med elementartilfælde for bjælker samt EKS11 som støtte. Derefter findes der gode håndbøger på svenskt trä.
Dette behøver man absolut ikke nogen FEM-værktøjer for. Det er tilstrækkeligt med elementarfall for bjælker samt EKS11 som støtte. Derefter er der gode håndbøger på
Bbossespecial sagde:
Dette behøver man absolut ikke nogen FEM-værktøjer for. Det er tilstrækkeligt med elementarfall for bjælker samt EKS11 som støtte. Derefter er der gode håndbøger på svenskt trä.
svenskt trä.
Enig med dig at man ikke bør køre FEM for dette.
Tak for vejledning til EKS11 og Svensk træs håndbøger. Jeg vil tjekke dem.
Men hvis du eller nogen anden allerede har noget færdigt baseret på EKS11 som kan beregne dette med erfaring, må du gerne gøre det, mens jeg forsøger at sætte mig ind i håndbøgerne
En god start kan være at kontrollere, at søjlens placering ikke er sådan, at der opstår løft i ydersøjlen i det kortere rum.
Som jeg nævner tidligere, er jeg først og fremmest interesseret i at se, om jeg kan klare mig uden søjle. Men helt sikkert, det bør vi tjekke, hvis det viser sig at være nødvendigt med en søjle.
Det er en lang bjælke, og da er der altid en risiko for forstyrrende vibrationer, når folk bevæger sig på overetagen. Du kunne bruge dine FEM-værktøj og beregne lidt på vibrationer. Alternativt kan du tage det i betragtning ved dimensioneringen af bjælken og leve med evt. vibrationer. Det kan måske være sådan, at funktionen på overetagen ikke er så følsom overfor lidt vibrationer?
Det er en lang bjælke, og der er altid en risiko for forstyrrende vibrationer, når folk bevæger sig på overetagen. Du kunne bruge dine FEM-værktøjer og beregne lidt på vibrationerne. Alternativt kunne du vælge en større dimension på bjælken og leve med evt. vibrationer. Måske er funktionen på overetagen ikke så følsom over for lidt vibrationer?
Interessant aspekt i det hele. Det må jeg absolut tage og simulere senere i så fald
Angående funktion bliver største delen ovenpå et soveværelse, så svajet der kontra helt åbent i køkken/stue står åbenheden højere på priolisten. (Til en vis grænse selvfølgelig)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.