Vi har gjort det på flere forskellige måder...

- Renoveringstapet udenpå virker, men man skal spærrer treetexen med maling, så den ikke sugger alt tapetklister. Det virkede desuden dårligt for os at beholde den gamle tapet på treetexen, limet fra renoveringstapeten opløste den gamle tapet fra treetexen med bobler som resultat. Rå treetex + maling + renoveringstapet virker bedre.

- Renoveringsgips på treetex. Virker godt, hvis treetexen er nogenlunde plan. Er væggen ujævn, vil renoveringsgipsen delvis følge bulerne.

Rive ud og erstatte med gips gør vi i rummet, vi arbejder med nu. Det føles ærligt talt som den nemmeste måde at få et godt slutresultat. Vores ydervægge er 40 cm tykke, så isoleringsværdien i treetexen føles som en ikke-sag for os, dog har treetexen dejlige lydisolerende egenskaber, som man måske vil komme til at savne.

Et souterrænhus fra 1964 er sandsynligvis et facadebeklædt træhus med regelstamme på en kældergrund af betonhulsten på en uisoleret betonplade. En ydervæg på den øverste etage i tværsnit udefra og ind bestod sandsynligvis af halvstensfacade, luftspalte på ca. 2,5 cm, asfaltpapir af en eller anden slags, 2x4 tommer træregler med 60 cm mellemrum fyldt med 10 cm mineraluldsplader, spændpapir, horisontal glespanel og 16 mm gipsplader. Du behøver ikke bryde væggen op. Sådan byggede man mellem 1950 og 1975.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Mange tak for alle svar! Men som sagt så kommer jeg nok til at beholde det på alle vægge bortset fra i soveværelset, hvor jeg allerede har revet det ned :P så vil jeg sætte 13mm gips over det lort. Det bliver interessant at se forskellen til vinter i vores soveværelse, og i døtrenes hvor jeg beholder det.

M Miki_s sagde:
Huset er et sutterængehus fra -64 med tegl på øvre plan. Spørgsmålet er, hvad der kan være for isolering mellem planket og teglet, så at sige. Kan gætte på, at de kørte med spån på den tid? Havde været interessant at bryde op et par planker for at se.
Tretexen er ikke bare isolerende mod kulde men også mod lyd, leder varme dvs også kulde jeg har tænkt montere tag varme og skal anvende gips som overfladebehandling pga gipsens ledningsevne.

Men før i tiden monterede man jo ikke tretex for isoleringens skyld. Det var nok mest for at få en base for videre overfladebehandling. Det går betydeligt bedre at tapetsere på tretex sammenlignet med råt plankevæg fx..........Ville man male så fortsatte man eventuelt med masonit.

S Stefan1972 sagde:
Men før i tiden monterede man jo ikke tretex for isoleringens skyld. Det var nok mest for at få en base for videre overfladelag. Det går betydeligt bedre at tapetsere på tretex sammenlignet med rå planke væg f.eks...........Ville man male, fortsatte man eventuelt med masonit.

Man kan mene eller tro hvad man vil om den sag, men mit hus blev bygget i 1952 og har dobbelt lag Tretex som tilføjelse til 10 cm mineraluld som isolering, han som byggede, var byggmester ligesom 3 af sønnerne, hvilke også bekræftede spørgsmålet om Tretex som isolation.

Jo det er klart, at man kan tilføje tretex, hvis man er ude efter lidt mere isolering, men det jeg mente var mest generelt. Det er jo ikke sådan, at de skippede tretex, hvis det var godt isoleret i øvrigt. Noget skal de jo sætte overfladelag på også, og der fandtes ikke så meget andet før. Tretex og masonit var vel det, der var til rådighed bortset fra træpanel da.

• Synes
Rillzzz
  • Laddar…
M Miki_s sagde:
Stort tack för alla svar! Men som sagt så kommer nog behålla den på alla väggar förutom i sovrummet där jag redan rivit ner den :p sen köra med 13mm gips över skiten. Blir intressant att se skillnaden i vinter i vårt sovrum, och i döttrarnas där jag behåller det.
Mærkede du nogen forskel?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.