Hej! Tænkte spørge hvad I tror om dette? Orker ikke at pille og slibe så river bort disse plader og tænkte sætte op almindelige 13mm gipsplader i stedet. Men er i tvivl om hvorvidt disse plader "jeg ikke ved navnet på" isolerer bedre end gips? Nogen der har gjort på samme måde?
Det ser ud til at være en tretex plade eller lignende. Der er ingen mærkbar forskel i isoleringsevne på tretex kontra gips. Gips er betydeligt mere behageligt at arbejde med.
Præcis det er ekstremt blødt. Jeg kunne have brugt renoveringsgips, men de er betydeligt dyrere, samt at jeg slipper for at arbejde med lister rundt om vinduer og døre, da det bliver præcis samme tykkelse som før på væggene
Efter at have læst rundt lidt angående tretex så var det desværre som jeg havde tænkt mig. At det isolerer meget godt, så vil jeg nok beholde den i resten af huset. Men spørgsmålet er, hvor meget bedre end gips det isolerer? Er det ikke en kæmpe forskel, så vil jeg helst rive skidtet ned for at få lige vægge overalt.
Hvis jeg har forstået det korrekt, så isolerer tretex endda bedre end celleplast og mineraluld? Men spørgsmålet er, hvor meget en 12,7mm tretex plade er i sammenligning med f.eks. celleplast? Altså lige så meget som en 50mm celleplastplade eller en 30mm, hvis I forstår, hvad jeg mener?
Ifølge din liste er den jo dårligere end både mineraluld og cellplast?
Så er 13mm isolering ligesom ingenting egentlig. Man vil jo have 300mm.
Man kan lade Tretexen sidde tilbage uden problemer med gips udenpå, men at regne isoleringsværdien føles spildt.
Men tretexten har en lambda på 0,036 og cellplast 0,037? Men hvis man sammenligner med gips, så har den jo 0,25.. Problemet er, at jeg ikke har nogen forstand på lambdaværdi, så jeg ved ikke rigtigt, hvor stor forskel det gør, om man beholder tretexten eller fjerner den:/ vil jo som sagt helst fjerne den.
Hej
13 mm plade er så tynd, så jeg ville ikke bekymre mig, skift tætningsliste i et vindue har du forbedret isoleringen mere, end hvad du mister ved at skifte tretex til gips. Jeg har smidt masser af Tretex ud af mit hus. Brudt i småstykker er det godt som brændstarter. Men tag ikke for meget, det brænder intenst.
Jeg har efterladt treetex på væggene i 2 rum og brugt det som supplement til osb/plyfa og skruet gips udenpå. Jeg er jo ikke overvældende imponeret af treetex. Prøv at skrue i treetexen og trække ud med skotang eller koben og så det samme på osb eller plyfa, så forstår du.
Man skal også tænke på, at det knap går at male treetex.
Hvis du ikke sætter gips udenpå, så er det tapet eller microlit, der gælder.
Tilføjelse, i øvrige rum har jeg altså revet til stommen for at slippe af med treetex. Brug maske når du river, man snyter brunt i flere dage ellers.
Kan tilføje, at alle vinduer skal skiftes ud til 3-lags PVC frem mod foråret. Hvilket betyder, at de isolerer meget bedre end de gamle, der sidder nu.
Der er meget forskellige svar, man får, det virker som om, at halvdelen af folk beholder, og den anden halvdel river ned og kører med kun gips skal nok beholde min i hvert fald, da det giver bedre isolering.
Lambdaværdien er et mål for et byggemateriales specifikke varmeisolerende evne og mest interessant, når man skal sammenligne forskellige materialer. Treetexskiverne var populære i en tid, hvor den mest almindelige ydervæg bestod af 3 tommers træplanker uden anden isolering. Med nutidens høje isoleringskrav er treetexskivernes effekt ubetydelig. Man kan dog gerne lade dem sidde tilbage dækket af et andet materiale, som er lettere at overfladebehandle.
Huset er et sutterrænshus fra -64 med mursten på øvre plan. Spørgsmålet er, hvad der kan være for isolation mellem planket og murstenen så at sige. Kan gætte på, at de brugte spån på den tid? Havde været interessant at bryde et par planker op for at se.