Jeg er for nylig flyttet ind i en ejerlejlighed i henhold til plantegningen nedenfor. Inden længe bliver jeg sambo i denne lejlighed, hvilket gør, at der er et par ting, vi vil ordne - primært en adskilt soveplads. (Sengen står nu i stuen).
Min tanke er at sætte en væg op i køkkenet og lave spisepladsen om til et lille soveværelse. Væggen skal helst være så lydisolerende som muligt. En idé er at bruge glasblokke i midten af væggen (ca. 90x180cm) for at lade lidt naturligt lys komme ind i køkkenet. Tanken er også at lave et hul i væggen i stuen og indsætte en skydedør for at skabe en indgang til soveværelset. Den pågældende væg er ikke bærende, og i henhold til bestyrelsen er lignende ombygninger blevet udført.
Nuværende layout:
Plan:
(Obs, skal være skydedør, dog har Homestyler ingen passende presets)
Nu til mit spørgsmål. Da jeg er helt uvidende på dette område, undrer jeg mig over:
Hvad kan omkostningen blive for at:
Lade håndværker lave hullet? (dvs bygge væggen selv)
Lade håndværker ordne alt?
Materialeomkostninger, cirka?
Hvad er den bedste måde at lydisolere væggen på?
Jeg sætter pris på alle de tips, jeg kan få. Jeg har forsøgt at læse lidt op på det, og den sværeste del ser ud til at være selve hullet til døren.
I de fleste lande, inklusive Sverige, stilles der krav til, hvor meget lyd der må høres mellem lejligheder. Der er også muligheder for at klassificere en bygning i forskellige lydklasser, så markedet selv kan styre byggeriet mod lejligheder med bedre lydisolering for dem, der ønsker det. Lydisolering kan nu være et konkurrenceparameter for fastighetsägare. Når målingen er færdig, har man fået et resultat, der består af data ved alle 1/3-oktavband mellem 50 Hz og 5 kHz. Det er svært at konstruere et regelsæt ud fra disse lydreduktionskurver, og derfor er der blevet udarbejdet en standard for frembringelse af et fåtal entalværdier. Disse bruges derefter i bygningsreglementets kravniveauer. Den mest almindelige værdi kaldes vægtet reduktionstal Rw. Forskellige tilpasningskriterier kan også beregnes for mere retfærdigt at beskrive den oplevede lydisolering. Tilpasningskriterierne, C-korrektioner, er indført for at tage hensyn til forskellige spektra såsom vej- og togstøjspektra. Ved måling af lydisolering i almindelige huse kan man ikke være helt sikker på, at al lyden transmitteres via skillevæggen. Sådanne målinger kaldes derfor feltmålinger, og det vægtede reduktionstal betegnes R’w. Reduktionstal udført i lydlaboratorium betegnes Rw.
Ved at den løsning er ret almindelig i Stockholm, men jeg synes personligt, at det ville være bedre med et soveværelse uden vindue.
I så fald kunne man blokere køkkenets dør (gerne en slags vindue øverst for lysindfald), lave åbningen mod stuen som I har tænkt, og lave et lille soveværelse "bag" køkkenet, den plads er jo alligevel lidt "død".
Hvor stor bliver dette område? Umiddelbart føles det som om man ikke engang kan få en seng derind?
Da huset er bygget i -39, er det sandsynligvis en murstensvæg. Det er ikke noget større problem at rive den selv, hvis den ikke er bærende. Tjek om der går el osv. i væggen. Ellers er det bare at tage fat i slæden eller leje en form for større kapsav og save hullet til døren.
Hvorfor skal væggen lydisoleres? Fyld den bare med mineraluld.
Med tanke på byggeåret er det sandsynligvis en slagge-væg. Hvis den nu imod forventning skulle vise sig at være bærende. I så fald tegl. Så bliver det dyrere og en konstruktør skal kontaktes bl.a. Ellers er det bare at save op med en bajonetsav med det rigtige blad. Støver en del, så en fordel hvis lejligheden er tom. Gætter på at den væg er ca ti cm tyk. Hvor findes afløb/vand i køksdelen? Tættest ved døren? Den nye væg ville jeg have bygget med 70mm stålreglar og isolering. Plywood og gips på det. Drop glasbetonen og sæt et vindue øverst mod loftet over eventuelle vægskabe. Tænk på at hvis du skal sætte en indbygget skydedør ind, så skal du rive ca dobbelt dørmålet for at få plads til skydedørskassetten. Har du en tegning med mål er det lettere at regne.
Ved at den løsning er ret almindelig i Stockholm, men jeg synes personligt, at det ville være bedre med et soveværelse uden vindue.
I så fald kunne man sætte køkkendøren op (gerne en slags vindue øverst for at få lys ind), lave åbningen mod stuen som I har tænkt over, og lave et lille soveværelse "bag" køkkenet, den plads er jo alligevel lidt "død".
Den plads bliver lidt for lille, ca. 1m bred er det der. Så desværre er den eneste mulighed at lave spisepladsen til et soveværelse, medmindre man vil tage fra stuen - hvilket vi ikke vil!
Hvor stor bliver dette område? Spontant føles det jo som om man ikke engang får plads til en seng?
Da huset er bygget i -39 er det sandsynligvis en murstensvæg. Det er ikke noget større problem at rive den selv, medmindre den er bærende. Tjek om der går el osv. i væggen. Ellers er det jo bare at finde frem til storslæggen eller leje en slags større sav og skære op hullet til døren.
Hvorfor behøver væggen at blive lydisoleret? Fyld den bare med mineraluld.
Årsagen til, at jeg gerne vil have en form for lydisolering, er at jeg står op meget tidligere end min sambo. Soveværelset/køkkenet kommer til at være meget tæt på, så lidt lydisolering i væggen er ønskværdigt. Nu er min sambo ikke specielt følsom, men hvis det er muligt at gøre noget relativt enkelt, er det meget rart ikke at skulle liste rundt om morgenen.
Med tanke på byggåret er det antageligt en slaggväg. Hvis den nu mod forventning skulle vise sig at være bærende. I så fald tegl. Så bliver det dyrere og en konstruktør skal kontaktes bl.a.
Ellers er det bare at save op med en tigersav med det rigtige blad. Støver en del, så en fordel hvis lejligheden er tom. Gætter på at den væg er ca. ti cm tyk.
Hvor findes afløb/vand i køkkendelen? Tæt på døren?
Den nye væg ville jeg have bygget med 70mm stålprofiler og isolering. Krydsfiner og gips på det.
Drop glasbetonen og sæt et vindue øverst mod loftet over eventuelle vægskabe.
Tænk på at hvis du skal sætte en indbygget skydedør i, så skal du rive ca. dobbelt dørmålet for at få plads til skydedørskassetten.
Har du en tegning med mål, er det lettere at regne ud.
Tegning:
Afstandene er lidt svære at bedømme, men spisepladsen er 200x210 cm. Vand/afløb er i den fjerneste del af køkkenet, set fra vinduet, så det skulle ikke være noget problem.
Blokglas kan blive ret flot, og forhåbentlig lidt lysere end blot et vindue ved loftet. Ex:
Jeg synes det var en helt okay løsning med glasset, men jeg ville jo have startet med glasset over sengen, så man slipper at se ind i siden på den. Dvs. ca. 2 blok højere oppe.
Jeg mente, at I kunne have brugt en bredere del, ikke bare forlænge køkkenvæggen selvfølgelig, men jeg ser nu, når du har lagt den rigtige tegning op, at selve rummet er smallere end på den første tegning, du lagde op.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.