Jeg er i gang med at renovere et hus, der delvist er bygget i 50'erne, og arbejder lige nu på mellemdækket over køkkenet, hvor der ikke er nogen bærende indervægge.

Det består af bjælker 100x150mm, cc mellem 600mm og 700mm, men desværre med en spændvidde på næsten 5,3 m. Ydervæggene er i letbeton, og enderne på bjælkerne stikker ind i betonen.

Jeg har desværre meget begrænset loftshøjde og ønsker ikke at lave indgreb på loftet i underetagen.

Det er dog kun ca. 3,3 meter langt, så min tanke var at stive op og afkorte alle bjælkerne på tværs og fastgøre dem med bjælkesko til en tværgående bjælke i midten.

Limtræ findes i 115x180mm; spørgsmålet er, om det ville være nok, eller om jeg måske skulle indsætte en stålbjælke i stedet? Eller måske er der en anden mulighed?

Efter indgrebet er planen at rette gulvet op med 45x170 limet og skruet på siden af 100x150 bjælkerne.

Jeg vil gerne have gulvet stabilt, så det ikke skal laves om i min levetid.

Er der nogle alvidende kræfter på forumet, der kan hjælpe?

Det er svært, når du vil holde højden på konstruktionen nede. Stål er ingen god løsning i denne situation. Du må tage hul i ydervæggen og skubbe en bjælke ind, så de afsavede bjælker kan lande på flangerne. Og det går ikke uden at forstyrre taget i etagen nedenunder. Jeg ser to realistiske muligheder: 1) Gøre som du har tænkt, men med en større limtræs-dimension, 215x180. 2) Lægge limtræ 215x180 ind mellem de eksisterende 100x150 bjælker og lade gulvet hvile på limtræsbjælkerne. Kan du acceptere 225 mm højt limtræ, er det nok med 115x225. Man kan også fremstille egne kassebjælker, men så begynder det at blive overkurs.

• Synes
Kristofferm
  • Laddar…
For at præcisere, så er der bærende indervægge på hver side parallelt med gulvbjælkerne. Disse vægge er afstivet med 100x100, og jeg har mulighed for at forstærke med søjler om nødvendigt. Det er lidt derfor, jeg tænker, at jeg kan lægge en bjælke tværs over bjælkerne, da spændet kun er ca. 3,4 m i den retning.

Er det for spinkelt med én bjælke, kan jeg lægge to med mellemrum, så bjælkerne er delt i tre dele.

For at få ind en stålbjælke tænkte jeg, at man kunne skære cirka 75 mm bredt ud, bruge to UPE bjælker 160x70x5, som man sætter ind én ad gangen i hver sin retning, og så sætter man en planke, der er 65 mm bred, mellem dem og samler det hele med bolte igennem.

Senest redigeret:
J justusandersson sagde:
Det er svært, når du vil holde højden på konstruktionen nede. Stål er ingen god løsning i denne situation. Du skal tage hul i ydervæggen og skubbe en bjælke ind, så de afsavede bjælker kan hvile på flangerne. Og det går ikke uden at forstyrre taget i etagen nedenunder. Jeg ser to realistiske muligheder: 1) Gør som du har tænkt, men med en større limtrædimension, 215x180. 2) Læg limtræ 215x180 mellem de eksisterende 100x150 bjælker, og lad gulvet hvile på limtræsbjælkerne. Kan du acceptere 225 mm højt limtræ, er det nok med 115x225. Man kan også fremstille egne kassebjælker, men så begynder det at blive overkurs.
Kan jeg lægge en 215x180 bjælke ned, så den bygger 180 på højden og få det stift nok med det?

Ja.

• Synes
Kristofferm
  • Laddar…
Justus, kan det muligvis være sådan, at to sammenbrændte vinkelstænger kan være tilstrækkelige? Som et omvendt T. Altså stempling, dele bjælkelaget, føre op bjælken, stolpe på hver side.
Hvis jeg overhovedet har forstået det rigtigt...

D Daniel Barnaniel sagde:
Justus, kan det muligvis være sådan, at to sammensvejsede vinkelstænger kan være nok? Som et omvendt T. Altså afstivning, dele etageadskillelsen, føre op bjælken, stolpe på hver side.
Hvis jeg overhovedet har forstået det rigtigt...
Jeg kan ikke føre noget op nedefra, da jeg ikke vil gøre skade på loftet nedenunder.

Det ville nok kunne fungere, men ikke uden at gøre skade på taget i etagen nedenunder. Jeg kiggede på en T-stang 140x140, og den ser ud til at være tilstrækkelig.

• Synes
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Aha, undskyld jeg læste nok ikke tilstrækkeligt. Skal du stoppe den liggende bjælke oppefra?

D Daniel Barnaniel sagde:
Aha, undskyld læste nok ikke tilstrækkeligt. Skal du sænke den liggende bjælke ovenfra?
Ja, alt sker ovenfra. Jeg tror min løsning med at lægge ned to U-bjælker ville fungere fint, men det er nok både enklere og billigere at bruge en 215x180 limtræ og bjælkesko.

• Synes
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Det var ca to måneders leveringstid på 215x180.. ville det være muligt at købe to 115x180 og sætte dem sammen selv?

Absolut. Limmet er vigtigst. Træk det derefter sammen med solide montageskruer eller gennemgående bolte, så alt lim kryber ud i samlingerne.

• Synes
Kristofferm
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Absolut. Limen er vigtigst. Træk det så sammen med solide montageskruer eller gennemgående bolte, så alt lim creeper ud i fugerne.
Almindelig hvidlim?

Indendørs kan man bruge sk montagelim, udendørs PU-lim. Disse lim findes i tuber til sprøjtepistoler.

Nu var det gjort. Jeg byggede søjler i væggene på nederste etage, sørgede for at de hvilede på et solidt fundament og fastgjorde dem ordentligt i rammen. Derefter hængte jeg bjælkelaget op på begge sider af hvor bjælken skulle være og savede så åsene af. Så var det bare at sætte bjælkeskoene på plads og lægge bjælken i det tomme rum. Jeg lagde en lægte over hanebjælkerne i loftet, omkring hvilken jeg trak et spænderem og hængte en tømmerklo i spænderemmen og krogede tømmerkloen i de øverste huller på bjælkeskoen og hejste åsen op til ønsket højde inden jeg skruede den fast. Alt gik ret godt, men jeg var passende øm i kroppen dagen efter.

Træbjælker lagt over gulvstrøer i en byggeprojekt, med synlige bjælkesko og elektriske ledninger langs gulvet. Træbjælkelag under renovering med nyinstallerede gulvstrøer og bjælkesko. Kabler og rør ses på tværs af trækonstruktionen.

• Synes
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.