Hej,
Vores andelsbolig står overfor en stammerenovering af en millionprogrambygning bygget i 1974.

De lette indervægge, som udgør tre vægge af badeværelset, er en 70mm konstruktion med vinyldækket enkelgips på hver side med en tynd isolering og regler i kanterne af hvert "element". De er indstillet og spændt mellem gulv og loft foroven med spændeskruer mod loftet. Se vedhæftet billede.

Mit spørgsmål er, om der findes en måde at forstærke disse vægge på, som ikke bygger alt for meget? Findes der en godkendt metode i branchen, som er anvendelig, hvis man ikke ønsker at bygge en utrolig tyk (dobbelt) væg eller rive alt ned og bygge op på ny, med de omkostninger som det indebærer for overflader og reetablering på alle sider i alle lejligheder. Jeg selv vil altid stræbe efter det, hvis det står mellem disse to alternativer, men det kan blive svært at overbevise alle om, at det er det, man bør gøre måske.

Hvis man regler op indeni som normalt med 70 regler + plademateriale + klinker/fliser, så bliver det en ret kraftig væg, som forminsker badeværelset betydeligt. Væggene er altså præfabrikerede og fremstillet som et stykke, så det går ikke bare at rive den inderste gipsplade ned på en fornuftig måde som det ser ud, uden så er det væk med hele væggen, der gælder og bygge op en ny, totalt 3 af 4 vægge.

Venlig hilsen,
Jesper

• Diagram over opbygning af en let indvendig væg med spindelskruer og rørføring, der viser detaljerne i konstruktionen og forbindelser til loftet.
Hvad er det, du ønsker at opnå? Det er jo ingen bærende vægge.

Hej,
Vi har brug for en stabil og godkendt væg til tæthedsbarriere og flisesætning.

Jeg efterspørger eventuelle løsninger for at forstærke den eksisterende væg for at undgå at rive alle tre vægge ned, inklusive strøm, dør, genetablering m.m. Multiplicer det med 140 lejligheder, så bliver det en del omkostninger. Kan man i stedet forstærke den væg, der findes i dag på en fornuftig måde, som ikke bygger 100 mm ud fra den eksisterende væg, så kan det være en mulighed at regne på og overveje.

Hilsener,
Jesper

Jeg havde et firma inde, som renoverede vores badeværelse i huset.
De brugte 15 mm krydsfiner og derefter enkeltgips. Det blev ekstremt stabilt.
Så jeg ville nok sige, at:
1. Fjern det eksisterende tætlag
2. Lim og skru krydsfiner, mindst 15 mm, men afhængigt af regelafstanden tykkere.
3. Skrue gips
Derefter tætlag og flisearbejde.

• Synes
Lintto1
  • Laddar…
Nogle gange skal man sætte spørgsmålstegn ved kravene. Det er ikke altid, de er relevant udtrykt. Ønsker man at opnå en større stivhed i væggen, skal man gøre som @Jan_G foreslår. Fjern gipspladerne, skrue-lim krydsfiner og nye overflader udenpå det. Jeg tror, at 12 mm k-plywood er tilstrækkeligt. Ønsker man at gå op i dimension, er 18 mm bedre. 12 og 15 mm har lige mange lag. Der er kun små forskelle i lags tykkelse imellem dem.

Er fliser virkelig et must?

• Synes
Jörgen63 og 1 anden
  • Laddar…
Ja. Jeg ville gerne have reglet væggene yderligere op for at gøre dem mere stive. Desværre kan den ydre gipsplade ikke fjernes uden at rive hele væggen ned.

Ja, fliser er et must, da vi skal give vores medlemmer mulighed for at kunne sætte fliser op i deres badeværelser.

Jeg leder efter ”godkendte” eller alment anerkendte løsninger netop fordi det er et større projekt med 140 lejligheder, og det skal håndteres på en fornuftig måde med en eller få løsninger.

venlig hilsen, Jesper

J jesperleven sagde:
Ja. Jeg ville gerne have reglet væggene yderligere op for at gøre dem mere stive. Desværre kan den ydre gipsskive ikke fjernes uden at rive hele væggen ned.

Ja, fliser er et must, da vi skal muliggøre for vores medlemmer at kunne sætte fliser op i deres badeværelser.

Jeg søger “godkendte” eller generelt anerkendte løsninger netop fordi det er et større projekt med 140 lejligheder, og det skal indkøbes på en fornuftig måde med en eller få løsninger.

venlig hilsen, Jesper
Er det ikke mere fornuftigt at lægge omkostningen for fliser på dem, der ønsker det?

Selv limskruet krydsfiner på én side indebærer en betydelig forbedring. Gvk's regler skal man altid læse med en vis skepsis. De er udgivet af en organisation, der vil sælge meget flise, som altså ikke er uafhængig. Det er som med madopskrifter fra Arla.

Vi renoverede vores "70'er-væg" bygget med bølgepap og limet spånplade.. Vridsikker som bare fanden, men umulig at skrue i :) Forfærdeligt at rive ned også, da det var limet overalt..

Jeg reglerede "tæt" med 2", altså 45mm, og derefter en vådrumsvæg i henhold til den nuværende standard, dvs. 15mm krydsfiner og vådrumsgips 12mm. Vådrumsgips er ikke længere et krav, men der er jo ingen prisforskel i et lille badeværelse, så jeg valgte det.

Hej! Hvor tæt er der mellem reglerne i de der vægelementer? Er afstanden for stor til bare at kunne sætte krydsfiner direkte på væggen, så kan man måske sætte regler på med 28x70 eller 28mm hattprofiler. Men så bliver man nok nødt til at sætte regler på væggene med lægterne/hattprofilen liggende. Derefter på med krydsfiner + gips.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.