Hej I kyndige,

Huset har i dag et vandbåret gulvvarmesystem, der ligger oven på bjælkelaget, spredt ud og derefter med rør i metal. Det bygger 22 mm over bjælkelaget, og der er derpå lagt et gulvspån.

Jeg forsøger at finde en måde at "spare denne højde" i mit nye badeværelse.
Sporfræset gulvspån er udelukket, da spartelhøjden samt problemet med at kombinere med en elmåtte efter min viden bliver for høj byggehøjde.
Vi ønsker at have elslyngen for også at kunne have lidt tørring/hyggevarme på gulvet om sommeren.

Min tanke er at lave udskæringer i bjælkelaget med cc30 til gulvvarmen, disse udskæringer forstærker jeg derefter ifølge billedet nedenfor.
Bjælkelaget er 220x45, som har støtte på ~1000 og 3600 mm. Rummet har en længde i den retning på 2600 mm.

Er denne konstruktion helt ude i hampen?

Diagram over konstruktion af gulvvarmesystem med bjælkelag og styrkede udskæringer til rørene. Viser lagtykkelser og materialer.

Mvh Daniel

Dette er det evige problem med højden, som du skriver. Man vil jo have et trin op til badeværelset. Jeg gjorde sådan her i mit vaskerum: jeg indfældede en 22 mm gulvspånplade mellem reglarne (skruede en 45x70 langsgående 22 mm nedenfor overkanten af reglen) derefter limede jeg en gulvmasonit (ca. 5 mm tyk) med mattkam. Armerede, slange 12 mm og flydespartel. På den måde fik jeg sænket højden mange cm.

Man vil ikke have trapper mente jeg:)

Dr Træ: Havde du også gulvvarme i bryggerset?
I så fald, lå den parallelt eller på tværs af de eksisterende reglar?

Nu hvor sikkerheden på badeværelset har været på tapetet så længe, vil man jo have lidt margen, selvom man vælger en lidt speciel løsning :)

Tværs tror jeg det var. Hehe underligt? Det vigtige er at få slangen i flydespartelmassen, hvilket også gulvvarme leverandører anbefaler.

Læg glesen parallelt med gulvbjælkerne (i samme højde) og udfræs dem i enderne. Læg i plade og derefter gulvspån på det og evt. flydespartel. Så sparer du 22mm alligevel.

Mere end det tror jeg er svært, hvis du vil bevare bæreevnen. Så må du sænke gulvbjælkerne, og det kan jo være meget arbejde i denne situation. At gulvet bygger 55mm + klinker er vel noget, man må regne med.

//Johan

Jeg undskylder, hvis jeg lød lidt kritisk. Det var ikke meningen.

Ingen fare. Hvordan havde du tænkt at gøre med gulvspånpladen på pladerne? Lime og skrue eller bare skrue?

johel572:
Det er disse 22mm jeg vil have fat i. Desværre er det eksisterende gulvvarme som allerede ligger på tværs af gulvbjælkerne. Desværre deles denne gulvvarme med flere boligflader så det er svært at omlægge den i et andet mønster.

I det forslag jeg har skitseret på ovenfor så skæres gulvbjælkerne ud for hver 300mm. Mao det er ~195mm funktionel gulvbjælke tilbage. Denne hviler som sagt på støtte efter 1000mm og så 3600mm fra bjælkelagets endestøtte.
Forstærkningen som jeg har skitseret ovenfor burde vel rimeligvis mere end rigeligt kompensere for 25x25mm udskæringer?

Ok jeg forstår. Nej det skal ikke være noget problem med jacket synes jeg. Hvordan gør du med skiven, lime og skrue eller bare skrue?

Gulvspånerne tænkte jeg at lime og skrue. Lægger gulvvarmepladerne så de har lidt mellemrum for hver gulvbjælke.
Det er jo ikke fornuftigt at lime i gulvvarmepladen direkte :)

• Synes
Hunnert
  • Laddar…
Jeg tror generelt ikke, at det er noget problem at jacka ud sådan. Skruelimmet gulvspån ovenpå bare så fungerer det garanteret, bæreevnemæssigt.

Din "forstærkning" er jeg ret overbevist om, at du kan springe over helt. Eftersom den sidder i midten af bjælken, vil den lille forstærkning, den giver, være i princippet forsvindende lille.

Skru ikke i slangen bare, så kan det blive flydende gulv ;)

• Synes
Daniel.
  • Laddar…
vectrex: Tak for input. Lidt sådan resonerer min hjerne også omkring forstærkningen, men jeg har set, at der findes pladeforstærkninger til at købe til formålet, så jeg tænkte, at det måske gør en forskel alligevel.

Jeg går efter udskæring, med forstærkningen. Den kan så også fungere som en støtte til den spredte panel til gulvvarmen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.