Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
Hej.
Jeg undrer mig over, hvilke varianter der findes for at forstærke et trægulvlagsramme uden at tilføre for meget vægt.
Vi bor i et rækkehus fra 1968, hvor gulvlagsrammen i det aktuelle rum på etage 2 går fra sidevæg til sidevæg med et spænd på ca. 5300 mm.
På etagen nedenunder er der en væg og en limtræsbjælke på tværs af gulvlagsrammen.
Årsagerne til forstærkningen er, at vi planlægger at flytte en væg på plan to for at skabe to lige store rum. Desuden føles gulvet svajende og har givet sig en smule...
Nogle idéer?
M v h
/F
Jeg undrer mig over, hvilke varianter der findes for at forstærke et trægulvlagsramme uden at tilføre for meget vægt.
Vi bor i et rækkehus fra 1968, hvor gulvlagsrammen i det aktuelle rum på etage 2 går fra sidevæg til sidevæg med et spænd på ca. 5300 mm.
På etagen nedenunder er der en væg og en limtræsbjælke på tværs af gulvlagsrammen.
Årsagerne til forstærkningen er, at vi planlægger at flytte en væg på plan to for at skabe to lige store rum. Desuden føles gulvet svajende og har givet sig en smule...
Nogle idéer?
M v h
/F
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det afhænger af hvilke indgreb du er villig til at foretage. Der findes mange gode metoder til forstærkning. Der er behov for lidt flere fakta. Dimensioner på nuværende bjælkelag og planlagt største spændvidde.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
Hej Justus.J justusandersson sagde:
Tak for hurtigt svar. Vedlægger en enkel skitse over hvordan konstruktionen ser ud.
Dimensionerne på bjælkerne bør være 60-70 x 225 (jeg har ingen dokumentation over dette... har forsøgt at huske og kigget på billeder fra de gange, hvor jeg har revet op og lagt gulvspån). Regn med cc 60 på bjælkerne.
Som du kan se på vedlagte skitse, så er spændet lidt over 4 meter på længste stedet og næsten 3,75 på det mindre spænd.
Der hvor der engang har været en væg på plan 1 sidder en hjemmelavet trækbjælke (markeret på tegningen med træfarve), som den tidligere ejer har monteret. Jeg har svært ved at tro, at den oprindelige væg på plan 1 har været bærende.
Som jeg skrev: Årsagen til at jeg vil forstærke mellemrumsgulvet er, at vi skal flytte en væg, som i dag er bygget stort set i linje med væggene på plan 1, men hvor den nye væg kommer til at ligge mere centralt i huset. Vedlægger også et billede på den nye vægs placering...
M v h
/Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
I 1968 brugte man stadig tommemål. Jeg gætter på, at bjælkerne er 21/2x9 tommer. Lastmæssigt klarer de nok den nye skillevæg, det er gulvvægten, der er problemet. Man kan forstærke på to måder. 1) Skrue-lime spånplade eller krydsfiner på bjælkerne under gulvets slidlag. Gør man det samme på bjælkerne nedenunder, bliver det endnu bedre. 2) Forstærke de enkelte bjælker ved at skrue-lime træ fra siden. En smart måde at gøre det på er at sætte 45x45 mm lægte på begge sider af bjælkerne både foroven og forneden, så de ser ud som I-bjælker. Kun fantasien sætter grænser. Begge metoder har fordele og ulemper.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
Hejsa...stor tak for dine idéer!J justusandersson sagde:1968 anvendte man stadig tommedimensioner. Jeg gætter på, at bjælkerne er 21/2x9 tommer. Lastmæssigt klarer de nok den nye skillevæg, det er gulvets vægt, der er problemet. Man kan forstærke på to måder. 1) Skruelim spånplade eller krydsfiner på bjælkerne under gulvets slidlag. Gør man det samme på bjælkernes underside bliver det endnu bedre. 2) Forstærk de enkelte bjælker ved at skruelime tømmer fra siden. En smart måde at gøre det på er at sætte 45x45 mm lægte på begge sider af bjælkerne, både foroven og forneden, så de ser ud som I-bjælker. Kun fantasien sætter grænser. Begge metoder har fordele og ulemper.
Ja, tanken er at skruelime gulvspån (erstatte noten) for at få et knirkfrit og glat gulv.
Interessant tanke at limskrue 45x45 på siden af hver bjælke. Det er værd at overveje...
Jeg havde en tanke om at kunne sætte en slags stål-profil langs hver bjælke, men der bliver vægten (og sandsynligvis prisen) et problem...
M v h
/Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er ret smart. Betydeligt enklere end at arbejde med træ, der har samme højde som bjælkerne. Gør både det og skruesamlime gulvspån så får du et gulv, der tåler at man danser på det. Men kun med hustruen i disse tider...
Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
Haha.J justusandersson sagde:
Ja...det bliver ingen større fest...kun familien som får danse.
Jeg havde også en idé om at rette gulvet op, da der er en lille fordybning. Måske fungerer det at øge dimensionen på lægterne og skrue-lim lægterne på siden af de eksisterende bjælker for at få et jævnt gulv...
M v h
/Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er absolut det rette tidspunkt, hvis der er store forskelle.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
En tanke at overveje (hvis vinden tillader) er at afstive etageadskillelsen med en bjælke, der ligger på tagkonstruktionernes underramme langs med den nye indervæg, som stiver etageadskillelsen af etagen nedenunder gennem indervæggen. Kræver godt nok lidt arbejde, men gøres undertiden for at stive et etageadskillelse af, hvor man ikke kan styrke nedenfra. Ved bærende konstruktioner kræves selvfølgelig beregninger, men her er det vel måske mere et komfortspørgsmål, så man kan se lidt enklere på det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der er ingen grund til at overdimensionere her, det risikerer bare at blive dårligt udført. Tilføj så meget på højden, at fastgørelsesfladen mod originalbjælkerne bliver mindst 45 mm.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
Ja...M myrstack sagde:En tanke at overveje (hvis vinden tillader det) er at stive bjælkelaget op med en bjælke, der ligger på loftstolernes underramme langs med den nye indervæg, som stiver bjælkelaget op etage nede gennem indervæggen. Kræver godt nok lidt arbejde men gøres nogle gange for at stive et bjælkelag op, hvor man ikke kan styrke nedefra. Ved bærende konstruktioner kræves selvfølgelig beregninger, men her er det vel måske mere et komfortspørgsmål, så man kan se lidt enklere på det
Sandsynligvis bliver det lidt for meget arbejde for en stakkels rækkehusfastighed...
/F
Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
Tak for det.J justusandersson sagde:
Tid til at planlægge indkøb.
Er evigt taknemmelig for hjælp med løsninger og tanker.
M v h
/F
Medlem
· Västra Götaland
· 140 indlæg
Hej David.David-O sagde:
Jo, jeg har kigget på sigmabalk, men hvad jeg har set ifølge en tidligere tråd, så bliver det en del penge. (Det afhænger så klart af bjælkens bæreevne og udformning...)
En tidligere bruger fik prisoplysning på 900 kr per balk og at der skulle bruges to per bjælke. Da løber det op...
M v h
/Fredrik
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hjälp en nybörjare förstärka träbjälklag i badrum. Bilder finns
Badrum -
Forstærke trægulv med en ekstra bjælke
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Förstärka träbjälklag
Golv -
Forstærke trægulv mellem etager