Y
Da garagetaget tager vand ind, vil der blive lagt nyt tagpap eller plade, efter at de rådne brædder er udskiftet. Jeg overvejer at bruge taget som terrasse, men når man går rundt, føles det ikke overdrevent stabilt, hvilket måske skyldes de spille-vink bjælker. Holder sikkert, men jeg overvejede, om man kunne styrke eller ligefrem udskifte dem.

Jeg har et magasin med mange stabiliseringsløsninger, så lidt stærkere/stabilere burde man kunne gøre dette tag.

g-balkar145.jpg

Eller er disse stærke nok, så diverse idéer som at lægge flere brædder vertikalt mod masoniten mellem øvre og nedre bræt, så det bliver som små ruder - bare ville være unødvendigt?

Hej Yrrol.
Svært at se, hvordan de er bygget. Er det 2"4 med masonit imellem? Anderledes!:rolleyes:
Ville nok ignorere dem.
Smid en ekstra tag-/gulvregel imellem disse i stedet. En ekstra 2"8 i højden imellem hver, så bliver det nok stabilt.
cc 60 er jo mere standard, når det gælder gulvbjælkelag.
Hadè!
Johan

Ser ud som om det er en trævariant på I-bjælke. De har et specifikt navn men jeg kommer ikke i tanke om det lige nu. Da det er højden på konstruktionen, der giver styrken, er de sandsynligvis meget stærkere end en 2X8"

Det er almindelige masonite-bjælker. Fabriksfremstillede og altså ikke noget, en snedker har fundet på selv.
At sætte stående brædder der gør ingen nytte. Sandsynligvis tværtimod, da sømmet du fastgør dine brædder med, skader flangerne.

Årsagen til at det føles svagt at gå på, er at det ikke er meningen, at man skal gøre det. Det ville have været det samme, hvis det var bygget af almindelige træbjælker. Der er jo desuden kun råspont mellem spærrene, som nok bøjer en del, når man træder der på midten.

Ønsker du at forstærke dette, så du kan bruge taget som terrasse, så må du enten supplere med ekstra spær + bæring ned til jorden i væggen, eller bygge terrassen frit bærende ovenpå det eksisterende tag. Det sidste er måske at foretrække, da du så ikke tager nogle huller i taget, som skal tætnes.

Y
Inte gjort för att gå på...
Men - det kan jo gås på, tror I man udfordrer skæbnen, hvis man har det som terrasse uden at forstærke og bare lever med, at det ikke er stenhårdt? :)

Fribærende lød lidt avanceret, eller?

Dit problem er, at et gulv behøver c/c 60 som Korp-Johan skrev, er råspånten i loftet i god stand, så holder det sikkert til at gå og sidde på, men hvad ved man om, hvad gæster og børn finder på, på en terrasse? :) Hvis du alligevel skal gøre taget i stand, ville jeg lægge nye spær imellem de eksisterende med bæring ned til jorden, før jeg lavede terrasse på taget.

Y
åh suk, ingen tagterrasse, ingen kælder... jedrans nærigt halvgjort byggeri dette vise sig være.. men skam den som giver sig :)

Er det et fladt tag, som kan klare snetyngden, ser jeg ikke, at en træterrasse på måske 200 kilo vil ødelægge det hele. Våd sne vejer mange ton. Så længe I ikke holder en stor fest deroppe om vinteren, når det er vådsne, ser jeg ikke, at det ikke skulle holde. ;)

Men for at få lidt stabilitet i det hele kan man supplere med ekstra tagbjælker og for en sikkerheds skyld måske forstærke væggen, så den kan bære den ekstra vægt, som indgrebet trods alt indebærer. Dette for at være på den sikre side, eftersom den eksisterende konstruktion trods alt er lidt vandskadet.

Er enig i v-g:s indlæg. Tænk, hvis alle kunne forstå, hvad man mener, og ikke hvad man skriver eller siger! :)
Mister ikke modet, det bliver sikkert så stabilt, at I kan have "rulle sig i våd sne"-fest!
Hav det sjovt! :)
Johan

Sne vejer ganske vist meget, men hopper sjældent rundt.

Som de øvrige siger: Indsæt bjælker på halvdelen af afstanden, så er der ingen problemer med at få et stabilt gulv. Troligvis klarer ydervæggen sig som den er, men det skal du kontrollere. Det kan jo være lidt vanskeligt at få et vandtæt tag, der kan tåle at gå på, skrabe med stole osv., men det løser du nok.

At jeg nævnte fribærende konstruktion var mest fordi jeg har set netop sådanne løsninger. Den store fordel der har dog været, at man har ladet tagpappen/pladen være urørt, hvilket jo ikke er et problem for dig, da den allerede er fjernet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.