Jeg har et gulv på 6x4m med lægterne på længden cc600, 230x100mm lægter. Siden jeg fjernede en væg ca. 1,5m fra den ene kortside, synes jeg, at gulvet er noget svajende. Hvis man forsigtigt hopper, gynger det ubehageligt meget, så jeg vil forstærke bjælkelaget. Så opstår spørgsmålet, hvordan man gør det :)

En idé er jo at skrue fast kortlægter mellem lægterne, men jeg vil helst ikke rive hele gulvet op. Så er det en række med kortlægter, spørgsmålet er, om det hjælper noget?

Så fik jeg en anden idé, at jeg saver i lægterne og lægger en stålbjælke på tværs og forankrer i de ydre lægter, som har støtte fra væggene nedenunder. Jeg har en U-bjælke 100x40 på vej, og billedet nedenfor viser, hvordan jeg har tænkt det.

Hvad tror I?
Diagram der viser installation af en 100x40 U-bjælke tværs over gulvregler for at forstærke et svajende gulv. Bjælkens placering er markeret i rødt.

Ingen har ens en ide?

Jeg havde forkert angående bjælken, den er 100x50. Ulempen med metoden ifølge billedet er jo, at selve bæreevnen i reglerne forringes drastisk, men det burde bjælken kunne klare i stedet. Jeg har forsøgt at finde lidt data, men det var ikke særlig nemt.
I værste fald lægger jeg to bjælker, det skal vel fan til, hvis ikke det holder. Bjælken har jeg gratis, det er jo al boring for skruer, der er det besværlige :confused:

Lettest må være at støtte op der, hvor du fjernede noget.
Ofte når man hører en åbning, sætter du søjler på begge sider af åbningen og en bjælke imellem. Hvis du kun lavede en åbning på 1,5 m, så er det ikke en kraftig bjælke, vi taler om.
Hvorfor lavede du åbningen, og kan du ikke have en udvendig bjælke i loftet?

Din variant ser ud til at fungere meget godt, men det bliver jo ret dyrt og besværligt at åbne op hele loftet. Lettere at bygge søjler i 90x90 og en bjælke ovenover med for eksempel to 45x145 ved siden af hinanden i den åbning, du lavede.

Forstår jeg det rigtigt, så burde jo væggen, du fjernede, kun have støttet op til et maksimum to reglar i etageadskillelsen. Det betyder, at min dimensionering ovenfor til og med er lidt overdrevet.

• Synes
Jesperholmberg
  • Laddar…
Jeg var måske uklar ser jeg,
Væggen jeg fjernede er altså i rummet hvor gulvet er :) Og dette er på overetagen, på underetagen er det et rum svarende til det jeg har på overetagen nu når væggen er væk. Væggen jeg rev stabiliserede altså gulvet.
At gøre noget fra underetagen er udelukket da det rum er nyrenoveret med svinedyr loftpanel blandt andet.

Jeg talte med en ven i dag som er tømrer og han mente i stedet jeg skulle svejse hulplader på begge sider af bjælken og som gik længere ned på reglen. Han talte noget om årringen og risikoen for revner ved belastning.

Nu er det jo sent, men jeg forstår slet ikke konstruktionen.
Gulvet, som lå under en væg, du fjernede, blev ustabilt, da du fjernede væggen. Hvordan kan en væg stabilisere et underliggende gulv?

Helt rigtigt. Væggen på overetagen stiver gulvet af, måske ikke rent bæreevnemæssigt, men svajet var meget mindre tidligere. Huset er bygget i -35 og har planke-stammer, så væggene er ret robuste.

Sådan tænkte min snedker, og jeg er også mere inde på det. Dels behøver udfræsningen i reglen ikke være så præcis, derudover slipper jeg for at bore en masse huller i bjælken. Ulempen er, at bjælken skal op og ned i huset en ekstra gang for svejsningen. Reglerne er for ujævne til at kunne måle ordentligt.

Diagram over konstruktion med U-balk 100x50 mm, 230 mm hulafstand, og fastsvejsede plader. Viser placering og svejsning af pladerne på balken.

Hvad synes du om det? :)

Nej det ser ikke ud til at være noget for mig.
Jeg forsøger at finde en løsning baseret på hvad jeg har at arbejde med. Så at rive hele gulvet op og købe dyre letvægtsbjælker er ikke en mulighed. U-balk har jeg gratis, og bjælkelaget er allerede understøttet i underetagen, så det er egentlig et spørgsmål om den bjælke, jeg har valgt, kan klare det. Jeg overvejer at sætte to stålbjælker mod hinanden og bolte dem sammen på stedet. På den måde får jeg mere stivhed, og jeg slipper for at bære en meeeget tung bjælke.

Lav en test. Læg stålbjælken på støtter med samme spændvidde, som du tænker at lægge gulvlast på den. 4 meter, hvis jeg forstår det rigtigt. Testlast ved at stille dig på den. Hvis der er nogen svigt, vil du forværre situationen i dit gulv med den metode, du foreslår. Du fjerner det meste af bæringen i det, du har, og hænger det hele op på stålbjælken, som allerede svajer med bare din last på den.

Alternativ og traditionel metode, der kan udføres helt oppefra (dudujo alligevel tænker at åbne gulvet for at save igennem alle bjælkerne). Krydsforstivning. Google og se på billeder, så ser du, hvordan det fungerer. Brug 2"3. Skråspik fra siderne i underkanten på alle snedafstivere. Fra begge retninger. Spænd dem ned alle samtidig ved at banke dem ned oppefra samtidig som du kontrollerer højden på alle bjælker med f.eks. linjelaser. Skråspik oppefra. Læg eventuel isolering og gulv tilbage.

Fungerer overraskende godt. Meget bedre end lige afstivere.

mvh Findus

Jeg har testet at gynge på bjælken, og den er helt klart stivere end mit gulv, farsen var her tidligere, og hans første reaktion var, at han syntes det lød spinkelt med en stålbjælke på 100mm, så jeg har lige været og hente en til. Jeg kommer til at intermittentsvejse dem sammen til en firkantprofil og svejse på hulplader ifølge billedet ovenfor. Det burde fandeme du.

Krydsafstivning så ud som en mulighed, men eftersom jeg har bjælken gratis, og jeg ikke gerne river hele gulvet op, så blir det stålbjælke. Tak for synspunkter og tips!

• Synes
Joak
  • Laddar…
Nu sidder bjælken på plads, og jeg er ikke tilfreds. Den er ikke stiv nok, ærlig talt svært at sige, om det gjorde noget.
Gulv med delvist fjernet brædder, hvor en metalbjælke er installeret. Savsmuld er omkring bjælkerne, og værktøj vises i baggrunden.

Jeg har bestemt ikke lagt alt arbejdet for dette resultat, så det bliver bare at gøre om. Eller helst tilføje.
Jeg river stadig helst ikke mere gulv op end nødvendigt, så jeg har tænkt på, hvordan jeg kan forstærke med det, der findes. Min idé nu er krydskolve, men specielt selvfølgelig :) At krydskolve traditionelt virker både besværligt og tidskrævende. At slå ned lige stykker er udelukket, da bjælkerne er skæve og ujævne.
Jeg kom på idéen at slå en kortling ned med skrå kanter ifølge billedet, på den måde kan man føre den ned skråt og derefter slå den lige, så der bliver godt tryk i underkanten, så banker man kiler ned ovenfra og en masse lim mellem alt og skruer.
Hvad siger panelet? :)

Diagram der viser ideen om at forstærke bjælker ved brug af en kortling med faset kanter, tilpasset skæve og ujævne bjælker i byggestruktur.

Hvorfor krydshøvlede du ikke traditionelt med det samme? Du havde jo ikke behøvet at tage mere gulv op end du allerede har gjort. Det er selve krydskonstruktionen, der tager svajet, hvis du gør som du har tænkt, tror jeg, at det vil være lige så svajende. Men prøv det, hvis du vil, du kan jo altid krydse som sidste alternativ, selvom jeg er overbevist om, at det er det eneste alternativ bortset fra en stolpe på nederste etage.

Flere billeder ville gøre det lettere at forstå.
6 m spændvidde med delvist afsavede gulvreglar lyder ikke godt....
Hvad er jernbjælken opbygget på i enderne?

Jernbjælken hviler på klodser jeg har limet og boltet fast i de ydre bjælker. Den fjerneste bjælke på billedet hviler på en forstærket plankevæg i stueetagen som igen hviler på en kældervæg. Den nærmeste uden for billedet er boltet i husgavlen.
Der er ingen svaj i enderne på bjælken, så jeg tror ikke, at fastgørelsen er problemet.

Jernbjælke hviler på træklodser boltet til yderbjælker, set mod trævæg med OSB-plader. Flis på gulvet, bjælke stabil.

Jernbjælke hviler på træklodser fastgjort til yderbjælkerne, omgivet af træspåner og gulvplanker under renovering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.