Har et gammelt bjælkelag i en lade. Loftet har fungeret godt i 60-70 år til opbevaring, også tungere, men nu skal det blive et træningsrum ovenpå, og jeg har brug for at forstærke for at mindske svajet. Væggene, der bærer bjælkelaget, er murede. Arealet er 5x7,5 m, og en bjælke på midten gør, at spændvidden bliver ca. 3,7 m. Bjælken er 5 m lang og 90x260 mm. Ikke limtræ direkte, men ret stabil. Har sat en stolpe midt under bjælken, hvilket hjalp en del, men ikke nok.
På cc 800 ligger hver anden gammel bjælke 150x150 mm og hver anden nyere regel 100x100.
Spørgsmålet er, om man skal satse på at fylde på med flere regler parallelt, så det bliver cc 400, eller om bjælken i midten er for svag trods stolpen i midten?
Selve gulvet er bræddegulv i ret tykt træ, sikkert over 30 mm.
Helt klart er jo det der gulv stærkt som pokker.
Men at fjerne svigten kræver betydeligt mere.
Dog lader jeg eksperterne tale om, hvordan det skal forstærkes
Fantastisk at du har sådanne rum tillykke.
Ja, jeg er jo ikke bekymret for, at det kollapser. Men jeg er lidt overrasket over, at det ikke blev mere stabilt end det faktisk blev, da jeg understøttede med stolpen i midten. Derfor mistænker jeg, at den store bjælke i midten er for svag trods 90x260 mm og kun 2,5 m spændvidde (hvis man tæller med stolpen).
Du kan måske sætte en grovere stolpe i midten og skråstænger ud fra hver side af stolpen for at støtte et stykke ud fra midten også, i stedet for tre stolper?
Det går ikke at have det sådan i længden da biler parkeres der. Men som en enkel test er det en god idé.
Tak!
Ville det blive stumt med tre stolper kan det være en idé at skrue to 9”-planker (45*220) på hver side af bærelinjen. Gennemgående gevindstang, skive og møtrik, så bliver der styrke i både konstruktion og udøver!
(Stadig med en stolpe i midten)
En stolpe under midterbjælken bør række. Derimod er 150x150 for svagt for et spænd på 3,75 m (og selvfølgelig 100x100). Det bedste ville være, hvis du kan skrue-lime i højden, så bjælke dimensionen bliver 150x180. Alternativet er at gøre det i bredden. Så skal du op til ca. 250x150. Desuden er gammelt tømmer altid lidt tricky. Dels med hensyn til styrkeklasse, dels kan det have været udsat for fugt, som kan forringe stivheden.
Også god idé. Der er god plads i højden, så det er ikke noget problem at skrueslime noget nedenunder. Alternativet med at tilføje regels, så det bliver 400 cc, kræver lige så meget tømmer men mere arbejde med fastgørelse i væggene.
Hvilket alternativ er bedst? Holder mig gerne til 800 cc...
Hvis midterbjælken er stabil nok med en stolpe på midten, bør det jo føles stumt, hvis man går på loftet lige over midterbjælken. Jeg skal bare rydde lidt op, så jeg kan gå frit deroppe.
Så kan jeg jo forstærke en fjerdedel af bjælkelaget først for at teste resultatet.
At forkorte c/c afstanden har en mere begrænset effekt. Det er bjælkerens inertimoment (bxh^3/12), der er afgørende. Med 30 mm gulvbrædder er 800 mm tilstrækkeligt.
Med den lille overflade og masser af loftshøjde ville jeg hellere have lavet en solid ramme på det gamle gulv. Hvis man bruger solide og tætte bjælker og så skruer ordentligt i underlaget og derefter et godt overfladelag til træning, så tror jeg nok, problemet er løst.
Det er god loftshøjde på stueetagen, så derfor vil jeg forstærke nedefra. Loftets gulv vil jeg helst ikke hæve. Plus, jeg tror, at det gamle plankegulv på loftet kan blive meget hyggeligt efter en slibning.
Det bliver til at teste skrue-limning af reglar under eksisterende reglar og bjælker.
Hvad med stående 45x95 mm? Så bliver det 195 henholdsvis 245 mm højde på reglar/bjælker.