Jeg vil rette op og forstærke etageadskillelsen i min gamle skånelænge, men er lidt usikker på, hvordan jeg skal gå til værks.
Har sendt forespørgsel til konstruktør også, men har ikke fået noget svar endnu.
Det er et rum på ca. 5,70 m x 3,10 m, der har to længdegående træbjælker ca. 150 x 150 mm med ca. 1 m mellem bjælkerne.
I midten af rummet sidder to tværgående L-formede jernbjælker 50 x 50 mm samlet som et omvendt T og er indfældet i træbjælkerne. Tykkelsen på jernbjælkerne er 5 mm.
Oversigt:
Indfældning af stålbjælke i træbjælke:
Plantegning på stueetagen, hvor rummet indgår i den røde markering.
Plantegning på første sal. Rummet bruges i dag som garderobe.
Mine tanker om konstruktionen:
Jeg vil have bjælkerne synlige for at matche de øvrige rum i stueetagen, så løsningen skal også være æstetisk tiltalende.
Min tanke er at skifte jernbjælkerne ud med en eller flere sammenkoblede limtræsbjælker og afkorte samt fastgøre de gamle bjælker i den nye med skjulte bjælkesko, hvis muligt, er dog usikker på, om det kan være en rimelig konstruktion.
Jeg har fundet nogle forskellige varianter af skjulte bjælkesko, men har ingen idé om de er egnede at bruge, da jeg formoder, de er svagere end almindelige bjælkesko.
De produkter du viser er jo gode til indhegning, men de kræver vel, at du kan komme til at lægge bjælkerne ned. Dvs. du skal løfte gulvet. Uden at vide, hvordan de eksisterende bjælker har det, kan f.eks. Gunnebo SW-D være et alternativ til skjult fastgørelse. Skrues i "kryds". Ellers findes der andre løsninger, en dimser der ligner et T, som ikke kræver, at du løfter gulvet.
Tak så meget for tipsene! Ja det ville være bedst, hvis jeg kunne undgå at røre ved gulvet på overetagen. Skruerne ser interessante ud, men de synes også at skulle skrues ind diagonalt ovenfra. Den T-lignende, du linkede til, ser ud til at være den bedste mulighed indtil videre! Jeg har også overvejet en ny stålbjælke, men vil helst undgå det, hvis der findes andre alternativer.
Hej
Det der er ikke stålbjælker, men vinkeljern.
Hvad vinkeljernene gør der, har jeg ingen ide om, ikke mere end at udsparingen har svækket de eksisterende tagbjælker på værste måde.
Er det muligt, at du kan overveje en ekstra tagbjælke i træ, der kan "erstatte" vinkeljernene?
Du kan lave en udsparing i de eksisterende tagbjælker ligesom der allerede er gjort, bare bredere.
Fastgørelsen til den nye tagbjælke kan laves på mange måder, fx indfældning i væggen eller understøtning med "knæ".
Held og lykke.
/Workingclasshero
Tak for inputten, vinkeljern er absolut en bedre betegnelse!
Ja, undrer mig over, hvordan de kom frem til den løsning...
Ja det kunne godt fungere! Noget i den her stil, hvis jeg har tolket det rigtigt, dvs. den nye bjælke sidder noget lavere end de gamle?
At lave udskæring i den nye bjælke på toppen og sætte bjælkerne i samme højde antager jeg er en dårlig idé?
Fastgørelsen har jeg også overvejet, hvordan mener du med 'knæ'?
Tak for inputten, vinkeljern er absolut en bedre betegnelse!
Ja, undrer mig over, hvordan de kom frem til den løsning...
Ja, det kunne måske fungere! Noget i denne stil, hvis jeg har tolket det rigtigt, dvs. den nye bjælke sidder lidt lavere end de gamle?
[billede]
At udskære den nye bjælke på toppen og sætte bjælkerne i samme højde, formoder jeg er en dårlig idé?
Jeg har også overvejet fastgørelsen, hvordan mener du med 'knæ'?
Mvh Linus
Føles som om, nogen var bange for, at bjælkerne skulle falde ned, og vinkeljernet vil ved store deformationer fungere som en "stropp". Men så er gulvåsene nok gået i stykker før.
Hvis den nye bjælke udskæres, bliver den svagere -> større deformation. Så helt rigtigt. Dårlig idé.
Eftersom de har sporet ind i de eksisterende bjælker, er de blevet svækket en del, så en tværgående bjælke, der monteres mellem de eksisterende, virker som en fornuftig løsning. Det sidste forslag i dit spørgsmål ser ud til at kunne fungere, hvis du kan skrue dem på den nye bjælke, før den sættes på plads nedefra. Udfordringen bliver at fastgøre den i enderne uden at kunne skyde den på på plads. Så skal der være fastgørelser i væggen, en form for bjælkesko/vinkelbeslag, der holder den op. Ved ikke om det bliver "pænere" end at sætte bjælkesko i mødet mellem de nye og gamle bjælker?
Ellers er det, som Workingclasshero foreslår, et alternativ at sætte tværgående bjælke under de gamle, men det påvirker jo lofthøjden, så det er jo en afvejning.
En stålbjælke, HEA, kunne være en variant, men det bliver svært at få den ind uden at tage de eksisterende bjælker ned....
Knudret det her og meget taknemmelig for jeres hjælp indtil videre!
Alternativet med at afskære de gamle bjælker bliver nok mest æstetisk tiltalende, men mere besværligt at montere. Det T-lignende beslag ser lovende ud, men bliver en udfordring at få adgang til for at save sporet, hvor flappen skal ind. Måske går med multiværktøj i stedet for rundsav som på billedet.
Fastgørelsen i væggene bliver også interessant, hvordan man skal løse ja, må gruble lidt over den.
At save det sporet burde gå fint med multimaskine når du har skåret bjælkerne. "Bare" at sætte stempel på bjælkerne og så skære.
Udfordringen er nok snarere at få den nye på plads afhængig af, hvordan du løser understøttelsen for den.
Det afhænger lidt af væggene og hvor meget det må ses samt det indgreb du ønsker/kan gøre.
Jeg har undersøgt væggene lidt mere, hvor den tværgående bjælke skal fastgøres.
På den ene side går en murstock, så det er lidt problematisk.
Væggene i øvrigt består af noget gammelt porøst tegl, som er pudset på.
Har overvejet, om man kan sætte yderligere bjælker op langs med væggene, som fæsteflade for den tværgående bjælke.
Typ sådan her:
Hvad tror I om den løsning?
Jeg har fået svar fra en konstruktør, som anslår omkostningen til ca. 10.000 kr inkl. moms for et forslag med beregninger fra dem. 8 timer á 990 kr ekskl. moms. Kan det være rimeligt?
Hvis du har bjælker liggende på væggene, burde det gå fint at skrue en planke mod dem for at have noget mere at fæstne din nye bjælke i. Spørgsmålet er lidt, hvordan du tænker at fastgøre dem uden bjælkesko, hvis du vil have en skjult fastgørelse...? Den T-formede beslag burde i øvrigt fungere her også.
Det er jo "bare" lidt over 3 m spændvidde, så at have dobbelte 90x225 føles jo overdimensioneret, men jeg er ingen konstruktør, så jeg har ikke regnet på det...
Når det gælder, hvad konstruktøren vil have betalt, så føles det som om 8 timer for at tegne dette op og regne på det er ret meget - men som sagt, jeg er ikke konstruktør
Var det mit hus, ville jeg sætte en 45x220 regel mod hver side og så dobbelte regler af samme dimension (som skrues og limes sammen) eller en enkelt limtræsbjælke 90x225 på tværs uden at være bange for, at det skulle falde ned.
Så ville jeg nok, eftersom det er en kælder, overveje om jeg kunne sætte bjælkesko, der holder det sammen, men så prøve at finde nogen, der kunne svejse noget sammen og ikke bruge dem, der købes i byggemarkedet. De er vel OK under en terrasse eller inde i en væg, men de er jo ikke så pæne...
Præcis jeg tænkte at bruge samme type beslag der også.
Ja jeg har nok overdrevet lidt med dimensionerne.
Alle jeg har talt med syntes det lød lidt saftigt også, timelønnen er vel rimelig men antallet af timer føles meget.
Tidligere var jeg lidt inde på at kontakte en smed for at specialfremstille bjælkesko i støbejern, kunne også blive flot.
At få fat på bjælkeholderne var lettere sagt end gjort, lykkedes ikke at finde en forhandler i Sverige som havde disse. Nu har jeg lykkedes at bestille fra en butik i Tyskland, heldigt man kan oversætte fra tysk direkte i browseren.
En anden udfordring jeg har indset nu er, at sporene, der skal saves i sekundærbjælken, skal være omkring 10 cm dybe. Har ikke lykkedes at finde et multisavblad, der er så langt. Max, jeg har fundet, er 8 cm, men med Starlock Max-beslag, som jeg ikke har på mit værktøj. Overvejer om man kan bore i stedet og hugge ud med stemmejern.
En anden udfordring jeg har indset nu er, at sporene der skal saves i sekundærbjælken skal være omkring 10 cm dybe. Har ikke lykkedes at finde noget multisavblad som er så langt. Maksimum jeg har fundet er 8 cm men da med Starlock Max-beslag som jeg ikke har på mit værktøj.. Overvejer om man kan bore i stedet og hugge ud med stemmejern.