8,824 læst ·
15 svar
9k læst
15 svar
Forstærke bjælkelag 6m spændvidde
Hej,
Jeg skal forstærke et bjælkelag i et rum, der måler 6200 x 7200 mm. De nuværende bjælker er ca. 270x200 og ligger med 1000 cc. Gulvet er fer og not-brædder ca. 40 mm, men giver noget efter. Nedbøjning er ca. 50 mm i midten sammenlignet med kanterne.
Det, der gør projektet vanskeligere, er, at der er en rigtig flot loftmaleri i det pudsede loft i rummet nedenunder, så der skal udvises stor forsigtighed for at undgå revner.
Jeg kan gå op ca. 20 mm over de eksisterende bjælker og stadig få det til at se pænt ud med et nyt fer og not-gulv. Jeg overvejer limtræ 270x90, men 270x115 i midten. De nye bjælker lægges da 10-20 mm over det eksisterende loft for at muliggøre en vis nedbøjning. Forstærkning sker langs de eksisterende bjælker samt med korte planker.
Er jeg på rette spor? Ser I nogle andre alternativer? Jeg er klar over, at det bliver dyrt med så meget limtræ, men søjler er ikke en mulighed.
Mvh
Jeg skal forstærke et bjælkelag i et rum, der måler 6200 x 7200 mm. De nuværende bjælker er ca. 270x200 og ligger med 1000 cc. Gulvet er fer og not-brædder ca. 40 mm, men giver noget efter. Nedbøjning er ca. 50 mm i midten sammenlignet med kanterne.
Det, der gør projektet vanskeligere, er, at der er en rigtig flot loftmaleri i det pudsede loft i rummet nedenunder, så der skal udvises stor forsigtighed for at undgå revner.
Jeg kan gå op ca. 20 mm over de eksisterende bjælker og stadig få det til at se pænt ud med et nyt fer og not-gulv. Jeg overvejer limtræ 270x90, men 270x115 i midten. De nye bjælker lægges da 10-20 mm over det eksisterende loft for at muliggøre en vis nedbøjning. Forstærkning sker langs de eksisterende bjælker samt med korte planker.
Er jeg på rette spor? Ser I nogle andre alternativer? Jeg er klar over, at det bliver dyrt med så meget limtræ, men søjler er ikke en mulighed.
Mvh
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Dine eksisterende gulvbjælker har sandsynligvis permanente deformationer af en årsag, der ikke er åbenlys for mig. Egentlig burde den dimension kunne klare spændvidden på 6,2 meter, men de har været udsat for ekstra store belastninger over længere tid. Den bedste løsning er at beholde disse gulvbjælker og indsætte nye limtræsbjælker midt imellem dem. Dimensionen på disse bjælker bør være lidt større end hvad du skriver. Forslagvis 165x270 mm (bredde først). For at få en rimelig c/c afstand for dine gulvbrædder foreslår jeg, at du også skruer nye regler fast på siden af dine gamle gulvbjælker. Disse regler, som ikke behøver at have større højde end de kan skrues fast, afvejer du, så de kommer i niveau med limtræsbjælkerne. Ovenpå dette kan du enten lægge nye gulvbrædder eller kombinere en skrue/limet spånplade med tyndere gulvbrædder. Det sidste alternativ giver et stivere gulv.
Stor tak Justus. Lyder som en meget god løsning, og holder igen lidt på limtræet også, hvilket jeg i dag indså koster en hel del..
De regler, der skrues på de eksisterende bjælker, kan det betale sig at købe 45x220 fingerskarvet så det bliver hele længder, en på hver side af den eksisterende bjælke eller går det lige så godt at sammensætte almindelig 45x170 f.eks.? Tænker på om det kan hjælpe med at skabe et stivere bjælkelag
Mvh Johan
De regler, der skrues på de eksisterende bjælker, kan det betale sig at købe 45x220 fingerskarvet så det bliver hele længder, en på hver side af den eksisterende bjælke eller går det lige så godt at sammensætte almindelig 45x170 f.eks.? Tænker på om det kan hjælpe med at skabe et stivere bjælkelag
Mvh Johan
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En fordel ved hele længder er, at det kan blive lettere at rette gulvet. Det er klart, at det også hjælper med at stive det op. Har du nogen forklaring på, hvorfor de gamle gulvbjælker ser ud som de gør? Er træværkkvaliteten dårlig? (Hvilket ville overraske mig meget) Har du ikke et foto af, hvordan det ser ud i dag, eller er gulvet stadig tæt?
Jeg ved faktisk ikke, hvorfor de er så dårlige, det rygtes, at indflytterfestens dans fandt sted der, så det kan have været en gevaldig belastning en aften? Rummet har ikke været brugt i 125 år til andet end opbevaring.
Som reference har jeg en flok indvendige rammer lænende mod en væg, når jeg går over rummet, klirrer det så meget i glassene, at man tror, de vil sprække.
Har kun revet 2 brædder op indtil videre, river resten i weekenden, så vender tilbage med billeder der.
Som reference har jeg en flok indvendige rammer lænende mod en væg, når jeg går over rummet, klirrer det så meget i glassene, at man tror, de vil sprække.
Har kun revet 2 brædder op indtil videre, river resten i weekenden, så vender tilbage med billeder der.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Langtidslaster er meget værre end en dans med for mange deltagere. Jeg ser frem til billederne.
Kan nok bekræfte langtidslast, som du ser på billederne ligger der en regel langs bjælkerne. På disse hviler brædder samt stammer. Ovenpå lå godt 10 cm kalkpuds blandet med tagrør, og til sidst kul og grus. Vi har nok skovlet ud et ton og er ikke færdige endnu..J justusandersson sagde:

Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg misunder ikke arbejdet, men det ser ud til at være en interessant bygning. Sprækpanelet på bjælkerne underside, som ses tydeligst på billede 1, antyder at loftet i etagen nedenunder består af puds på rørring (vassmåtte). Det skal I værne om. Den flittigt udførte krydskolvning havde til formål at begrænse gulvets svaj, men har jo ikke haft nogen effekt på de overdrevne belastninger.
Det er korrekt, der er nogle revner i loftet, men overordnet er det i fin stand med en smuk loftsmaleri i salen nedenunder, så arbejdet udføres med største forsigtighed.J justusandersson sagde:Jeg misunder ikke arbejdet, men det ser ud til at være en interessant bygning. Revnepanelet på bjælkernes underside, som er tydeligst på billede 1, antyder, at loftet i etagen under består af puds på rørning (vassmåtte). Det skal I passe på. Den flittigt udførte krydskolvning havde til formål at begrænse gulvets svaj, men har jo ikke haft nogen effekt på de overdrevne belastninger.
Jeg anammer nok dit forslag og bruger skruesamlet gulvspån for at få det så stift som muligt. Kan jo gå ned i tykkelse på det nye bræddegulv for at møde de eksisterende gulve.
Mange tak for al hjælp.
Præcis som justusandersson siger, så er langtidsbelastning meget værre end korttidsbelastning. En anden synder, specielt i kombination med langtidslast, er fugt. Hvis huset har stået ubenyttet så længe, gætter jeg på, at det har været uopvarmet. Holdbarhedsegenskaberne mindskes med øget fugtkvote, og der opstår såkaldt krybning i materialet.
Tak for al jeres input, virkelig værdsat. Det endte med 140x270 limträ i felterne mellem eksisterende bjælker og nye 45x220 på begge sider. Gulvet svajer en smule, men føles meget fast med gulvspån på nu.
I midten var der en forskel på 9 cm i forhold til første og sidste bjælke. Det vigtigste af alt er, at taget nedenunder klarede sig!
I midten var der en forskel på 9 cm i forhold til første og sidste bjælke. Det vigtigste af alt er, at taget nedenunder klarede sig!
Hvis du skal have limtræsbjælker, der skal klare en spændvidde på 6200 mm, så er en 90x270 ikke tilstrækkelig.J Johan_86 sagde:Hej,
Skal forstærke et bjælkelag i et rum, som måler 6200 x 7200mm. Nuværende bjælker er ca. 270x200 og ligger med 1000cc. Gulvet er falsede brædder ca. 40mm, men svajer noget enormt. Nedbøjning ca. 50mm midt i sammenlignet med kanterne.
Det der gør projektet mere vanskeligt er, at der er en rigtig fin loftsmaleri i det berappede loft i rummet nedenunder, så største forsigtighed skal tages for at undgå revner.
Jeg kan gå op ca. 20mm over de eksisterende bjælker og stadig få det pænt med et nyt falset gulv. Jeg overvejer limtræ 270x90, men 270x115 i midten. De nye bjælker lægges da 10-20mm over det eksisterende loft for at muliggøre en vis nedbøjning. Forstærkning sker langs med de eksisterende bjælker samt krydsbjælker.
Er jeg på rette spor? Ser I nogle andre alternativer? Er klar over at det bliver kostbart med så meget limtræ men søjler er ikke en mulighed.
Mvh
Mindst en 90x315 mm GL30C eller 115x270 mm GL30C er nødvendig og klarer spændvidden under forudsætning af, at de ligger på 600cc og at du har limet gulvspånplade.
EDIT: ser at du allerede er begyndt og at du har valgt en 140x270. Det er godt, og en sådan klarer 6680 mm med limet gulvspånplade på 600 cc, så det er jo perfekt.
Godt at du gik op i størrelse.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Helt off topic, men det ville være interessant at få se et billede af loftmaleriet!J Johan_86 sagde:
Sånt er jo vi andre almindelige Svenssons ikke så forkælede med...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvor hyggeligt det er med lidt feedback! Jeg undrer mig virkelig over, hvilken flot bygning dette er? Gerne et eksteriørbillede også.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 indlæg