Hej
Følgende instruktion følger med en stolpe, der skal støbes, og jeg tolker det som, at hullet skal være 500X500X600, og at betonen skal fylde 500X500X300.
Det, jeg funderer over, er, om jeg har forstået formen på hullet korrekt, hvis man graver lige kanter? På billedet ser det ud som om, siderne skal skråne indad, men samtidig er det svært at forstå, hvad bunden i så fald skal have for mål?
Jeg undrer mig også over materialet, på billedet ser det ud som om, man skal støbe som en klump rundt om stolpen, men samtidig er der angivet mål ifølge tidligere nævnte mm. Jeg undrer mig også over symbolerne, forstå, at det er sand/jord, der menes ovenfor støbningen. Men hvad er materialerne, som der er symboler for længere nede i jorden? Beton/vs fyldmateriale?
Tak på forhånd
Følgende instruktion følger med en stolpe, der skal støbes, og jeg tolker det som, at hullet skal være 500X500X600, og at betonen skal fylde 500X500X300.
Det, jeg funderer over, er, om jeg har forstået formen på hullet korrekt, hvis man graver lige kanter? På billedet ser det ud som om, siderne skal skråne indad, men samtidig er det svært at forstå, hvad bunden i så fald skal have for mål?
Jeg undrer mig også over materialet, på billedet ser det ud som om, man skal støbe som en klump rundt om stolpen, men samtidig er der angivet mål ifølge tidligere nævnte mm. Jeg undrer mig også over symbolerne, forstå, at det er sand/jord, der menes ovenfor støbningen. Men hvad er materialerne, som der er symboler for længere nede i jorden? Beton/vs fyldmateriale?
Tak på forhånd
Selvbygger
· Stockholm
· 8 221 indlæg
Hvad skal stolpen bære?K Katarina12345 sagde:Hej
Følgende instruktion følger med en stolpe, der skal støbes, jeg tolker det som, at hullet skal være 500X500X600 og at betonen skal fylde 500X500X300.
Det jeg spekulerer på, er om jeg har forstået formen på hullet rigtigt, hvis man graver lige kanter? På billedet ser det ud som om, at siderne skal skråne indad, men at det bliver svært at forstå, hvad bunden i så fald skal have af mål?
Jeg undrer mig også over materialet, på billedet ser det ud som, at man skal støbe som en klump rundt om stolpen, men samtidig står der angivne mål ifølge tidligere nævnte mm. Jeg undrer mig også over symbolerne, forstår at det er sand/jord, der menes over støbningen. Men hvad er materialerne, som der er symboler for længere nede i jorden? Beton/vs fyldemateriale?
Tak på forhånd
Så præcist er ikke vigtigt, hvis det f.eks. er til en terrasse, hegn, plank eller lignende.
Det er nok sandsynligvis minimumsmål for at få en vis vægt også.
Normalt graver man et "tilstrækkeligt stort" hul, hvor dybden er den vigtigste, og fylder derefter med beton og sætter ned stolpen. Det er ret vanskeligt at få en anden form på betonen end hullets, medmindre man foresøber soklen.
Ønsker man det lidt mere resistent imod frosthævning, kan man, udover at have det dybere eller isolere, sørge for, at hullets kanter skråner den modsatte vej (dvs. hullets bunddiameter er større). Dette fordi frosten så ikke kan løfte keglernes sider på samme måde uden betonen hælder den "forkerte" vej så at sige. Det er dog meget vanskeligere at grave sådan, men din skitse/tegning viser på betonens form på den måde.
klaskarlsson sagde:
Vad skall stolpen bära ?
Så exakt är inte noga om det tex är till en altan, staket, plank eller liknande.
Det är nog troligen minimimått för att få bn viss vikt också.
Normalt sett gräver man en "tillräckligt stor" grop, där djupet är det viktigaste, och fyller sen med betong och sätter ned stolpen. Det är rätt klurigt att få en annan form på betongen än gropens om man inte förgjuter plinten.
Vill man ha det lite mer resisten mot tjällyft så kan man, förutom att ha det dupare eller isolera, se till att gropens kanter lutar år motsatt håll (dvs gropens bottendiameter är större). Detta eftersom tjälen då inte kan lyfta konens sidor på samma sätt utan betongen lutar åt "fel" håll s.a.s. Det är ju dock mycket klurigare att gräva så, men din skiss/ritning visar på betongens form på det sä
Aha ok jag förstår, stolpen är en del av ett volträcke som ska stå i samfällighetens lekpark. Så kraven för djup, bredd etc är noga för att möta reglerna för dessa anordningar.klaskarlsson sagde:
Vad skall stolpen bära ?
Så exakt är inte noga om det tex är till en altan, staket, plank eller liknande.
Det är nog troligen minimimått för att få bn viss vikt också.
Normalt sett gräver man en "tillräckligt stor" grop, där djupet är det viktigaste, och fyller sen med betong och sätter ned stolpen. Det är rätt klurigt att få en annan form på betongen än gropens om man inte förgjuter plinten.
Vill man ha det lite mer resisten mot tjällyft så kan man, förutom att ha det dupare eller isolera, se till att gropens kanter lutar år motsatt håll (dvs gropens bottendiameter är större). Detta eftersom tjälen då inte kan lyfta konens sidor på samma sätt utan betongen lutar åt "fel" håll s.a.s. Det är ju dock mycket klurigare att gräva så, men din skiss/ritning visar på betongens form på det sättet.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Kan någon hjälpa mig att tyda ritningen?
Planlösningar -
Bygga litet förråd- ritning?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tips för hur vi optimerar denna lgh/planritning
Planlösningar -
Hvad har jeg for betonplade? Hjælp mig med at tyde tegningerne.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hjælp til at tyde forkortelse på gammel tegning!
Byggematerialer & Byggeteknologi