Hej!
Jeg har en tegning og har brug for at vide målene på nogle af væggene, som ikke er angivet på tegningen.
Når jeg måler skalastokken med linealen, viser den, at 10m på skalastokken er 3cm på linealen.
Når jeg derefter måler med linealen på tegningen, er den ene væg 3cm. Betyder det, at den ene ydervæg er 30meter?
Håber I forstår, hvad/hvordan jeg mener.
Med venlig hilsen,
Linda
Jeg har en tegning og har brug for at vide målene på nogle af væggene, som ikke er angivet på tegningen.
Når jeg måler skalastokken med linealen, viser den, at 10m på skalastokken er 3cm på linealen.
Når jeg derefter måler med linealen på tegningen, er den ene væg 3cm. Betyder det, at den ene ydervæg er 30meter?
Håber I forstår, hvad/hvordan jeg mener.
Med venlig hilsen,
Linda
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er en ejendommelig skala når 10 meter på skalstocken bliver 3 cm på linealen (dvs 1:333). Havde skalaen været 1:300 burde 10 meter have blevet 3,3 cm. Er det en amerikansk tegning med tommeskala? Det naturlige er at bruge skalstocken når du måler på tegningen.
Det kan vel have at gøre med at den er blevet udskrevet i forkert format? Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er tilfældet her, men det ville forklare det du beskriver.J justusandersson sagde:
Men hvis det nu er en ældre tegning så forekommer der vel ikke specifikke formater gætter jeg på.
Hej,
Det er nok mig, der tænker helt forkert... Sender med et billede af tegningen, det er siden, hvor der står et "A", som jeg ville have brug for hjælp med.
Jeg har skrevet tegningen ud, så det kan jo have været lidt forkert i forbindelse med det.
Har en skalstock (skallinjal) men forstår ikke helt, hvordan jeg skal gøre.
Med venlig hilsen,
Det er nok mig, der tænker helt forkert... Sender med et billede af tegningen, det er siden, hvor der står et "A", som jeg ville have brug for hjælp med.
Jeg har skrevet tegningen ud, så det kan jo have været lidt forkert i forbindelse med det.
Har en skalstock (skallinjal) men forstår ikke helt, hvordan jeg skal gøre.
Med venlig hilsen,
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Skriver du ud tegningen i 200% så bliver det ganske korrekt, dvs det stemmer med skala 1:100. Husets længdemål er 10,6 m og det nedre mål på indragningen er 2,3 m.
J justusandersson sagde:
Er der ingen mulighed for at få målene uden at udskrive? Hvordan fik du målene 10,6 samt 2,3?J justusandersson sagde:
Jeg forstår virkelig ikke, har en skalinjal med forskellige skalaer på, men forstår ikke hvordan jeg kan bruge den, eller om den kan bruges på dataskærmen, da det er let at komme til at forstørre billedet, og så bliver målene jo helt forkerte...
Ha' det!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
At måle på skærmen er ingen god idé. Skærmopløsninger varierer enormt. Du skal printe for at kunne måle. Derefter har du brug for et program, der muliggør skalaforandringer ved udskrivningen. Jeg printede på en Mac med et program, der hedder Forhåndsvisning, og som findes på alle nyere Mac'er. Da jeg printede i 200%, passede skalaen. Derefter var det bare at måle med skalalinealen.
Inden du bruger skalalinealen, skal du kende tegningens skala og sikre, at den er korrekt udskrevet.
Inden du bruger skalalinealen, skal du kende tegningens skala og sikre, at den er korrekt udskrevet.
Man behøver jo heller ingen speciel skalalineal for at måle. Det gør det jo selvfølgelig enklere, men det lyder jo som enkelte ting, du skal måle.
Det er jo et simpelt forhold med skalaen. Hvis skalaen på tegningen (på skærm, udskrevet eller hvor som helst) måles op af dig til 7 enheder (cm, mm, tommer præcis hvad du vil) så er det jo bare at forholde den til længden på det, du vil måle på tegningen i samme enhed og så multiplicere det med skalaens faktiske længde (f.eks. 10 meter).
Det er jo et simpelt forhold med skalaen. Hvis skalaen på tegningen (på skærm, udskrevet eller hvor som helst) måles op af dig til 7 enheder (cm, mm, tommer præcis hvad du vil) så er det jo bare at forholde den til længden på det, du vil måle på tegningen i samme enhed og så multiplicere det med skalaens faktiske længde (f.eks. 10 meter).
Klik her for at svare