Hej!
Jeg overvejer at bygge en garage (ca. 20 × 12m) og vil have den helt åben med en lofthøjde på 4m. Betonplade med vandbåren varme. På overetagen skal der være bolig.
Overvejer nu etagedækket, om HD/F kan være et godt alternativ. Der er sikkert andre muligheder. Hvis det er muligt, vil jeg gerne have trævægge, ellers må det blive lecablokke eller lignende. Ved ikke om der findes gode træ-alternativer.
Lige nu er jeg i budgetfasen. Kan heller ikke finde priser på HD/F etagedæk.
Så, hvis nogen kan oplyse mig, ville ingen være gladere end mig.
Mvh Kenneth
Jeg overvejer at bygge en garage (ca. 20 × 12m) og vil have den helt åben med en lofthøjde på 4m. Betonplade med vandbåren varme. På overetagen skal der være bolig.
Overvejer nu etagedækket, om HD/F kan være et godt alternativ. Der er sikkert andre muligheder. Hvis det er muligt, vil jeg gerne have trævægge, ellers må det blive lecablokke eller lignende. Ved ikke om der findes gode træ-alternativer.
Lige nu er jeg i budgetfasen. Kan heller ikke finde priser på HD/F etagedæk.
Så, hvis nogen kan oplyse mig, ville ingen være gladere end mig.
Mvh Kenneth
Synes huldæk er et godt alternativ, det kan faktisk lægges på trævægge. Ikke almindeligt, men der findes eksempler. Tjek med fx Contiga eller Strängbetong.
En anden mulighed, som er lidt på mode, er KL-træ. Massive træplader, tilsvarende bæreevne som huldæk med hensyn til tykkelse. Her har du Martinsson og Stora Enso. Tror det kan være noget for dig!
En anden mulighed, som er lidt på mode, er KL-træ. Massive træplader, tilsvarende bæreevne som huldæk med hensyn til tykkelse. Her har du Martinsson og Stora Enso. Tror det kan være noget for dig!
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
HDf på 12m er ikke urimeligt, søger du på "håldäck direkt" kan du vurdere, hvilken højde der kræves. Ring for eksempel til Strängbetong eller Kynningsrud og spørg om priser. Det kan også være, at de har noget liggende, som er blevet til overs til en billigere pris. Skal du have HDf, ville jeg foreslå søjle/bjælkekonstruktion i stål på plan 1 med udfyldningsvægge i træ, eller du kunne mure væggene op. Den øverste etage kunne du bygge som en "almindelig" villa med spær, der spænder 12m.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hej og velkommen til Byggahus forum!
12 meters spændvidde er en udfordring. Jeg tror ikke, at forspændte hulelementer type HD/F er en mulighed for et garagebyggeri. Det kræver nok et større projekt for at det bliver interessant. Det forudsætter desuden en form for murede ydervægge. Jeg tror, at den eneste realistiske mulighed baserer sig på primærbæring af limtræsbjælker med lidt større c/c-afstand og sekundærbæring af konstruktionsvirke.
Hvis du lægger limtræsbjælker med dimensionen 215x630 på c/c-afstand 1800 mm og 45x120 bjælker på c/c 600 mm vinkelret mod disse samt limskruer spånplade ovenpå, så klarer du kravene. Bjælkerne bør ligge på søjler af limtræ, mindst 115x115 mm. Antallet af mulige variationer er stort.
12 meters spændvidde er en udfordring. Jeg tror ikke, at forspændte hulelementer type HD/F er en mulighed for et garagebyggeri. Det kræver nok et større projekt for at det bliver interessant. Det forudsætter desuden en form for murede ydervægge. Jeg tror, at den eneste realistiske mulighed baserer sig på primærbæring af limtræsbjælker med lidt større c/c-afstand og sekundærbæring af konstruktionsvirke.
Hvis du lægger limtræsbjælker med dimensionen 215x630 på c/c-afstand 1800 mm og 45x120 bjælker på c/c 600 mm vinkelret mod disse samt limskruer spånplade ovenpå, så klarer du kravene. Bjælkerne bør ligge på søjler af limtræ, mindst 115x115 mm. Antallet af mulige variationer er stort.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Du har ingen skitse på den tænkte garage, en plan og en sektion? Hdf er et alternativ, som du ikke skal forkaste, det kræver ikke murede vægge, hvis man nu ikke vil have det. Jeg tror desværre ikke rigtig på forslaget med limtræ/k-virke/spånplade. Problemet med dette er, at man ikke får nogen samvirke mellem gulv og limtræ, og derfor afhænger bjælkernes stivhed udelukkende af limtræsdimensionen. Derfor ville det blive "unødvendigt" meget limtræ. Hvis man skulle videreudvikle på de forskellige forslag, kunne man kombinere limtræ og KL-plader, så kunne man opnå fuld samvirke mellem disse, og bjælkelaget kunne blive tyndere.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Kombinationen limtræ og KL plader er naturligvis meget interessant. Jeg må vel skylde på min gammeldags baggrund, at jeg ikke tænkte på det. Ligeledes har jeg svært ved at forestille mig huldæk på trævægge. Men spørgsmålet er, om det er så optimalt at kombinere garage og bolig på den måde? Hvis du skal bygge kun en garage i størrelsesordenen 20x12 m, så må treledsrammer i limtræ være det mest interessante alternativ. Det er svært at planlægge en bolig med målene 20x12 uden at der bliver mange mørke rum.
Huldæk, KL-træ, limtræ . . . Tak for de forskellige forslag!
Man vil jo selvfølgelig gerne gøre det så enkelt som muligt, og det virker desværre ikke så enkelt.
Det er dog godt, hvis garagen/maskinhallen er bygget i ikke-brændbart materiale. Det var i hvert fald sådan jeg først tænkte, måske må jeg tænke om. At mure Leca bliver også dyrere end trævæg. Tænk hvor enkelt det havde været, hvis man bare kunne montere en forhøjet ramtakstol (uden støtte under).
Man vil jo selvfølgelig gerne gøre det så enkelt som muligt, og det virker desværre ikke så enkelt.
Det er dog godt, hvis garagen/maskinhallen er bygget i ikke-brændbart materiale. Det var i hvert fald sådan jeg først tænkte, måske må jeg tænke om. At mure Leca bliver også dyrere end trævæg. Tænk hvor enkelt det havde været, hvis man bare kunne montere en forhøjet ramtakstol (uden støtte under).
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Huldæk på trævægge tror jeg heller ikke på, vælger man huldæk er det nok bedst at bruge stålbjælke og søjle med udfyldningsvægge af træ (hvis det vigtigste er at have træ i væggene). Ellers er massivvægge gode i en garage med hensyn til bl.a. brand og diverse saltstænk. Det du nævner angående lys i boligdelen bliver absolut en lille udfordring, antager at du har nogle fede løsninger i ærmet
Lige nu er nok lyset det mindste problem. Afhænger af hvor store/mange vinduer man sætter ind, så er der jo lamper 
Først overvejede jeg 16 * 16 meter, men hvis det bliver svært med 12 meters spænd, så bliver det nok for besværligt med 16 meter.
Først overvejede jeg 16 * 16 meter, men hvis det bliver svært med 12 meters spænd, så bliver det nok for besværligt med 16 meter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvad der er en passende størrelse for en maskinhal eller lignende afhænger meget af, hvad slags brug den skal have. 12x20 meter er ikke urimeligt, hvis det samlede areal skal være omkring 240 kvm. For boliger har man ingen stor fordel af en bredde større end 8 meter. Gør man dem dybere, øger det blot mængden af uudnytteligt areal. Derfor er det ingen smart løsning at kombinere maskinhal med bolig. Men så kan grundstørrelsen og planbestemmelserne gøre det nødvendigt alligevel.
16 m går også med hulddæk, de bliver da 400-500 mm høje. Men så begynder spændvidden i dit projekt mere at blive en sjov ting end praktisk passende.
12 m boligbjælkelag synes jeg ikke er passende med bjælker. Det går, men er ikke den optimale løsning, da egenfrekvensen bør holdes over 8 Hz, og da trækker højden på bjælkerne voldsomt af sted.
En søjlerække i garagen kan du vel leve med?
Ser ingen hindring i kombinationen bolig og garage.
12 m boligbjælkelag synes jeg ikke er passende med bjælker. Det går, men er ikke den optimale løsning, da egenfrekvensen bør holdes over 8 Hz, og da trækker højden på bjælkerne voldsomt af sted.
En søjlerække i garagen kan du vel leve med?
Ser ingen hindring i kombinationen bolig og garage.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er sjældent en god løsning at kombinere aktiviteter med meget forskellige behov for spændvidde i én og samme bygningsvolumen. Det plejer at blive dyrt og dårligt. Det er det i hvert fald blevet i de tilfælde, som jeg kender til. I første omgang har du brug for hjælp fra en arkitekt for at strukturere behovene og mulighederne. I en senere fase også fra en konstruktør for at finde gode tekniske løsninger til halldelen. Det er et ret kostbart projekt, du forestiller dig.
Tak for al information!
HDF bjælkelag ville koste omkring en halv million, det er kun bjælkelaget og løftningen. Så kommer arbejdet og momsen oveni.
Så nu har jeg tænkt om, jeg dropper boligdelen. Selvstændigt bærende spær og kun garage med opbevaring ovenpå, bliver det. Så bygger jeg i stedet det eksisterende hus ud.
Er der nogen, der kender til kantlementerne fra Siroc? Det ser ud til at være en god model til garager. Man får som en kant at stille væg/sålbænk på.
Mvh Kenneth
HDF bjælkelag ville koste omkring en halv million, det er kun bjælkelaget og løftningen. Så kommer arbejdet og momsen oveni.
Så nu har jeg tænkt om, jeg dropper boligdelen. Selvstændigt bærende spær og kun garage med opbevaring ovenpå, bliver det. Så bygger jeg i stedet det eksisterende hus ud.
Er der nogen, der kender til kantlementerne fra Siroc? Det ser ud til at være en god model til garager. Man får som en kant at stille væg/sålbænk på.
Mvh Kenneth
Inden det er tid til at vælge kantelement, skal fundamentbjælken dimensioneres, den skal bære meget snelast. Så længe du ikke har ler, bør det nok fungere med en plade på jord som funderingsmetode.
Elementet, der danner en lille kant til at stille væggen på, fungerer ikke i dette tilfælde, du skal nok lave en større kantbjælke med et L-element af valgfri fabrikat.
Elementet, der danner en lille kant til at stille væggen på, fungerer ikke i dette tilfælde, du skal nok lave en større kantbjælke med et L-element af valgfri fabrikat.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
TS kan være taknemmelig for at to af Byggahus' dygtigste konstruktører, bossespecial og witten, har viet dette emne opmærksomhed.
Bare en kommentar til dine konklusioner. Stor spændvidde (dvs frihed fra søjler) og loftshøjde er rumlige egenskaber, som man normalt betaler ret dyrt for. Har man brug for depot, er det ofte bedre at give det en separat plads med normal loftshøjde end at entresolere, for på den måde at begrænse arealet med stor loftshøjde.
Bare en kommentar til dine konklusioner. Stor spændvidde (dvs frihed fra søjler) og loftshøjde er rumlige egenskaber, som man normalt betaler ret dyrt for. Har man brug for depot, er det ofte bedre at give det en separat plads med normal loftshøjde end at entresolere, for på den måde at begrænse arealet med stor loftshøjde.