Jeg kommer til at skulle leje et stillads til muring og pudsning af mit letbetonhus, og efter en hurtig søgning på nettet har jeg forstået, at der findes forskellige typer af stilladser.
Fandt en, der blev kaldt "murestillads", men så derefter, at der også var "pudsstillads".
Meget forvirrende! Nogen der ved mere om stilladser og kan udrede forskellene?
Fandt en, der blev kaldt "murestillads", men så derefter, at der også var "pudsstillads".
Meget forvirrende! Nogen der ved mere om stilladser og kan udrede forskellene?
Spændende. Jeg troede, at fx en Haki-stillads (Haki = fabrikat) blev et "murerstillads", hvis det blev brugt ved muring, og et "malerstillads", hvis det blev brugt til maling.
Kan ikke se, at det skulle spille nogen rolle, så længe stilladset gør arbejdet og holder dig sikkert oppe.
Kan ikke se, at det skulle spille nogen rolle, så længe stilladset gør arbejdet og holder dig sikkert oppe.
Præcis som Faidros' link beskrev, så ser det altså ud til at være hvor brede de er samt hvor meget last de kan tåle, der afgør hvad de kaldes. Fandt et andet link som bekræftede det:
Ställningsbyggarn JM AB
Antager at det går fint at pudse stående på en murstillads - for det føles jo lidt dumt at skulle skifte helt pludseligt!
Ställningsbyggarn JM AB
Antager at det går fint at pudse stående på en murstillads - for det føles jo lidt dumt at skulle skifte helt pludseligt!
Når man pudser, er der behov for et 60cm-100 cm-stillads. Når man murer, er der behov for bredere og kraftigere bomlag, da der skal være plads til både mørtel og mursten. Når man murer, er bredden nødvendig for at få plads til en trillebør.
Edit: åh... det var vist det, der stod på "Ställningsbyggarn JM AB"-siden.
Edit: åh... det var vist det, der stod på "Ställningsbyggarn JM AB"-siden.
Klik her for at svare