Skal bestille træ til vores terrassebyggeri men er lidt bekymret for at få hjem skævt træ. Hvis man f.eks. tager til Byggmax og ser på deres trykimprægnerede træ, er det jo både buet og "skruet".

Er det et kvalitetsproblem? Kan man forvente at få godt træ hjem enten fra Byggmax eller en anden leverandør? Får man, hvad man betaler for?

Tak på forhånd!

Alt trykimprægneret træ er kvalitetsmærket på en eller anden måde. For terrassebrædder gælder sorteringsregler. Køb ikke træ af dårligere sortering end G4-2. For grovere regler gælder styrkeklassificering. Klasse C 24 plejer at garantere niveauet. Derudover er der NTR-mærkningen at holde styr på. NTR-A for træ, der har eller kan have jordkontakt. NTR-AB for øvrigt træ. Byggmax har ikke dårligere træ i tilsvarende klasse end andre, men holder sig ofte til de lavere klasser. Jeg ville normalt ikke handle fra Byggmax, da de ikke markedsfører det bedste træ. I Västerbotten kan forholdene dog være anderledes.

Tak for svaret!

Man bliver jo lidt nervøs for, at halvdelen af træet skal være skævt, når man bestiller hjem og ikke kan vælge det selv. Men det er så udplukket hele tiden, så vi har intet andet valg end at bestille.

Gør dig selv og eventuelt dine børn en tjeneste og undgå Byggmax terrassebrædder. Den er jo ikke særlig spændende altså. Læg nogle ekstra kroner og køb sorteret terrassebrædder hos eksempelvis XL Byg eller Beijer. Købte selv for 20 kr/m hos XL Byg for 7 år siden, tror den hed "prima" dengang. Stadig superfin. Få og små knaster. Ingen splinter.
Regneeksempel: 50 kvm terrasse, brædder 28*120. Der går ca. 7 løbende meter per kvadrat.
50*7=350 meter. Ekstra omkostning ca. 3500 kr.
Devisen "man glemmer hurtigt, at det var dyrt, men bliver mindet ofte om, at det var billigt" passer meget godt her.

• Synes
NorraS
  • Laddar…
S StevieGee sagde:
Gør dig selv og eventuelt dine børn en tjeneste og undgå Byggmax trall. Den er jo ikke særlig sjov altså. Brug nogle ekstra kroner og køb sorteret trall hos for eksempel XL bygg eller Beijer. Jeg købte selv for 20 kr/m hos XL bygg for 7 år siden, tror den hed "prima" dengang. Stadig superfin. Få og små knaster. Ingen splinter.
Regneeksempel: 50 kvm terrasse, trall 28*120. Skal bruges ca. 7 løbende meter per kvadrat.
50*7=350 meter. Ekstra omkostning ca. 3500 kr.
Devisen "man glemmer hurtigt, at det var dyrt, men bliver ofte mindet om, at det var billigt" passer meget godt ind her.
god input! Vi havde tænkt Byggmax, fordi vi ikke finder en nem måde at bestille online et andet sted. XL bygg er endda billigere på visse dele, men man kan kun vælge selvpluk-liste på deres hjemmeside.

skal tjekke Beijer en ekstra gang!

• Synes
davveAnt
  • Laddar…
Jeg vil i retfærdighedens navn påpege, at Byggmax trall også er sorteret, sædvanligvis i en lavere sorteringsklasse, men at man ofte ikke oplyser det. Det plejer altid at betale sig at bede om pris fra Beijers. Køb ikke en dårligere sortering end G4-2 (G4-1 er bedre og G4-3 dårligere.)

Er det ikke sådan, at hvis man bestiller hjemmelevering fra byggmax (måske gælder det alle forhandlere...?) så kan man reklamere det eventuelt dårlige, bøjede, skruede træ? Det ændrer jo ikke klassen, men man slipper forhåbentlig for de dårlige stykker.

Skal du bestille online da? Vi tog bare til nærmeste XL bygg og sagde vi havde brug for terrassebrædder og de leverede 100 stk 4.2 m terrassebrædder hjem for 700 kr i fragt.

J Joonazz sagde:
Måste du bestille online da? Vi tog bare til nærmeste XL bygg og sagde vi havde brug for trall og de leverede 100 stk. 4.2 m trall hjem for 700 kr i fragt.
havde jo været rart at slippe for at tage ind til byen :rofl:

Findes jo stadig telefon...

/ATW

• Synes
Joonazz
  • Laddar…
A ArneTW sagde:
Finns jo stadig telefon...

/ATW
Da forsvandt jo smidighedsfaktoren, og man åbner op for misforståelser.

Hovedsagen er alligevel, at træet ikke ser ud som proptrækkere.

catherineb catherineb sagde:
Da forsvandt jo smidighedsfaktoren, og man åbner op for misforståelser.

Hovedsagen er dog stadig, at træet ikke ser ud som proptrækkere.
Huh?

Hvis undgåelsen af proptrækkere er hovedsagen, er det vel bare at tage afsted og sortere ud selv eller hyre nogen, der gør det for dig.

At en telefonbestilling skulle øge risikoen for fejlbestilling, er jeg ikke enig i.

/ATW

A ArneTW sagde:
Huh?

Hvis undgåelse af proptrækkere er hovedsagen, er det vel bare at tage hen og sortere selv eller hyre nogen, der gør det for dig.

At en telefonbestilling skulle øge risikoen for fejlbestilling er jeg ikke enig i.

/ATW
Vi har forskellige erfaringer, så simpelt er det ;)

Nej, vi vil ikke tage selv, men bestille hjem. Skal bygge en terrasse på 100 kvm, og så meget træ har jeg ikke lyst til at hente selv.

catherineb catherineb sagde:
Vi har forskellige oplevelser da helt enkelt ;)

Nej, vi vil ikke køre selv men bestille hjem. Skal bygge en terrasse på 100 kvm, og så meget træ har jeg ikke lyst til at hente selv.
Men I skal snedkere den selv?

/ATW

• Synes
wildeside
  • Laddar…
A ArneTW sagde:
Men I skal håndværke den selv?

/ATW
Ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.