11,930 læst ·
7 svar
12k læst
7 svar
Forskel på Murcement og almindelig Portland Cement?
Hej. Jeg overvejer at støbe et gulv i et kælderrum med sk finsats. Nu er det sådan, at jeg har en masse murcement A liggende fra tidligere projekter. Kan jeg bruge det sammen med ballast, eller skal jeg købe almindelig portland cement?
Det er et lille opbevaringsrum, hvor jeg skal lægge klinker senere.
Håber jeg har postet spørgsmålet det rigtige sted, ellers må mod. flytte det.
Det er et lille opbevaringsrum, hvor jeg skal lægge klinker senere.
Håber jeg har postet spørgsmålet det rigtige sted, ellers må mod. flytte det.
Nej desværre er det ikke anbefalet på grund af inblandingen af kalksten og tilsætningsmidler, hvilket gør, at den ikke bliver lige så stærk. Visse producenter fraråder direkte at bruge Murcement til beton, f.eks. Combimix her i fed skrift:
http://www.combimix.se/pdf/Combimix_MurcementA_PDB_SV.pdf
http://www.combimix.se/pdf/Combimix_MurcementA_PDB_SV.pdf
Gammel tråd, men hvad er det man vil opnå, når man blander ud med kalk m.m.? Efterstræber man et mere fleksibelt mørtel, når man murer?
Hvis man tænker omvendt: Kan man blande portlandcement med billige fyldstoffer og få murcement?
Hvis man tænker omvendt: Kan man blande portlandcement med billige fyldstoffer og få murcement?
Ja, blandt andet og ja:Huddingebo sagde:
Portlandcement + læsket murkalk + sand + vand = KC-mørtel
Kalk/Cement 50/50 vægt% (2/1 volumen%) = Murcement for KC-mørtel Klasse C
Kalk/Cement 35/65 vægt% (1/1 volumen%) = Murcement for KC-mørtel Klasse B
Senest redigeret af en moderator:
Takker!
Burde blive betydeligt billigere at mure med mørtel lavet af portland, eftersom en sådan pose koster det samme som en pose af murcement..? Eller er slækket murkalk dyrere? Hvor køber man det?
Burde blive betydeligt billigere at mure med mørtel lavet af portland, eftersom en sådan pose koster det samme som en pose af murcement..? Eller er slækket murkalk dyrere? Hvor køber man det?
Ok, så er det jo slet ikke lønsomt at blande selv. Bedre at bare købe murcement og sand da. 200:- /10kg var meget mere end hvad jeg havde gættet!
Klik her for at svare