Hej

Jeg skal fylde et hul i gulvet, jeg har banket op for at lægge ned afløb. Hvad bør jeg bruge?

Jeg har flydespartelmasse hjemme, hvad adskiller det fra beton?

/Zeb

Ret meget... Beton indeholder sten, hvilket giver det større slidstyrke end flydespartel... Samt at der skal bruges flere kilo flydespartel end kilo beton (sække), og så er flydespartel dyrere, meget dyrere...

Hvis jeg har masser af flydespartel men ingen beton, kan jeg blande lidt sten i og få cirka samme funktion?

/Zeb

• Synes
Anders2021
  • Laddar…
Hvor stort hul taler vi om? Et større hul er definitivt beton at foretrække af flere grunde som beskrevet ovenfor. Brug beton først og spartelmasse derefter, hvis du har brug for en finere overflade:-)

Zeb sagde:
Hvis jeg har masser af flydespartel men ingen beton, kan jeg da blande lidt sten i og få cirka samme funktion på det?

/Zeb
Det er bare at gå i gang, medmindre hullet er af en størrelse, hvor du kan parkere en mindre bil i... men normalt ved afløb fylder man med lecakuler og støber med beton de sidste 7-10 cm cirka... Men ja, du kan have sten i flydespartlet, men det vil kræve meget spartel... en 25 liters sæk giver ikke mange liter... Beton giver mellem 10-15 liter... spartel omkring 6-7 liter mellem tommelfinger og pegefinger...

Et tip er at køre med Optiroc (Maxit) ABS 318, grovafretning eller hvad den nu hedder.

Den tørrer hurtigt og kan formes efter fald osv.

/ PJ

Hejsa!

Vi har masser af sække beton (finkornig) tilbage og tænkte på at bruge disse til at bygge fald i badeværelset på overetagen i stedet for at købe en masse dyr flydespartel. Er der nogen der ved om dette kan være til skade?

Mvh Lisa

David sagde:
Er der nogen, der ved, om dette kan være skadeligt?
Det virker. Jeg har selv et betonggulv lagt på et spontet bræddegulv. Indtil videre har det holdt i 52 år. ;)

David:

Tænk på at man ikke kan kakleKlinkre/tætningslag m.m. på beton, der er for ny. Den skal helst tørre i 2-3 måneder. Vi fik rådet at bruge ABS 318 netop af denne grund, tørretiden. Den sidstnævnte behøver kun ca. 2 dage...

En byggearbejder, jeg talte med, som havde ganske stor erfaring, havde set badeværelser, der efter et år havde sorte mugpletter i fuger m.m. Dette kom fra alt vandet i betonpladen, hævdede han, som kom frem med tiden.

MVH
PJ

Kan man forkorte den tid, hvis man tænder for gulvvarmen? Under betonen er der gips+spån+glespanel, og der er luft ca 3 dm (badeværelset er på overetagen). Kan betonen ikke tørre ud nedefra?
Betonen er som tykkest 2,5 cm og vil få mulighed for at tørre i mindst 25 dage ved stuetemperatur, før tæthedslaget lægges på. Tror du, det er tilstrækkeligt? Eller skal vi tænde for gulvvarmen? (hvilket kræver lidt arbejde)

Mvh Lisa

Et hurtigt gæt, nej. Beton har brug for en vis tid til at hærde, og hvis man fjerner vandet for hurtigt, hærder det ikke korrekt (=revner, smuldrer). Den kemiske proces har brug for en vis mængde vand og tid for at fungere.

Hvad siger betoneksperterne?

/ama

Det er helt rigtigt Ama, derefter så jeg tykkelsen 2.5 cm... Det er flydespartel arbejde. Beton kræver mindst 5cm lag, ellers er det meningsløst...

Brug flydespartel er mit råd....dyrere eller ej, det er ikke sjovt at arbejde med fin beton når laget er for tyndt!!!!

Jeg er enig med mr. Z. Finbetong føles forkert i den situation, brug ABS318 så bliver det godt og går hurtigere!

/ PJ

ok, jeg spørger videre... ::)

Hvad kan ske med betonen, hvis den er for tynd? Revner den? Kan den trække tætningslaget med sig ved revnedannelse og på sigt give fugtskader? Eller er det bare besværligt at arbejde med eller lang tørretid, der er dårligt?

Mvh Lisa

2.5 cm er tyndt, hvilket gør det lidt svært at arbejde med... Betonen vil "rulle" på underlaget, når du skal glatte det ud og bruge stålglatteren. Og risikoen for tørre revner er nok ret stor. Desuden tror jeg, at man kan få en vis "krybning" i overfladen. Dvs. varige deformationer efter belastning. Jeg mener, 2.5 cm er ikke meget, og for at undgå revner i betonen bruger man armeringsnet. Det kræver til gengæld omkring 2-3 cm i dæklag ovenfra og nedenfra, dvs. ca. 5 cm, helst nærmere 10.

Risikoen for fugtskader er nok den samme som ved flydespartling egentlig, men som du påpeger, så fremskynder revner processen en hel del. Var jeg i dine sko, ville jeg vælge en glasfiberarmeret gulvspartelmasse af typen.. Det er vel ABS 318, som nogen allerede har nævnt. Det eneste, man skal tænke på der, er at have den rette mængde vand samt at tætne alle eventuelle huller i etageadskillelsen. Nu taler vi alle huller. Spartelmasse søger sig ind i revner og begynder det at løbe, er det alt andet end sjovt. For så vidt kan du blande lidt spartelmasse i en hårdere konsistens for at skabe fald, hvis du skal have det. Ellers blander du, jeg tror det er 4.5 liter/25 liters sæk normalt. Og hælde, hælde, måske en tandspartel tager 20 minutter, hvis du blander og hælder. Et tip er at blande så meget som muligt direkte for at minimere spartelsamlinger, der opstår, hvis spartelmassen når at overfladetørre.....

• Synes
Carlon
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.