Jeg skal lægge trossbund i en tilbygning og tænkte på at bruge 6 mm trossbundenplade af hård board. Nu til spørgsmålet om, hvordan den skal fastgøres. Hvis man søger rundt på nettet, får man forskellige svar.
1) Skal den skrues, sømmes og/eller limes?
2) Eller skal den bare klemmes fast med lister?
Kernespørgsmålet er, om fugtbevægelserne i pladen kan blive så store, at alternativ 1) ikke dur. Hvis der er visse fugtbevægelser, er det måske alligevel ok at skrue/sømme men ikke lime?
Et andet spørgsmål gælder, om man skal tape rundt om kanterne eller bruge en form for fugemasse?
Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt, men i vores hus med åben plintgrund er det gjort således:
Flækkede 120mm brede terrasseplanker til lister, der bliver 20-25mm brede, som er skruet i gulvbjælkerne fra siden.
Trossbunden blev skruet ned i disse lister og dernæst er det tapet i alle samlinger (dvs. mellem trossbundspladerne og mellem pladerne og reglarne).
Havde vi haft mere plads under, havde vi skruet terrassen som hele planker nedenfra og op i bjælkerne.
Tror du den kommer danse salsa dernede pga kulden?
Det er vel for at tætne (mod vind og gnagere), at man har brug for at fastgøre den overhovedet, ellers kunne den jo lige så godt ligge løst. Men i hvert fald, givet at man bør fastgøre den, så vil man vel have, at den skal sidde fast? Eller har jeg misforstået noget?
Men plejer man at skrue den, så er det vel ikke noget problem. Det er lige præcis det, jeg forsøger at finde ud af.
Foreslår at du slår søm, eller skruer, fast boarden og dækker kanterne med sådan der grøn tætningstejp eller hvad det hedder. Det var i hvert fald instruktioner jeg fik, da jeg byggede.
Jeg bruger en 6 mm trossbottenskiva af fibercement. Tåler hvor meget fugt som helst og bliver ikke angrebet. Findes desværre kun hos Byggmax, men det fungerer at tage derhen kun for dette produkt.
Fastgør et 22 x 120 mm trykket bræt under mine regler INDEN jeg sætter dem (reglerne) på plads. Så med cc 600 på reglerne passer pladerne perfekt. Når jeg har lagt dem på plads, skruer jeg dem fast med nogle skruer.
Jeg bruger en 6 mm trossbundplade af fibercement. Tåler hvor meget fugt som helst og bliver ikke angrebet.
Findes desværre kun hos Byggmax, men det fungerer at køre dertil kun for dette produkt.
Fastgør en 22 x 120 mm trykimpregneret bræt under mine reglar FØR jeg sætter dem (reglarne) på plads.
Så med cc 600 på reglarne så passer pladerne perfekt. Når jeg har lagt dem på plads, skruer jeg dem fast med nogle skruer.
Held og lykke!
Jeg ved, at der findes fibercementplader og forstår selvfølgelig, at de er formstabile. Har bevidst valgt dem fra, da de er ufleksible og skrøbelige.
Nu gælder spørgsmålet altså hård board af træfiber.
For en oliehærdet strøbundsplade behøver du ikke bekymre dig om fugtbevægelser. Den er så død, som den er i sin struktur. Jeg skruede mine plader fast, men egentlig bør isoleringens modhold være nok. Jeg brugte ikke tape, men kun forhydningspap mod det massive trægulv. Koldlagret gæstehytte med åben pælefundament. Jeg var meget omhyggelig med at sikre, at det blev tæt alle steder for at undgå mus, som kravler ind. Dette gjorde jeg i 2013, og det ser godt ud, synes jeg i hvert fald.
För en oljehärdad trossbottenskiva behöver du inte bekymra dig over fuktrörelser.
[billede]
Bra, nu börjar det ligna noget! Det ser unægtelig ud til, at mange skruer dem fast. Men jeg er stadig interesseret i, hvad der er praksis i branchen. Nogen der ved?
Pladerne monteres med den glatte side nedad og klemmes fast med lægter (type 25x25 mm), der fastgøres mod bjælkelagsbjælkerne, brug korrosionsbeskyttende klammer, søm eller skrue til fastgørelse.
Er der ingen, der følger producentens anvisninger?
Saxet fra Monteringsanvisning_Trossbottenboard.pdf (bolist.se):
Det er jo aldrig forkert at følge monteringsanvisningen. For min del synes jeg, at det er overkill med klemlist, for det tager ekstra tid. Så får isoleringen dårligere anliggning, da listen er i vejen. Det er ikke det værd.
De gulve jeg har åbnet fra 80-90'erne har pladerne ligget løst. Selv har jeg gjort begge dele. Sidst brugte jeg lidt gipsskruer sporadisk, fordi det var det, jeg havde i lommen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.