Jeg skulle have brug for at fuge lidt herhjemme, og glad i låget købte jeg en dåse hos den lokale byggemarked, men da jeg så læste instruktionerne, føltes det som om jeg snarere havde købt en form for kemisk stridsmiddel, som jeg blev ret utryg ved at bruge.
Jeg lykkedes at finde en vandbaseret fugeskum, der slet ikke lød så farlig. Men det viste sig naturligvis, at den kom med sine ulemper, nemlig at den slet ikke bliver lige så hård som almindelig fugeskum.
Nåja, det er vel bare at indse, at man må bide i det sure æble og kaste sig ud i at håndtere giften. Så til mit spørgsmål: hvilke forsigtighedsforanstaltninger er rimelige/nødvendige, når man bruger fugeskum?
Jeg forestiller mig heldækkende tøj, halvmaske med A1-filter, handsker og beskyttelsesbriller. Er det tilstrækkeligt?
Hvordan er det med ventilation? Skal man lufte ud mens man fuger? Og i så fald, hvor længe bagefter bør man lufte ud?
Jeg lykkedes at finde en vandbaseret fugeskum, der slet ikke lød så farlig. Men det viste sig naturligvis, at den kom med sine ulemper, nemlig at den slet ikke bliver lige så hård som almindelig fugeskum.
Nåja, det er vel bare at indse, at man må bide i det sure æble og kaste sig ud i at håndtere giften. Så til mit spørgsmål: hvilke forsigtighedsforanstaltninger er rimelige/nødvendige, når man bruger fugeskum?
Jeg forestiller mig heldækkende tøj, halvmaske med A1-filter, handsker og beskyttelsesbriller. Er det tilstrækkeligt?
Hvordan er det med ventilation? Skal man lufte ud mens man fuger? Og i så fald, hvor længe bagefter bør man lufte ud?
Spontant ville jeg svare ingen overhovedet. Du kan jo forsøge at undgå at få det i øjnene.joakim_j sagde:
Jeg skulle have behov for at fugeskumme lidt herhjemme og glad i hågen så købte jeg en dåse hos den lokale byggemarked, men da jeg så læste instruktionerne føltes det som om jeg snarere havde købt en slags kemisk kampmiddel, som jeg blev ret uanvendelig på at bruge.
Jeg lykkedes med at finde et vandbaseret fugeskum, som slet ikke lød lige så farligt. Men det viste sig naturligvis, at det kom med sine ulemper, nemlig at det slet ikke bliver lige så hårdt som almindeligt fugeskum.
Nåja, det er vel bare at indrømme, at man må iføre sig det bedste man kan og kaste sig ud i giften. Så til mit spørgsmål: hvilke forsigtighedsforanstaltninger er rimelige/nødvendige, når man bruger fugeskum?
Jeg tænker mig heldækkende påklædning, halvmask med A1 filter, handsker og beskyttelsesbriller. Er det nok?
Hvordan er det med ventilation? Skal man lufte ud, mens man skummer? Og i så fald, hvor længe efterfølgende bør man lufte ud?
Jo, jeg vil nok bruge det til noget andet, men lige i dette tilfælde skal jeg hælde beton på, så det er nok godt, hvis det er lidt mere stabilt.T tergo sagde:
Det plejer at følge med et par plasthandsker...
Men seriøst, jeg skummede en gammel ventilationsåbning sammen i vores soveværelse for en måned siden. Det, du skal huske, er, at det ekspanderer!!!
Så tag hellere lidt for lidt første gang og gå og duppe mere på efter nogle timer... Ellers vokser det som et skummonster og det er ekstremt klistret. Hav meget papir klar, hvis du skulle få brug for at fjerne det...
Men seriøst, jeg skummede en gammel ventilationsåbning sammen i vores soveværelse for en måned siden. Det, du skal huske, er, at det ekspanderer!!!
Så tag hellere lidt for lidt første gang og gå og duppe mere på efter nogle timer... Ellers vokser det som et skummonster og det er ekstremt klistret. Hav meget papir klar, hvis du skulle få brug for at fjerne det...
Åbn gerne vinduet i rummet osv også.. Ventilation er altid godt!
Men åndedrætsmaske og den slags er virkelig overkill!
Og ja, første gang jeg brugte fugeskum, var jeg også lidt bange, da jeg begyndte at læse på etiketten. Samme med PU-trælim. Der stod, at det var det farligste i hele verden.. Så da jeg endelig åbnede dåsen, var det sejt som honning og meget ufarligt... Lidt antiklimaks
Men åndedrætsmaske og den slags er virkelig overkill!
Og ja, første gang jeg brugte fugeskum, var jeg også lidt bange, da jeg begyndte at læse på etiketten. Samme med PU-trælim. Der stod, at det var det farligste i hele verden.. Så da jeg endelig åbnede dåsen, var det sejt som honning og meget ufarligt... Lidt antiklimaks
Mine erfaringer er, at det klistrer let, en klat skum på tøj forsvinder aldrig, og får du det på hænderne, er det stort set umuligt at skrubbe væk. Det forsvinder efter nogle dage ved naturlig hudafskalning.
Så handsker og robust tøj er anbefalet.
Så handsker og robust tøj er anbefalet.
Undgå at få på huden.
Tør IKKE op spild!
Lad det tørre og fjern det derefter.
Forsøger du at fjerne det vådt, vil du hurtigt indse, hvorfor du fik det råd.
Og da forstår du også, hvor enormt meget lettere det er at fra begyndelsen lade være med at spilde.
Ventilation er altid godt.
Tør IKKE op spild!
Lad det tørre og fjern det derefter.
Forsøger du at fjerne det vådt, vil du hurtigt indse, hvorfor du fik det råd.
Og da forstår du også, hvor enormt meget lettere det er at fra begyndelsen lade være med at spilde.
Ventilation er altid godt.
Uf. Djævlens påfund. Undgå!!!
Opdagede netop, at det i det mindste i visse henseender er værre end alle kemiske våben, får du det på hænderne er det umuligt at få af — selvom du bogstaveligt talt går på det med sæbe og vand inden for 5 sekunder… 😅joakim_j sagde:
Jeg skulle have brug for at fuge lidt herhjemme, og glad i hågen købte jeg en dåse hos den lokale byggemarked, men da jeg senere læste instruktionerne, føltes det som om jeg snarere havde købt nogen form for kemisk våben, som jeg blev ret lidt tilbøjelig til at bruge.
Jeg lykkedes med at finde en vandbaseret fugemasse, som slet ikke lød lige så farligt. Men det viste sig naturligvis, at det kom med sine ulemper, nemlig at det slet ikke bliver lige så hårdt som almindelig fugemasse.
Nåja, det er vel bare at indse, at man må klæde sig på så godt som muligt og tage kampen op med giften. Så til mit spørgsmål: Hvilke forholdsregler er rimelige/nødvendige, når man bruger fugemasse?
Jeg forestiller mig heldækkende påklædning, halvmaske med A1-filter, handsker og beskyttelsesbriller. Rækker det?
Hvordan er det med ventilation? Skal man lufte ud, mens man fuge? Og i så fald, hvor længe bagefter bør man lufte ud?
For fremtidig reference — tror det var forkert at prøve med benzin, da sæben ikke hjalp. Tror olie/opvaskemiddel og skrabe med en temmelig skarp kniv hjalp bedst.