Jeg bygger en værktøjskasse til en ven, sådan en som nogle har på kolonihaver til at lægge river, spader og andet i. Den er bygget i formkrydsfiner med reglar indeni i imprægneret træ.
Den forrige kasse holdt jo i cirka 20 år. Det gør min måske ikke, men jeg vil jo have, at den skal holde længe. Jeg vil på en eller anden måde beskytte kanterne på krydsfineren mod fugt, der er jo ingen lak som på overfladen. Lidt almindelig maling føles som for lidt beskyttelse.
Nogle forslag? Nogen supermaling, der giver en tæt overflade og tåler slid? Min tanke var at finde en form for væv på rulle (eller klippe til), og så på med noget silikone/lim eller lignende. Testede med malertape, men den er for stiv, det går ikke at folde rundt. Og brugte Biltema BT Multibond, men det føles som om, det ikke er rigtigt, klæbende flere uger efter påføring.
Formkrydsfineren er jo også meget glat, så det skal kunne fæste mod en sådan overflade.
Du har ret, farve eller folie er næppe noget, der kan modstå vand eller påvirkning/ridser, der skal nok en aluprofil til, en u-profil, som fås i de fleste størrelser. Man kan bruge en slange i passende størrelse, som man skærer op på langs, og vrænger over kanten..., eller et VP-rør, som man også skærer op på langs......haha, nu har du fået lidt tips, dette er nemlig mit bord, at finde halvfabrikata...
Lavede selv værktøjskasser for 20 år siden, som stadig findes, af laminatgulv, og brugte profiler fra Classe, som var nye dengang. Disse aluprofiler er meget flotte og nemme at arbejde med, men passer kun til 7mm plade..