Hej, jeg er i færd med at mure en brændeindsats ind, og nu vil jeg forme letbetonen, så det ser pænt ud. Jeg købte en båndsav, og flere maskiner end den vil jeg ikke tage livet af, så jeg forsøger at klare det med håndkraft. På billedet har jeg forsøgt at lave en søjle, der skal sidde ved siden af brændeovnen. Rullen til venstre i billedet bliver nok ok, 45° fungerede ret godt, værktøjet er oppe til højre, limede en 45x70 med en krydsfiner, savede et hak og pressede en spartel ned. Lige under 45-gradersværktøjet ligger en "afrunder", den fungerer også ret godt, man filer først kanten til, og så "høvler" man med afrunderen. Jeg lavede en lille testbit, som ses i billedet. Men rillerne i søjlen blev værre. Her ville man have brug for at kunne skyde bladet frem, efterhånden som rillen bliver dybere. Jeg prøvede først med raspen, men det blev ikke så godt. Hvordan skal man lave en værktøjsholder til et blad, der ikke har en alt for krævende fastgørelse, og derefter gøre det justerbart i dybde. Er der nogen, der har en idé, eksisterer der noget færdigt? Jeg kiggede på hyldeplanen for at se, om jeg kunne tage en og modificere. Selvfølgelig ville det optimale være en fræser, men rillerne i søjlen er 2 cm brede, så det må nok være en fræser med 12 mm fatning, og min Trend er lidt for dyr til at tage livet af. Båndsaven kostede 3900:-, jeg tænkte, at det får være nok som ødelæggelsesbudget.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.