1,561 læst ·
3 svar
2k læst
3 svar
Forlænge livet på en gammel CTC varmeveksler fra 1966.
Jeg har en gammel CTC varmeveksler i form af en stor tønde ca. 1,5 meter høj, installeret i 1966. Skal til sommeren udskifte et etrørs varmesystem til to-rørs system med nye elementer. Da jeg beskæftiger mig med gamle dampskibe ved jeg, at man plejer at blæse bunden ud af dampkedlen for at fjerne affald, der samles i bunden af kedlen og kan forårsage tæring. På min CTC veksler har jeg fire store udtag i bunden af varmeveksleren. Overvejer om jeg kan forlænge livet på min varmeveksler ved at løsne en af disse propper og spule bundfaldet ud af varmeveksleren. Det mest almindelige problem med disse varmevekslere er, at der går hul i bunden og vandet løber ud. Overvejer også, om det er muligt at reparere disse varmevekslere. Kan godt lide, at der er masser af varmt vand i systemet, hvis der er afbrydelser i fjernvarmen. Ulempen er bare, at disse varmevekslere har meget dårligere effektivitet om sommeren. Jeg anslår, at den bruger ca. 400 Watt varmt vand? Da jeg monterede håndklædetørrere på badeværelset, bemærkede jeg, at vandet i systemet er helt sort og derfor sandsynligvis er det samme vand fra 1966. Når jeg fylder nyt vand på, hvordan skal jeg fjerne ilten i vandet? Kan jeg koge vandet op? Jeg husker, at man i damplokomotiver blander bikarbonat i for at forhindre tæring på dampkedlen. Idealet ville være, hvis man kunne bruge en letflydende olie, der cirkulerede i elementerne.
Bikarbonat omdannes med stigende temperatur og tryk til karbonat og kulsyre, hvilket forårsager belægninger. Der findes gammel teknologi baseret på ionbytningscyklussen for at fjerne salte og andet fra vandet. Det er omtrent, hvad jeg husker fra skolen.
Vandet bliver altid sort efter et stykke tid. Helt normalt. Iltet forsvinder af sig selv, når det forbruges i rustprocessen. Når iltet er væk, holder det også op med at ruste. Du kan fremskynde afiltningen ved at få kedlen næsten til kogepunktet. Men hvis det kun er lidt vand, du har fyldt op, spiller det ingen rolle overhovedet.N nallepu sagde:Når jeg monterede håndklædetørrer på badeværelset, opdagede jeg, at vandet i systemet er helt sort og derfor burde være det samme vand fra 1966. Når jeg fylder op med nyt vand, hvordan skal jeg få fjernet ilten i vandet? Kan jeg koge vandet? Jeg har en idé om, at man i damplokomotiver blander natron i for at forhindre korrosion på dampkedlen. Idealet ville være, hvis man kunne bruge en letflydende olie, der cirkulerede i elementerne.
At de hældte natron i damplokomotiverne lyder usandsynligt, da vandforbruget var enormt. Desuden kan natron ikke være gavnligt i cylindre og ventiler.
Personligt har jeg meget svært ved at tro, at der ligger en korroderende bundfald i din varmeveksler.
Staffan
Klik her for at svare