Hej,

Jeg har et 180 cm plankeværk, som jeg har tænkt mig at forhøje med ca. 30 cm, for derefter at lægge skrå taglægter ud fra husvæggen ca. 150 cm derfra til plankeværket, så det bliver lidt beskyttet til cykler etc.
Der er jo flere måder at forlænge stolper, hulplade, save/lime etc., men bliver nogen sådan løsning stabil nok til, at forlængelsen kan bære taglægterne, eller er det bare at bide i det sure æble og rive plankeværket ned og erstatte stolperne med 210-stolper?

Dit plank skal nu bære et nyt tag med længden godt 150 cm. Er dine stolper 4x4 tommer? Hvad bliver det for tagkonstruktion: Tagsten, plade? Hvad har du for fundament?
Selve bæreevnen er det ofte ingen problemer med. Men sne og vind kan bryde alt ned.
Så skal du bygge usynligt, for at konvertere et plank til et skur kræver måske byggetilladelse eller byggeanmeldelse.

Fastgør en otte-tommer regel som bærebjælke langs med plankeværket ovenpå stolperne, som du fæstner taget i? Det bliver jo kun 200 cm højt, men det rækker måske som cykelskur?

Tak for jeres svar.

4x4 tommer stolper ja, pladsstøbte fundamenter, ved ikke dybde. Opført i forbindelse med nyproduktion 2011.
Tagbelægning havde jeg tænkt pap.

Det er altså et L-formet plankeværk, hvis kortside tilslutter til huset, og langsiden løber parallelt med huset, som jeg havde tænkt dels at hæve noget og dels sætte tag over.

Byggetilladelse tænker jeg absolut at søge, sidder med tegningerne nu.

At sætte en grov bærende bjælke ovenpå ville sikkert blive stabilt, men jeg vil bevare plankeværkets eksisterende stil (liggende 95:er overlap).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.