Hej tænkte lægge klinker flydende på hele fladen. På delen med træ bjælkelag tænkte jeg sætte 170x45 regler cc45 + 22mm gulvspånplade derefter gulvgips flydespartel. På delen med betonbjælkelag kun flydespartel over gulvslangerne. Er bekymret for, at det revner ved overgangen træbjælkelag/støbt. Er denne risiko stor?
 
  • Byggeprojekt med åbent gulv, viser træbjælker og beton, værktøj og materialer på stedet. Overvejes løsning for overgang mellem gulvtyper.
O Olofolofolof sagde:
Hej tänkte lägga klinkers flytande på hela ytan. På delen med trä bjälklag tänkte jag sätta 170x45 reglar cc45 + 22mm golvspånskiva sedan golvgips flytspackel. På delen med betongbjälklag endast flytspackla över golv slingorna. Är orolig att det spricker vid övergången trä bjälklag/gjutet. Är denna risk stor?
Tror risken är minimal. Du flyter jo en ny kaka over både træbjælkelag og betonbjælkelag.

Gulvgipsen ville jeg fjerne, hvis du holder 45cc.
 
Tak for svar modtager gerne andres meninger
 
Hvad bliver spændvidden for 45x170 reglerne?
 
J justusandersson sagde:
Hvad bliver spændvidden for 45x170 reglerne?
som længst ca 3600
 
45x170 er en alt for spinkel dimension for gulvregler med den spændvidde, selv på c/c 450. Svigten bliver for stor. Selvom flydespartel udjævner nogle punktbelastninger, er det særligt vigtigt med et stift undergulv, når man skal lægge klinker. Gå op til 45x220 C24.
 
Har ikke plads til grovere reglar end 45*170 for ikke at komme højere end det tilstødende rum. Hver anden regel bliver skruet i original mellem bjælkelaget, som er af grovere dimension med cc ca. 900. Derefter bliver det 22mm gulvspånplade og gulvgips. Er dog bekymret for, at det kan revne i overgangen mellem betonggulvet og det nye.
 
De gamle bjælker er gissningsvis 5x7 tommer og i så fald rækker de. Det er bedre, at du limskruer 2 stk 45x170 og lægger disse separat end at skrue sammen med de gamle.
 
J justusandersson sagde:
De gamle bjælker er formodentlig 5x7 tommer, og hvis det er tilfældet, er de tilstrækkelige. Det er bedre at du limskrue 2 styk 45x170 og placerer dem separat end at skrue sammen med de gamle.
Nysgerrig i en pose du er åbenbart både kyndig og hjælpsom Justus; hvorfor bliver det bedre?
 
Det handler om at få ned svigten. Da er bjælkens inertimoment (b*h^3/12) afgørende. Kan man ikke øge højden, må man gå på bredden. De gamle bjælker behøver ikke forstærkes.
 
Med på det men om vi udgår fra, at de gamle klarer sig selv, og de nye kun er til for at rette op?
 
Der bliver vel tyndt mellem bjælkerne. Gulvspånplade kan ikke ligge på c/c 900.
 
Ja delvist derfor jeg foreslog eps
 
Jeg tror stadig, at 450 mm er en passende c/c-afstand mht svajforholdene. Derefter er det selvfølgelig godt, at det, som ligger på bjælkerne, er så stift som muligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.