7,730 læst ·
17 svar
8k læst
17 svar
Forberedelser bjælkelag klinker
Hej tænkte lægge klinker flydende på hele fladen. På delen med træ bjælkelag tænkte jeg sætte 170x45 regler cc45 + 22mm gulvspånplade derefter gulvgips flydespartel. På delen med betonbjælkelag kun flydespartel over gulvslangerne. Er bekymret for, at det revner ved overgangen træbjælkelag/støbt. Er denne risiko stor?
Tror risken är minimal. Du flyter jo en ny kaka over både træbjælkelag og betonbjælkelag.O Olofolofolof sagde:Hej tänkte lägga klinkers flytande på hela ytan. På delen med trä bjälklag tänkte jag sätta 170x45 reglar cc45 + 22mm golvspånskiva sedan golvgips flytspackel. På delen med betongbjälklag endast flytspackla över golv slingorna. Är orolig att det spricker vid övergången trä bjälklag/gjutet. Är denna risk stor?
Gulvgipsen ville jeg fjerne, hvis du holder 45cc.
Tak for svar modtager gerne andres meninger
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvad bliver spændvidden for 45x170 reglerne?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
45x170 er en alt for spinkel dimension for gulvregler med den spændvidde, selv på c/c 450. Svigten bliver for stor. Selvom flydespartel udjævner nogle punktbelastninger, er det særligt vigtigt med et stift undergulv, når man skal lægge klinker. Gå op til 45x220 C24.
Har ikke plads til grovere reglar end 45*170 for ikke at komme højere end det tilstødende rum. Hver anden regel bliver skruet i original mellem bjælkelaget, som er af grovere dimension med cc ca. 900. Derefter bliver det 22mm gulvspånplade og gulvgips. Er dog bekymret for, at det kan revne i overgangen mellem betonggulvet og det nye.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Ser ud som du har skruet nyt bjælkelag mod gammelt? Givet at det gamle er stift nok, vil det nok fungere, men alene er 45x170 for spinkelt.
havde nok fo' satset på eps og armeret afretning.
https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/lattfyllnadsmassa/
havde nok fo' satset på eps og armeret afretning.
https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/lattfyllnadsmassa/
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
De gamle bjælker er gissningsvis 5x7 tommer og i så fald rækker de. Det er bedre, at du limskruer 2 stk 45x170 og lægger disse separat end at skrue sammen med de gamle.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Nysgerrig i en pose du er åbenbart både kyndig og hjælpsom Justus; hvorfor bliver det bedre?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det handler om at få ned svigten. Da er bjælkens inertimoment (b*h^3/12) afgørende. Kan man ikke øge højden, må man gå på bredden. De gamle bjælker behøver ikke forstærkes.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Med på det men om vi udgår fra, at de gamle klarer sig selv, og de nye kun er til for at rette op?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der bliver vel tyndt mellem bjælkerne. Gulvspånplade kan ikke ligge på c/c 900.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Ja delvist derfor jeg foreslog eps
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg tror stadig, at 450 mm er en passende c/c-afstand mht svajforholdene. Derefter er det selvfølgelig godt, at det, som ligger på bjælkerne, er så stift som muligt.

