Hvis du skal have planter, der klatrer på det, burde du måske sætte en ekstra horisontal planke højere oppe for stabiliteten uanset hvordan du forankrer det i jorden? Det lyder som om tre stolper i jorden vil klare jobbet, men jeg er lidt bekymret over resten af konstruktionens evne til at modstå vind faktisk (med planter).......
Hvis du skal have planter der klatrer på det, burde du måske sætte en ekstra horisontal brædde højere oppe for stabiliteten uanset hvordan du forankrer i jorden? Det lyder jo som om tre plinte i jorden vil gøre arbejdet, men jeg er lidt i tvivl om resten af konstruktionens evne til at modstå vind faktisk (med planter).......
En horisontal brædde i lidt vinkel højest oppe kunne man jo godt sætte der. Jeg er nysgerrig på hvad i konstruktionen der gør dig usikker på holdbarheden? Hvad ville du sige er det svage punkt så at sige?
De her hegn er jo i princippet kløvede kastanjepinde som så er snonet sammen med ståltråd, med andre ord er der en vis "flex" i dem. Er dette måske ikke en fordel, tænker på, hvor ofte helt stive konstruktioner præsterer dårligere ved bevægelse.
Ok jeg kiggede nærmere, det ser ud til at blive ok. Men det bliver et ret stort vindfang, let at undervurdere hvor godt forankret det skal være i jorden tror jeg.
Ok jeg kiggede nærmere, det ser ud til at blive ok. Men det bliver et ret stort vindfang, let at undervurdere hvor godt forankret det skal være i jorden tror jeg.
Jeg glemte selvfølgelig at skrive, at billedet kun er som reference. For at vise hvilken type hegn jeg mente. Har forsøgt at redigere indlægget men kan ikke nu bagefter.
På den anden side bliver hegnet omtrent så stort som billedet viser, så det er jo en passende reference.
Jo præcis, jeg forstår det jo, vil jo selvfølgelig have at det gerne holder, men svært at vide hvornår det er overdrevet. Må vel helt enkelt prøve, går det galt, bliver det vel at støbe antar jeg.
Forresten spiller det nogen større rolle angående størrelsen på stolperne, overvejer 70x70 da jeg tænker at 95x95 bliver lidt for voldsom i forhold til hegnet, at det ser mærkeligt ud med dimensionerne.
Jeg glemte selvfølgelig at skrive, at billedet bare er som reference. For at vise, hvilken type hegn jeg mente. Har forsøgt at redigere indlægget, men kan ikke nu i bagklogskabens lys.
På den anden side bliver hegnet omtrent så stort som billedet viser, så det er jo en passende reference.
Jo præcis, jeg forstår det jo, vil jo selvfølgelig gerne at de holder, men svært at vide hvornår det er i overdrift. Må vel helt enkelt prøve, går det galt, bliver det nok at støbe, antager jeg.
Forresten, spiller det nogen større rolle med hensyn til størrelsen på stolperne, overvejer 70x70 da jeg tænker at 95x95 bliver lidt for kraftigt i forhold til hegnet, at det ser mærkeligt ud med dimensionerne.
Naboerne har bygget noget lignende, bare i trykbehandlet træ, og vindens kraft er virkelig stor. Det jeg tror spiller størst rolle, er hvordan det er forankret. Hvis du stikker 70x70 ned i en stolpesko eller hvad det hedder, som går lidt op, så er det nok okay. Særligt hvis du bygger som et L, er der jo ekstra støtte.
Stolper 70x70 bør være tilstrækkeligt, jeg har svært ved at tro, at det er stolpen, der vil være det svage led her.
Hvis hegnet vil blive et vindfang, bør fundamentet være 700-900 med faste jern, ikke stolpesko. Hvis det er muligt at grave så dybt, at et fundament på 900 kan være der, ville jeg have gjort det. Da plankeværket blev færdigbygget i husene, hvor vi bor, kom en efterårsstorm og væltede alle, og det måtte skiftes til et mere robust fundament. Vinden udsætter hegn og planker for utroligt store kræfter, og på Øland kan det jo blive meget blæsende.
Stolper 70x70 bør være tilstrækkeligt, jeg har svært ved at tro, at det er stolpen, der vil være det svage led her.
Hvis hegnet kommer til at blive en vindfang, bør plinten være 700-900 med faste jern, ikke stolpesko. Hvis det er muligt at grave så dybt, at en plint på 900 kan være der, ville jeg have gjort det. Da plankerne var færdigbyggede på husene, hvor vi bor, kom der en efterårsstorm og væltede alle, og det måtte skiftes til en mere solid plint. Vinden udsætter hegn og planker for utroligt store kræfter, og på Öland kan det jo blive rigtig blæsende.
Jo, jeg har tænkt 700 plinter med faste jern, fået fat i nogle af en nabo her.
Hvad havde I for plinter til planket, der blæste ned, og hvad skiftede I til?
Jo, jeg har tænkt 700 pæle med faste jern, fået fat i nogle af en nabo her.
Hvad havde I for pæle til hegnet, som blæste ned, og hvad skiftede I til?
det var 700 og nu er det 900 Det var byggefirmaet, der skiftede på alle husene (det er et område, hvor alle husene blev bygget samtidig) Det er dog plankeværk, så det er tættere end dit kastanjestakit. Med planter bliver dog også et kastanjestakit tæt.
Vi har selv bygget hegn, som kun er net, og også disse bliver store vindfang, når det stormer.
Hvis du vil bruge 700-pælene, som jeg opfatter, at du får af naboen (en faktor, der ikke skal undervurderes), ville jeg have suppleret med en skråstiver/støtte, som havde en egen pæl i den del, markeret med rødt i min meget skematiske tegning, som ikke har støtte fra hegnsvinkel. (Som modhold i forhold til vindretningen.)
det var 700 og nu er det 900 Det var byggvirksomheden som skiftede på alle husene (det er et område hvor alle huse blev bygget samtidigt) Det er dog plank, så det er tættere end dit kastanjestakit. Med planter bliver dog også et kastanjestakit tæt.
Vi har selv bygget hegn som bare er net og også disse bliver store vindfanger når det stormer.
Hvis du vil bruge 700-plintrene som jeg opfatter at du får af naboen (en faktor som ikke skal ignoreres) havde jeg suppleret med en skråstiver/stætte som havde en egen plint i den del, markeret med rødt i min meget skematiske tegning, som ikke har støtte fra hegnvinklen. (Som modhold i forhold til vindretningen.)
Hegn set ovenfra.
[billede]
Hm, jo jeg har tænkt på det. Jeg tager videre din skitse og tegner ud forholdene.
Hegnet er tænkt som en lille afskærmning rundt vores parkering (gråmarkeret). Indsynet fra vejen over parkeringen og vores grund som da fortsætter ned bag hegnet er lidt for meget i dag.
Hvis jeg skulle sætte en støtte på den del kommer det til at blive lidt klodset da støtten vil lande inde i parkeringen. Støtten bør vel som du skriver være på modsatte side fra vinden (røde pile). Der er desuden grusset og at grave i det ved jeg ikke om jeg magter.
I delen ved siden af den røde cirkel er det tænkt at en gang skal gå, videre længere til venstre altså. Efter den er der en facade til en garage (skur). Jeg skal tegne en lidt mere detaljeret skitse over helheden. Eventuelt at man kan støtte op hegnet en del via facaden selvom det skal være plads til en gang.
- Det sorte område øverst repræsenterer bygaden.
- Det gule område er en ældre garage med tegl facade.
- Det grå område er primært gruset parkeringsplads, men også en gruset sti går langs med garagen.
- De sorte linjer repræsenterer det planlagte hegn.
- Det grønne område er dele af grunden
det var 700 och nu er det 900 Det var byggevirksomheden som skiftede på alle husene (det er et område, hvor alle husene blev bygget samtidig). Det er dog planker, så det er tættere end dit kastanjestakit. Med planter bliver dog også et kastanjestakit tæt.
Vi har selv bygget hegn, der kun er net, og selv disse bliver store vindfang, når det stormer.
Hvis du vil bruge 700-betonfundamenterne, som jeg opfatter, at du får af naboen (en faktor, der ikke skal foragtes), ville jeg have suppleret med en skråafstivning/støtte, som havde sin egen betonfundament i den del, markeret med rødt i min meget skematiske tegning, som ikke har støtte fra staketvinkel. (Som modhold i forhold til vindretningen.)
Stakit set ovenfra.
[billede]
Satser måske på at forsøge at få nogle 900 betonfundamenter i (hvordan det nu skal gå til).
Forresten, hvorfor findes der ikke færdige betonfundamenter med fod. Burde det ikke være betydeligt mere stabilt? Altså et op og nedvendt T. Så bliver der jo også godt tryk nedad på fundamentet, og risikoen for, at det tipper, mindskes.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.