Har en træport med 70x70 stolper. De sidder kun i jorden med stolpespyd.

Den ene stolpe bliver let løs hele tiden. Det er stolpen som porten ikke hænger på. Jeg har været nødt til at slå kiler i flere gange, men til sidst bliver den løs alligevel.

Nu har jeg bemærket, at stolpespydets spids er gået helt af.

Hvis jeg nu skal forankre en ny stolpe, hvordan gør jeg det på letteste måde? Jeg kan ikke klare at bygge støbeform eller noget avanceret. Men bør jeg have et dybere hul? Længere stolpe som altså går længere ned i jorden? Blande grus i jorden? Støberør?

Tak.

K
B Baeckz sagde:
Har en træport med 70x70 stolper. De sidder kun i jorden med stolpespyd.

Den ene stolpe bliver let løs hele tiden. Det er stolpen, som porten ikke hænger på. Jeg har måttet slå kiler ned flere gange, men til sidst bliver den løs alligevel.

Nu har jeg bemærket, at stolpespyddets spids er gået helt af.

Hvis jeg nu skal forankre en ny stolpe, hvordan gør jeg det på den letteste måde? Jeg kan ikke bygge støbeform eller noget avanceret. Men bør jeg have et dybere hul? Længere stolpe som altså går længere ned i jorden? Blande grus i jorden? Støberør?

Tak.
Brug en ordentlig jordskrue/ jordanker, så burde det være nok. Det er den enkleste løsning, og ikke så dyr.

Edit - sidder spidsen stadig nede i jorden? Gør den det, må du måske grave og støbe. Den kommer jo til at sidde i vejen for et anker.

K Kardan79 sagde:
Brug en ordentlig jordskrue/jordanker, så burde det være tilstrækkeligt. Det er den nemmeste løsning og ikke så dyrt.

Edit - sidder spidsen stadig nede i jorden? Hvis den gør, skal du måske grave og støbe. Den er jo midt i vejen for et anker.
Hvad menes der med ordentligt jordanker? Kan du linke til noget 😀 jeg har brugt sådan nogle almindelige, som man slår ned. Men de vrider sig let og bliver nemt skæve. Jeg har set, at der findes nogle, man i stedet skruer ned. Måske er de bedre?

Ja, spidsen er stadig der lige nu. Men den er nok så skæv og dårlig nu, så det kan nok være nødvendigt at slå en ny ned.

Men hvis jeg skal støbe, kan et rør være godt nok? Hvilken beton bruger man? Det er jo ren jord med lidt småsten i jorden.

K
B Baeckz sagde:
Hvad menes der med ordentligt jordanker? Kan du linke til noget 😀

Ja spidsen er tilbage lige nu. Men den er nok så skæv og dårlig nu, at det går nok at slå en ny ned.

Men hvis jeg skal støbe, kan et rør være godt nok? Hvilken beton bruger man? Er jo ren jord med lidt småsten i jorden.
Google "jordskrue" så får du flere eksempler.
Her er et - https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...Q-0mc3C0Gz3yOT6L-bMaAtBqEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Har prøvet og det har fungeret godt for mig (også for stolpe til lille låge). Kan dog sikkert være afhængigt af jordforholdene.

Det besværlige ved at støbe er at grave.
Det samme gælder færdige stolper.
Rør er en almindelig løsning ved støbning.
Jeg har brugt almindelig grovbeton. Om det er optimalt ved jeg ikke.

• Synes
Baeckz
  • Laddar…
K Kardan79 sagde:
Google "markskruv" så får du flere eksempler.
Her er et - [link]
Har prøvet og det har fungeret godt for mig (også for stolpe til lille låge). Kan dog sikkert være afhængig af jordforholdene.

Det besværlige med at støbe er gravningen.
Det samme gælder færdige fundamenter.
Rør er en almindelig løsning ved støbning.
Jeg har brugt almindelig grovbeton. Om det er optimalt ved jeg ikke.
Opdatering..

Jeg kunne ikke få det nye anker ned, da spidsen var i vejen..som du skrev 😅

Har i dag brugt timer på at forsøge at få spidsen af det gamle anker op. Det lykkedes til sidst.

Men med det nye anker bliver det alt for blødt i jorden, da jeg måtte grave så meget ud.. Så jeg må nok støbe på en eller anden måde.. jeg ved bare ikke hvordan. Læste at med støberør skal man ret langt ned og også fastgøre med armeringsjern eller hvad det stod 😩

Findes der ingen enklere løsning?

Du behøver ikke noget støberør. Et hul, beton, stolpe. Det er alt. Sæt stolpen i hullet. Vej den ind, så den er lige. Fastgør i to retninger med træstykker stukket ned i jorden diagonalt fra stolpen. Bland beton med en skovl i en passende beholder eller på en plade af en slags. Fyld op rundt om stolpen. Færdig.

• Synes
Kardan79 og 1 anden
  • Laddar…
Bart Bart sagde:
Du behøver ikke noget støberør. Et hul, beton, stolpe. Det er alt. Stil stolpen i hullet. Vej den ind, så den står lige. Fastgør i to retninger med træstykker stukket ned i jorden diagonalt fra stolpen. Bland beton med en skovl i en passende beholder eller på en plade af en slags. Fyld op rundt om stolpen. Færdig.
Er det sådan? Hvilken beton skal man bruge? Der er jo grov og fin. Lyder tilstrækkeligt enkelt for mine færdigheder 😅 men skal man vande betonen og sådan, eller er det ikke nødvendigt?

B Baeckz sagde:
Er det så? Hvilken beton skal man bruge? Der findes jo grov og fin. Lyder tilstrækkeligt nemt for mine kundskaber 😅 men skal man vande betonen o så eller er det ikke nødvendigt?
Til en portstolpe du støber direkte i jorden nu eller i maj måned ville jeg sige, at det er nok at dække støbningen med betonsækkene

Grov- eller finbeton spiller ingen rolle. Tag det som findes til bedste pris.

Vande er ikke nødvendigt ved en så lille støbning. Men det skader ikke. Du kan dække med en plastikpose, og det bør være fint.

• Synes
Baeckz
  • Laddar…
Bart Bart sagde:
Grov- eller finbeton spiller ingen rolle. Tag det, der er til den bedste pris.

Vanding er ikke nødvendigt ved en så lille støbning. Men det skader ikke. Du kan dække med en plastikpose, og det bør være fint.
Skal prøve dette. Hullet der er nu efter jeg har brudt det ødelagte anker op, er omtrent 40-50 cm dybt. Diameter på 20-25 cm.

Tænkte jeg kan lægge en stenplade i bunden, som stolpen hviler mod. Eller? Og så træpinde, der støtter op.

Det virker. Du vil nok have brug for to sække beton til hullet, afhængigt af størrelsen på stolpen selvfølgelig.

Hellere have for meget beton end for lidt.

• Synes
Baeckz
  • Laddar…
B Baeckz sagde:
Skal teste dette. Hullet som er nu efter jeg spejdet op det ødelagte anker, er omtrent 40-50 cm dybt. Diameter på 20-25 cm.

Tænkte jeg kan lægge en stenplade i bunden som stolpen hviler mod. Eller? Og så trække pinde som støtter op
Bare bruge hullet som form og kan med fordel gynge lidt større sten ned (går derudover mindre beton til)
Og tage 3 eller 4 stk. stykker armeringsjern 12 mm, slå dem ned mindst 50 cm under bunden på hullet. Og skal gå op i pælen til ca. 10 cm fra top. Betonen i jorden skal da være jævn med jord eller nogle cm over. Sæt ned 2 stk. af denne type, findes i byggemarkederne.
Skru dem fast med et stykke stolpe imellem (passer stolpen direkte) sæt det ned i betonen og ret det helt i lod
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...rn-simpson-strong-tie-ph-5/p-1831196-1831198?

Det blev at jeg lagde single i bunden og stillede stolpen i hullet på en stenplade. Brugte så plintbeton. Får se om det holder 😅 Det føles godt nu i hvert fald. Gjorde det i går eftermiddag.

Tak for hjælpen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.