2,633 læst ·
31 svar
3k læst
31 svar
Skal vinduer tapes?
Er spørgsmålet i overskriften ikke, om det SKAL tapes? At det kan tapes, selv om det sandsynligvis er bedre at fuge, tror jeg nu er helt afklaret.Matti_75 sagde:
Ja jeg ved, at man skal gøre sådan, men i TS tilfælde ved han ikke engang, om der findes nogen plast. Hvis han nu skal blød fuge, skal han fuge mindst 15 mm tykt for at komme indenfor den eventuelle plast. Tape er helt fint i dette tilfælde og mange andre, og det er en godkendt løsning selv ved nyproduktion. Desuden er det lettere at få tapen tæt sammenlignet med at fuge.
Matti_75 sagde:
At TS har plast i væggen er jo helt afklaret.K Knalle10 sagde:
Det "rigtige" er jo bagstopliste og blød fuge, hvilket bliver godt.
Alternativt er der plastet tætning til at klare det indefra, hvilket skulle fungere godt. Har du allerede tætningen klar, og det er muligt at tape sprækken, så den sidder ordentligt, fungerer det tilstrækkeligt godt.
Hvordan så det ud fra starten? Da jeg skiftede mine 70'ere, var der ingen dampspærre eller plastik overhovedet, og min tape var betydeligt bedre end det, der var fra starten.
Ændrer man, så man isolerer væsentligt mere end tidligere, skal man tænke på dampspærren, men det bliver jo ikke tilfældet, hvis man kun skifter et vindue.
Alternativt er der plastet tætning til at klare det indefra, hvilket skulle fungere godt. Har du allerede tætningen klar, og det er muligt at tape sprækken, så den sidder ordentligt, fungerer det tilstrækkeligt godt.
Hvordan så det ud fra starten? Da jeg skiftede mine 70'ere, var der ingen dampspærre eller plastik overhovedet, og min tape var betydeligt bedre end det, der var fra starten.
Ændrer man, så man isolerer væsentligt mere end tidligere, skal man tænke på dampspærren, men det bliver jo ikke tilfældet, hvis man kun skifter et vindue.
Øv blev en stor debat om tapen. Skal forsøge at forklare enkelt igen gipsvæg og vindue ligger i plan med 15 mm frirum imellem som er fyldt med isolering. Ja der er plast i væggene, men den tætner ikke mod vinduerne.
Nogen anbefalede mig, at jeg bør tape rummet på 15mm mellem gipsvæg og vindueskarm med damptæt tape inden jeg sætter lister indvendigt i huset altså. Tror ikke jeg kan forklare bedre end så samt yderligere et billede.
Nogen anbefalede mig, at jeg bør tape rummet på 15mm mellem gipsvæg og vindueskarm med damptæt tape inden jeg sætter lister indvendigt i huset altså. Tror ikke jeg kan forklare bedre end så samt yderligere et billede.