Hej,

Jeg har siden jeg købte huset, lavet en del af renoveringerne selv. Har brugt nettet og forum som hjælp til at lære mig om mine projekter. Det har været sjovt og lærerigt. Det er dog svært at holde styr på alt, og der er anbefalinger og regler omkring rigtig meget. Hyrer man ikke-svenske håndværkere, får man sommetider at vide, at "det der er overdrevet" "det der virker, men er ikke nødvendigt". Det kan gælde alt fra afstand "cc" mellem regler afhængigt af om det er tag, bjælker, vægge osv. Tykkelse på byggeskiver i vådrum ved fliser, at visse træsorter ikke passer bag vægge (trykimpregneret træ tror jeg det hed).

Mine spørgsmål:
1) Er det anbefalinger eller er det regler?
2) Findes der et sted man kan henvende sig for at læse om disse forskellige regler/anbefalinger som vi har i Sverige. En hjemmeside man kan henvende sig til? Jeg forsøger at gøre mine renoveringer så korrekte som muligt, men hvor "perfekt" skal det være? Har et hus på landet.

Tak!

Der findes en del tvingende regler. Fremfor alt hvad angår tilgængelighed, dimensionering af bærende dele og elinstallationer. Så findes der en masse brancheregler-/standarder/-praksis for forskellige dele af byggeriet. Branchereglerne spiller en rolle på to måder. Dels skal man som forbruger kunne forudsætte, at en indlejet håndværker udfører arbejdet ud fra gældende brancheregler, hvis man ikke har aftalt andet, og dels plejer forsikringsselskaberne at kræve, at tingene er udført i henhold til gældende praksis, for at man kan få fuld erstatning ved en eventuel skade.

De fleste regler og standarder findes i AMA, som desværre koster penge. Men nogle regler findes på nettet, f.eks. BBR hos Boverket, vådrumsregler hos säkervatten.se og gvk.se og tommelfingerregler og tabeller for dimensionering af trækonstruktioner, som findes hos træguiden.

Så er mange "regler" måske ikke så stramme og tvingende, men ofte går byggeriet meget bedre, og de forskellige trin bliver enklere og billigere, hvis man følger dem, da materialer og beskrivelser er tilpasset visse standardmål.

Trykimprægneret træ skal kun bruges udendørs.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Det kan måske lette at kende til den formelle struktur på normer og regler. Boverkets byggregler (BBR) udgår fra Plan- och bygglagen og indeholder bindende regler ved nybyggeri. Meget handler om tilgængelighed, brandsikring og energibesparelse. Regelsamlingen er tilgængelig på nettet på Boverkets hjemmeside. Desværre er skriften opblandet med råd-lignende synspunkter, som man ikke behøver at følge, hvilket kan være forvirrende. BBR er ret svær at læse, og trenden er desværre negativ. De tekniske regler findes i en Europæisk konstruktionsstandard (EKS), som administreres af SIS. At BBR og EKS følges kontrolleres ved byggesagsansøgning.

AMA (Almindelig material- og arbejdsbeskrivelse) tager primært sigte på entreprenørbranchen og indeholder eksempler på standardiseret arbejdsudførelsesmetoder. AMA's juridiske virkning reguleres gennem entreprisekontrakter. Som privatperson behøver man ikke tage hensyn til AMA, selvom det kan være passende i visse tilfælde. Veludstyrede biblioteker plejer at have AMA, som er opdelt i forskellige bind, HusAMA, ElAMA osv. De første ByggAMA'er kom allerede i 1950.

Udover BBR, EKS og AMA er der brancheregler, som henvender sig til medlemsvirksomheder. Selvom det kan være godt at kende til disse regler engang imellem, har de ingen formel status.

useless useless sagde:
Der findes en del tvingende regler. Fremfor alt hvad angår tilgængelighed, dimensionering af bærende dele og elinstallationer. Så er der en masse brancheregler/-standarder/-praksis for forskellige dele af byggeriet. Branchereglerne spiller en rolle på to måder. Dels skal man som forbruger kunne forudsætte, at en indlejet håndværker udfører arbejdet ud fra gældende brancheregler, hvis man ikke har aftalt noget andet, og dels plejer forsikringsselskaberne at kræve, at ting er udført ifølge gældende praksis for at få fuld erstatning ved en eventuel skade.

De fleste regler og standarder findes i AMA, som desværre koster penge. Men en del regler findes på nettet, f.eks. BBR hos Boverket, vådrumsregler hos säkervatten.se og gvk.se og lathunde og tabeller for dimensionering af trækonstruktioner hos træguiden.

Så er mange "regler" måske ikke så strenge og tvingende, men oftest går byggeriet meget bedre, og de forskellige momenter bliver enklere og billigere, hvis man følger dem, da materialer og beskrivelser er tilpasset visse standardmål.

Trykimprægneret træ skal kun bruges udendørs.
Tak for dit svar, værdsætter det! Nu har jeg brugt trykimprægneret træ i visse dele af renoveringen. Heldigvis ikke for meget. Hvad er konsekvenserne af det? Er det så vigtigt, at jeg skal rive op og erstatte?

J justusandersson sagde:
Det kan måske lette at kende den formelle struktur på normer og regler. Boverkets byggregler (BBR) udgår fra Plan- och bygglagen og indeholder tvingende regler ved nybyggeri. Meget handler om tilgængelighed, brandsikring og energihusholdning. Regelsamlingen er tilgængelig på nettet på Boverkets hjemmeside. Desværre er skriften blandet med rådgivende synspunkter, som man ikke behøver at følge, hvilket kan være forvirrende. BBR er ret svær at læse, og trenden er desværre negativ. De tekniske regler findes i en Europæisk konstruktionsstandard (EKS), som administreres af SIS. At BBR og EKS følges kontrolleres ved byggesagsansøgningen.

AMA (Allmän material- och arbetsbeskrivning) sigter i første omgang mod entreprenørbranchen og indeholder eksempler på standardiserede arbejdsudførelser. AMAs juridiske virkning reguleres gennem entreprenøraftaler. Som privatperson behøver man ikke tage hensyn til AMA, selvom det kan være passende i visse tilfælde. Velassorterede biblioteker plejer at have AMA, som er opdelt i forskellige bind, HusAMA, ElAMA osv. De første ByggAMA kom allerede i 1950.

Udover BBR, EKS og AMA findes der brancheregler, som henvender sig til medlemsvirksomheder. Selvom det kan være godt at kende disse regler nogle gange, har de ingen formel status.
Tak for svaret. Det blev ikke lettere, virker komplekst det her :crysmile: Må vel læse op så godt jeg kan forud for hvert projekt, det er nok umuligt at sætte sig ind i alle anbefalinger og standarder, hvis man ikke arbejder som håndværker på fuld tid.

Tænk sådan her (lidt forenklet): BBR handler mest om det, der er mellem væggene, EKS om det, der er inde i væggene, og AMA om hvordan man bygger væggene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.